Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1241136
Bilen stod i uppförsbacke och tog runt 5-6 sekunder innan den starta efter ca 2 timmar när den va fullvarm. Starten gick snabbt som den brukar.
När den gick igång tyckte jag den luktade bensin och gick på 1500varv i en minut eller mer och sen ner sakta sakta till tomgång under 3 minuter.

Efter detta var den som normal och de har gått ett par dagar även som den stått när de hände. Dvs den går ner på tomgång efter 10- 20 sec och startar nästan direkt.

Undrar va som kan vara påväg att hända om man ska vara orolig eller så. Bilen går ganska mycket kortkörningar men jag håller koll på vv och oljan ser fin ut i oljelock och stickan. Har nyligen gjort rent gasspjäll och annan allmän lätt service som stift osv.
#1243661
Problemet har inte dykt upp något mer och har kört ca 25 mil på raken för att låta den gå och jobba bort eventuell kondens osv. Även ett par liter e85 extra i tanken under färden utan problem.

Har dock märkt av ett par problem med instrumenteringen, men de får gå förbi eller så startar jag en ny tråd när man ledsnat :)
#1243943
Svårstartad i kraftigare uppförs eller sidolutning händer min också då och då.

Speciellt med halvtank eller mindre i tanken, men det har hänt mig två gånger med med nästan full tank också.
Då alltid i ganska kraftig uppförslutning. (En grässlänt hos en bekant)
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]