Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1240886
Saknar kompression i cylinder 5 mest troligt på grund av bränd ventil. Är det bara att koppla bort kontakten från bränsleinsprutaren och tändspolen för att sedan köra och hoppas på det bästa? Hur länge skulle motorn klara sig?

Varken verkstad eller eget skruvande känns rimligt för mig just nu. Vore tacksam för alla förslag.

Volvo S80 2,9 -99
#1240931
Om vi snackar ett scenario om att köra den till skroten, så kanske det.
Långsiktig lösning?
Nej.

Passera besiktining?
Nej. Utsläppen påverkas ändå, och motorlampan lyser ilsket.
OBD kör dom inte på en 1999, så endast det är inte problemet, men motorn kommer gå uppenbart dåligt.

Kommer bilen gå bra?
Nej. I nödläge troligen, dvs "körbar", men inte mer.

Jag tycker verkligen inte att du ska göra så.
Har du planer på att laga den senare, så ska du verkligen verkligen inte göra så.
Speciellt när du inte med säkerhet vet felet.

Bit i sura äpplet och but bil om du inte vill/kan laga den.
Det finns hur mycket gamla billiga bilar till salu som helst....
#1241067
Om motorn inte har oljud, förutan att den går på 5 och inte 6 :roll: , och diagnosen på bränd (avgas-) ventil är korrekt: Koppla från injektor 5, låt tändstift vara påkopplat, och du kan ta en så lång resa som du vill. (felmeddelande, eventuellt Limp mode i värsta fall)
Cylinder 5 är nu i ett normalt "motorbroms-lage", kommer inte att skada nått som helst vad jag vet. Motorn kommer dock att justera sig så den får lite fetare blandning.

Om det är innloppsventil som är bränd (ovanligt) får dom andra cylindrarna mera luft, därav magrare blandning, och det är ju inte bra... (men möjligt att motorstyrningen vill kompensera via lambdasond)

Hjälp till diagnos:
Vrid vevaxel till kolv nr 5 är på topp, sätt något i insuget så att spjället är öppet, ta bort oljelocket, koppla på tryckluft i tändstifthål nr5 och lyssna/känn efter luftläcka på insug- och avgasrör, och oljepåfyllingshålet . Vrid därefter vevaxel en rond till femman är på topp igen, och lyssna på nytt.
#1241143
I USA när dom tävlar i olika klasser med samma bil så brukar dom "plugga" 2 cylindrar eller så tills dom ska tävla högsta klassen. Och det fungerar uppenbarligen med tanke på att en motor kan kosta ett antal 100tusen kronor.
Men dom motorerna är såklart friska och dom som håller på med det vet ju vad dom gör samt har rätt utrustning för att utföra uppgifterna.

Jag skulle bara försöka göra det om jag absolut måste och inte har annat val eller se till å ha riktigt med kött på benen om man är rädd om bilen
#1241280
En 6:a som går på 5 går ganska fint, inte alls som en 4:a som går på 3. Jag hade lite strul med en tändspole på min 960 så den ville starta på 5 ibland.
#1241490
frasse4 skrev:En 6:a som går på 5 går ganska fint, inte alls som en 4:a som går på 3. Jag hade lite strul med en tändspole på min 960 så den ville starta på 5 ibland.
Jo så är det.
Hade själv för länge sedan en rostig 1976 års Range Rover som gick på 7 av 8 cyl pga kass fördelare, och det märktes inte så jättemycket.
Men den hade förgasare, och ingen elektronik alls. Knappt säkringar ens och elsystem som en påse nudlar.....

Men tar man bort en tändspole och/eller en spridare på en modern bil som en S80 så går den in i nödläget (limp-mode) och "fungerar" att köra med.
Varken mer eller mindre.

Om man låter tändspole och spridare sitta kvar inkopplat, ökar chansen för att den ska gå hjälpligt, men det är verkligen inget jag rekomenderar, om inte resan är den sista den gör. Tex skroten.

Motorn i sig själv pallar nog ett bra tag, men katalysatorn tar ganska snabbt storstryk, om den inte lyckas tända riktigt på en cyl.
#1241611
Hej. Kör INTE med spridaren inkopplad på den cylinder som inte funkar. Har varit med om en bil (visserligen 4-cylindrig) som hade taskig tändkabel och gick mest på 3 cylindrar. Efter ca 1 km satte katalysatorn eld på bilens underredsmassa.

Om du ska köra med bilen så koppla bort spridaren och anslut i stället ett motstånd med samma resistans ( 5 ohm?) som spridaren. Då skulle nog motorn gå hyfsat och utan att sätta felkoder.

Mvh, Bengt
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]