Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addey
#1240852
Jeg har en 2007-modell XC70 som har gått rundt 240.000km, og som trengte nytt hjullager (høyre foran). Etter å ha demontert alt fikk jeg ikke hjullageret ut av spindelen, så jeg må ha tilgang på presse. Monterte alt sammen igjen, og fikk meg da en overraskelse, da rattet nå står litt (5-10 grader) til venstre, og jeg får ABS-feilmelding. Jeg trodde ikke jeg var borti noe som hadde med styregeometri å gjøre, men det har jeg tydeligvis gjort. Det eneste jeg vet jeg har gjort som ikke er helt etter prosedyren er at jeg brukte den samme akselbolten, da jeg ville ha den nye jeg kjøpte til jeg har fått skiftet nytt hjullager, men jeg brukte de spesifiserte 35Nm pluss 90 grader. Noen idé om hvorfor jeg har endret på styregeometrien? Og bør jeg stille på endeleddet så rattet står rett igjen? Har tydeligvis litt toe-out nå. Når det gjelder ABS-sensoren så tok jeg den ut før jeg tok av spindelen, men satte den i før jeg strammet til akselbolten, kan den ha blitt skadet av det??
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1240872
Rattvinkel:
Lossade du på dom två stora bultarna på fjäderbenet, och mättade inte upp avstånd från fjäderben till spindeln?
( = fel camber och toe om man inte har tur)

ABS-fel:
sprucken ABS-ring, eller gummitätningen mellan axel och lager har kommit ur läge.
(eller defekt sensor/kabel)

Drivaxelbulten är en sträckbult, den kan inte sträcka sig på rätt vis två gånger. Se efter att bulten inte har gått av.
Vid återanvändning får man inte nytta samma moment/vinkel.
av addey
#1240889
Hvis du mener de to boltene som fester spindelen til fjærbeinet så løsnet jeg de ja, litt vanskelig å komme til boltene til hjullageret uten... Har hatt av tilsvarende på biler før uten å ha målt noe som helst. Det er da ikke mulig å stille noe på disse når man fester dem igjen?? Og jeg skjønner ikke helt hvordan det kan påvirke toe... camber kanskje, men ikke toe. Tydeligvis noen mangler i min forståelse :)

Takk for tips om ABS, godt mulig jeg har klart å ødelegge ABS-ringen, eller ikke fått tetningen riktig på plass igjen...

Bør kanskje skifte akselbolten da, den var jo ikke så dyr uansett :roll:
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1240902
Axelbulten är ok om den inte har gått av, byt samtidigt med det nya lagret, inte nu.

Om inte bulthålen i fjäderben och spindel på din bil är onormalt trånga, kan man justera camber där , inte så mycket, men tillräckligt mycket till att camber/toe kommer ur läge.
Men det är ju inte säkert att det är orsaken till toe-felet på din bil nu, men det är mest sannolikt.

Om camber ändras, kommer toe också att ändras:
Avstånd från chassis till spindel ändras vid camberjustering, och därvid också avstånd från styrrack till spindel... (den avstånden kan ju inte ändra sig utan att ratten vrids lite , så då svänger spindeln lite istället och ger toe-fel)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1240907
Lossna lite på dom två stora bultarna på fjäderbenet och tryck spindeln in mot bilen så mycket det går , dra åt tillräckligt. Provkör, och se hur ratten står nu... (D)

(står ratten åt andra hållet, får du lossna igen, och justera mitt i mellan på "camberjusteringen")
av addey
#1241658
Du hadde rett med begge deler. ABS-ringen var sprukket, og nå står rattet rett igjen. Det var ganske mye rom for bevegelse spesielt på den øvre bolten. Takk for hjelp :)
av addey
#1241916
Relatert: da jeg hadde av for å sjekke bremsefeil og fant at ABS-ringen var delt valgte jeg å ta den ut, da jeg tenkte at løse metalldeler inni der når bilen kjører er en dårlig idé. Så jeg kjørte noen km uten ring (for å kjøpe ny), og da gikk bilen i en slags nødmodus, og varsel om "antisladd tillf. avstängd". Den gikk ikke lenger enn til andre gir, ville ikke gi gass, så jeg kunne maks kjøre i 30 km/t. Speedometeret viste også for lite. Etter et par minutter fikk jeg det vanlige ABS-varselet, og bilen reagerte som vanlig. Da jeg fikk på ny ring var dette umiddelbart borte. Er dette normal oppførsel??
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]