Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239425
Hej
Har ett problem med kopplingen på en manuell växellåda s80 från -99 (urtrampningslager? slavcylinder?) :roll: . Detta "skrikande" ljud uppstår ENDAST när jag vid stillastående släpper upp kopplingen och kör iväg. Alltså inget "skrikande ljud" varken före eller efter.

Vad tror ni det beror på? någon som har haft liknande problem? ?:-/

Tacksam för alla svar och idéer. Bilen är en: s80-1999-B5244S2-manuell.

se klippet:

[youtube]
[/youtube]
Senast redigerad av 4 ryssvevolvon, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
#1239466
Filmen funkar inte för mig. "Uppspelningsfel".
En länk till filmen på youtube kanske?

Men ljudet låter ENDAST när kopplingen slirar alltså?

Låter ljudet ungefär som om du "skjuter en tung möbel på ett trägolv"?
Vibrations-artat gällt "tjuuuut" liksom?

I så fall har du nog polerad koppling.
Flera kopplingar får som ett skrikande "tjuuut" innan den greppar.
"Felet" är att moderna asbestfria kopplingar är så slitstarka så dom poleras, mer än slits ner.
Tittar man på en kopplingslamell med detta fenomen finns det släta områden.
Ljudet kan komma och gå beroende på utetemperatur och luftfuktighet.
Kopplingen vibrerar alltså, och skapar ljudet.
Samma fenomen som skrikande bromsar.

Dom goda nyheterna är att felet är kosmetiskt. Det är bara att åka, om än att det är irriterande.
Att göra en tung start i backe med lite extra kopplingsslir kan få bort ljudet tillfälligt, men det kommer tillbaka.
Kraftigt bränna den skapar bara andra, värre problem.

Dom dåliga nyheterna är att enda långsiktiga lösningen för att slippa ljudet är ett mycket kostsamt kopplingsbyte.

Personligen skulle jag inte byta koppling om enda felet vore det ljudet, men det är jag det.

Jag rekomenderar att du byter rubrik till "Vad är det som låter från kopplingen" eller liknande för framtida sökträffar, om nån har samma problem.
#1242064
Jag har samma skrikljud på min v70 så jag tröttna på det och köpte kopplingsats i höstas och en kompis byte kopplingen och uttrampningslager nu för två veckor sedan,Det var helt tyst och bra i en vecka sen drog jag husvagnen och kopplingen fick jobba lite det var blött och tungt i gräset men inget speciellt hårt. men det räckte sen har den börjat att skrika igen. inte riktigt lika mycket men inte långt ifrån.
Min förra v70 hade jag i sju år och drog husvagn rätt mycket kopplingen luktade bränt ibland men den skrek aldrig och funkade perfekt,
Så var det för mig med kopplingsbyte, jag har inte hört att någon bytt och den börjat skrika igen som min skit surt!!
#1288430
Efter att det nu har gått några månader sedan jag skrev frågan första gången här på forumet har jag börjat tänka om om jag skulle ge mig på att endå byta kopplingen.
Då jag kör i centrala stan med denna manuellt växlade bil tror jag andra trafikanter upplever som om jag ”tutar på dem” med denna ”skrikande koppling”. Pinsammast är det ju när man blir stående i bilkö och varje gång man förflyttar sig några meter upplever andra att man tutar på dem.

Fler som har gett sig på komplingsbyte pågrund av detta problem?
#1534617
BildHej igen, så här några år efter. :-D

Nu har jag äntligen skruvat ner växellådan och skruvat av kopplingslamellen.

Så här såg kopplingslamellen ut. :-/
C5966D94-5D64-411D-9424-B621214C1B4E.jpeg
9181056-B - Blankpolerad koppling
C5966D94-5D64-411D-9424-B621214C1B4E.jpeg (3.27 MiB) Visad 635 gånger
Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]