Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1238293
Provkörde igår en V70 2,4 2005, femväxlad manuell, som gått 27000 mil inför ett eventuellt köp. Växlingar till tvåan kändes inte helt perfekta. Har varit med om att dessa femväxlade manuella kan vara tröga i kyla, sladdriga och lite annat, men nu var det just tvåan som var konstig.

Lite väl att kalla det för ett skrap, men det var någonting som märktes av vid växling till tvåan. Växlade jag väldigt lätt och långsamt så kändes det som att det fanns ett mittenläge innan man nådde ändläget för växeln. Inget av detta märktes av nämnvärt vid normal körning och det var inte heller så att det högg eller att spaken fastnade. Men det kändes bara inte helt hundra. Med bilen stillaståendes på tomgång kändes växlingar till tvåan lika mjuka och fina som övriga växlar.

Bör man oroa sig för hur lådan mår eller ska man tro det är normalt för en långmilare? Den var oförskämt fräsch i övrigt. Som sagt, inget som jag tyckte var särskilt uttalat eller märkvärt vid normal körning, men ändå som jag märkte fanns där.
av LaRy
#1238381
Hej! Är det en seriös bilhandlare kan du framföra din oro och få dem att byta olja, vilket förmodligen kommer att hjälpa. Att du faktiskt köper bilen om 2-an löser sig.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1238390
Tydligen ska dåliga motorfästen (speciellt det främre-nedre som sitter i växellådan) bidra till svårigheter att växla i låga hastigheter.

Personligen så ska jag byta mitt när det blir lite roligare mek-väder då jag har problem med att få i 2:an (speciellt om man gör det medans man saktar ner inför sväng).
av Schmoyoho
#1238410
volvofantast skrev:Kanske räcker med att byta oljan i växellådan
LaRy skrev:Hej! Är det en seriös bilhandlare kan du framföra din oro och få dem att byta olja, vilket förmodligen kommer att hjälpa. Att du faktiskt köper bilen om 2-an löser sig.
Hur stor chans är det att ny olja löser felet tror ni? Svårt? Dyrt?

Det är ett privatköp det rör sig om förresten. Bilen är verkligen oförskämt fin i övrigt så köparen (inte jag, jag råkar bara bo nära bilen och provkörde åt en bekant) är väldigt intresserad, mycket bil för pengarna att få en fin 05:a, men det är bara skrapet på tvåan som är lite oroväckande. Men förstås, en fräsch inredning är ju en av många väldigt klena tröstar om växellådan skulle tacka för sig.
Någonting skrev:Tydligen ska dåliga motorfästen (speciellt det främre-nedre som sitter i växellådan) bidra till svårigheter att växla i låga hastigheter.

Personligen så ska jag byta mitt när det blir lite roligare mek-väder då jag har problem med att få i 2:an (speciellt om man gör det medans man saktar ner inför sväng).
Drivlinan kändes väldigt och förvånansvärt tajt, särskilt för att ha gått 27000 mil. I min erfarenhet brukar motorfästen inte vara något folk byter, så att det verkar vara gjort på denna känns ju bra. Vet inte hur sannolikt det är att bara ett motorfäste skulle vara dåligt och att endast växlingar till tvåan skulle vara påverkade? Som sagt så kändes ju övriga växlar bra.
av LaRy
#1238473
Jag tror, utan att lova, att oljebyte är nyttigt och kommer att förbättra smidigheten. Jämför exempelvis med Mazda, de rekommenderar oljebyte var 6000 mil. Vet ej pris, men gissningsvis går det åt några liter a ca 200kr. Arbete, halvtimme. Det finns säkerligen någon som kan ge mer exakt uppgift om oljebyte. Min s80´-05 har alltid varit lite tuffare när det gäller att lägga i 3-ans växel, detta har inte ändrat sig genom åren. Men jag måste vara mer bestämd, speciellt vid kall bil.
Tveksam till att motorfäste skulle hjälpa. Kopplingen mellan växelspak och låda går via flexibel wire och borde ej påverkas om motorpaketets position ändras.
av Schmoyoho
#1238517
Vad kan man tänka sig lådans skick då, någon som vill göra något påstående där? Om skrapet bara är ett skrap känns det som att det inte är någonting att lägga någon vikt vid, men funderingen är mer om det ska tolkas som att lådan inte mår bra. Trist om man köper bilen, byter olja och skrapet är kvar dessutom.
av Schmoyoho
#1238748
Jag uppskattar tipsen kring hur man skulle kunna lösa felet, men frågan jag försöker besvara är mer hur man ska resonera inför köpet, nu när man inte har någon möjlighet att byta oljor eller liknande. Bör man oroa sig för att lådan är på väg att tacka för sig, eller är det bara en imperfektion? Kan man undersöka det närmare och i sådana fall hur? Vilken eller vilka komponenter i lådan kan orsaka felet?

Ska man avstå köp eller slå till? Som sagt en väldigt fin bil i övrigt som jag tycker är värd sina pengar och jag känner någonstans jag gör en höna av en fjäder med detta. Men samtidigt hade det ju känts tråkigt om det visar sig vara något fel som i slutändan kostar multum eller resulterar i skrotning, draget till sin spets. Personen jag hjälper med bilköpet har ingen egen koll på bilar och förlitar sig istället på vad jag (och nu även ni) säger. Känns som en fullträff på alla punkter med denna bilen utom just detta med växellådan.
av volvofantast
#1238749
Vilken bil du än köper så kan kan den börja krångla direkt efter köpet,finns många bilar som är till salu, lika svårt att rådå dig om växellådan som det är för dig att hjälpa den som ska ha bilen, kan ju bli jättebra eller mindre bra, det du kan göra är att kolla vad en begagnad låda kostar och vad det kostar att byta den, så vet du vad det värsta skulle kosta om det går åt skogen med lådan
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]