Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nbrio
#1238208
Håller på att bli galen på bilen.
2004 V70n 2.5t den hackar och bluddrar vid gaspådrag precis som att den inte får bensin. Och inga felkoder sätts har volvos vida å kollar med.
Har bytt följande:
Bensin pump (trodde att de var de så jag bytte den direkt) ingen skillnad.
bytt lmm ingen skillnad.
skaffade vida och körde felkoderna och såg att tempgivaren i förarspegeln va dålig så den bytte ja.
kollat stiften sen fina ut.
mätt bränsletrycker att det är precis som det ska.
VVT båda är bytta för ca 2 månader sen
bägge Lambda bytta för ca 6 månader sen

Får inga felkoder det man ser är att det backar tändningen när det hackar när jag kollar i volvo verktyget på tomgång. Och avgas kamens variabla vinkel pendlar mellan 33% och 37%. och lmbdan (den snabba) är mellan 1 och 1.07 dvs att den går magert.

Någon som varit ute för något liknande?
#1238211
Den är inte tät i katalysatorn, eller en ljuddämpare?

Det har hänt några bekanta.
En Kia Sorento jag fixade med, gick bra på tomgång, och lågvarv men gasade man på, så ströp den sig liksom.
Det blev sämre och sämre på några veckor, och blev tillslut okörbar. Mer än tomgång, så böhhhhh!
Den stannade aldrig, och fick aldrig någon felkod.

Tillslut tog vi loss katalysatorn, och den var helt ihopsmält.
Fattade inte att den kunde gå alls.

En 245a jag hade gjorde lite liknande, och det var en havererad ljuddämpare som tätade.
Därför kom vi oss för att öppna avgassystemet på Kian.

Den lät inte konstigt, som nästäppt, eller liknande, men det var så långt fram...
#1238247
Även om tändstiften ser fina ut så kan det vara fel på ett eller flera. Hur långt har dom gått? Vet du inte, så hade jag bytt tändstiften. Kolla även magnetventilen til turbon. Inget av detta ger felmeddelande i Vida.
#1238262
Men om ett stift hade varit dåligt så så skulle det väl vara blött? eller sotigt? får man inte felkod på misständning då?

Magnet ventilen har jag tagit loss och kört på bänken och den reagerar direkt med spänning. Går en bil dåligt på tomgång när magnetventilen är dålig?
#1238269
Kanske tändspolar som börjat krångla? Själv haft ryckig/hackig gång vid kraftigare accelerationer som inte satte felkod men som försvann efter byte. Inte det billigaste att testa men det är enklare än tändstiftsbyte iaf :wink:
#1238315
Egentligen är det faktum att bilen hackar och ej har felkod hjälp i felsökningen. Felkoder kan endast uppstå på elektroniskt mätbara punkter, ej på icke elektronisk mekanik. Därför bör du fortsätta att titta på saker som täppt katalysator, bränsletillförsel, bränslekvalitet (vatten), läckage i slangar, d.v.s. saker som ej kontrolleras, för att det är mekaniskt. Därför anser jag att du kan minska kontrollen av komponenter som tändspolar, tändstift m.m. för att resultatet av att dessa ej fungerar är mätbara, om inte annat i dåliga avgasvärden, vilket sätter felkoder.
#1240420
Borde ha satts felkoder på misständningar, om inte annat.
Mycket konstigt.

Men va bra att den går riktigt nu.
Det är ju huvudsaken.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]