Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238207
Arnold skrev:Förstår inte riktigt vad ni menar med att backarna ska gå ihop max på expandersidan. Man trycker väl bara ihop dem eller...
Korrekt, men man måste se så det är MAX ihop.
Expandern ska vara HELT ihop så backarna är så ihop som möjligt på EXPANDER-sidan.

JUSTER-sidan skall ju sen vridas ut så bromsen låser, och sen släppas så det går "lätt" igen.
Då är den rätt justerad.

Är då inte expandersidan helt ihop från början, får inte hela backen anliggning mot trumman, och det ger betydligt sämre bromsverkan.
(Om tex viren kärvar, eller är för spänd, pga att man inte har släppt inne.)
#1238219
Ja, det blir ett glapp framåt och bakåt.
Ofrånkommligt.

Första hacket redan?

Har du spänt efter mer än bara "vire-slacket" inne vid handbromsen?
Det behöver du inte nu.
Jag brukar lämna ett litet litet spel, innan det drar i viren med dessa justerare monterade.
Då är det aldrig problem med att viren är för spänd.

Annars så känn då inte bromsen blir het när du kör.
För hårt spänt är inte bra.
#1238232
MickeM skrev:Ja, det blir ett glapp framåt och bakåt.
Ofrånkommligt.

Första hacket redan?

Har du spänt efter mer än bara "vire-slacket" inne vid handbromsen?
Det behöver du inte nu.
Jag brukar lämna ett litet litet spel, innan det drar i viren med dessa justerare monterade.
Då är det aldrig problem med att viren är för spänd.

Annars så känn då inte bromsen blir het när du kör.
För hårt spänt är inte bra.
Ska jag släppa lite på handbromsmuttern?
#1239138
Nu har jag provkört en del och ingen av skivorna blir onormalt varma. Jag har testat med att hänga med bilen brant framåtlut och bakåtlut. Då hänger den på 4:e hacket på parkeringsbromsen. Det är ett glapp i spaken på ett par centimeter innan vajern sträcks. Detta bör väl vara ok? Sedan är det bara att hoppas att det tar jämnt också. Snart är det besiktning.
#1239140
4 hack är väl ok om den tar bra ,jag brukade ha 2 men det gillade inte frugan.
Lite glapp brukar det bli snabbt men du borde kunna minska det om du justerar vid spaken.
Jämt blir det då det är en wire mellan de båda sidorna och en vagga eller vad det kan kallas som spaken drar i sålänge det löper fritt överallt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1239153
(Ett till - ) två hack innan den börjar att ta, skal ha måttlig bromskraft på 3. , och står bilen på 4 - 5. hack vid brant lutning så är wirejustering 100% OK.
Om du vill, kan du jo justera bort det mesta av den lilla slacka du har på wiren nu, men jag tycker inte att det behövs än.

Om du testar handbromsen (ryck inte) i 40-60 km/t på tör* väg, torde du känna på bilens beteende om handbromsen inte tar jämnt. Är det halt, får du testa i lägre hastighet, och se vilket hjul som stannar tidigast, och hur mycket du må dra handbromsen så det andra hjulet stannar.

Edit: * inte "tör", det ska vara: TORR
(Då jag är Norsk, och inte Svensk, bliver det lätt lite "Svorsk" nu och då tyvärr)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
#1239271
?:-/
jiha1968 skrev:(Ett till - ) två hack innan den börjar att ta, skal ha måttlig bromskraft på 3. , och står bilen på 4 - 5. hack vid brant lutning så är wirejustering 100% OK.
Om du vill, kan du jo justera bort det mesta av den lilla slacka du har på wiren nu, men jag tycker inte att det behövs än.

Om du testar handbromsen (ryck inte) i 40-60 km/t på tör väg, torde du känna på bilens beteende om handbromsen inte tar jämnt. Är det halt, får du testa i lägre hastighet, och se vilket hjul som stannar tidigast, och hur mycket du må dra handbromsen så det andra hjulet stannar.
Ok. Det ska jag göra. Men vad är "tör" väg? Hur ser jag vilket hjul som stannar tidigast - menar du om den drar till vänster så stannar vänsterhjulet först? ?:-/

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]