Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elander
#1234820
en Volvo XC90 D5 Automat 2007 23000 mil,

Vid vissa hastigheter, ca 30-40 km/h därefter ca 70 km/h, och runt 100 km/h uppstår en ganska hög resonans i bilen som jag misstänker kommer från drivlinan men jag vet inte säkert. Jag har provat att koppla ur till neutral vid dessa varvtal för att försöka bedöma om det är varvtalet i motorn som får resonansljudet att uppstå eller om det är beroende av växellådan på något sätt. Vad jag kommit fram till är att ljudet inte försvinner i neutral. Det försvinner inte heller om jag gasar och ökar varvtalet. Alltså måste det ha med axlar, haldex eller liknande?

Vad kan skapa en sån resonans? Ljudet är svårt att beskriva, det är som ett ylande/sjungande muller.

Kan det vara nåt så enkelt som ett lager? Det låter från bakaxeln tror jag, men det är inte så lätt att lokalisera.

Vad tror ni?
av erkspeed
#1234828
Nu har jag en helt annan bil, en fwd v60 2014, men symtomen var lika de du beskriver. Felet var drivaxellager höger fram. Så inte alls omöjligt det är något stödlager.

Minskar eller ökar ljudet om du svänger hårt åt höger eller vänster när du har hastighet nog att höra missljudet? Isåfall är hjullager troligt.
av Elander
#1234833
Nej det blir ingen skillnad. Så jag tror inte det är det. Även om det är vanligt fel.
Och skulle det vara vinkelväxel så skulle väll inte 4hjulsdriften fungera, och den funkar utmärkt.
av MickeM
#1234838
Jodå, vinkelväxeln kan låta illa, och fungera.
Vanligaste symptomet är dock ingen awd, men tyst.

Testa att lägga foten på bromsen när ljudet uppstår.
Inte bromsa så det går tungt, utan bara tända bromsljuset, typ.
Signal från bromsen, så kopplar haldex ifrån, och blir det tyst då, är vinkelväxelns lager misstänkta.
Renovering/förstärkning av firma här i Ludvika rekomenderas isf.

Såklart att det också kan vara:
Hjullager
Stödlager på kardanaxeln.
Stödlager på höger främre drivaxel.
Däcken.
Växellåda
Bakdiff
Osv osv...
av inli
#1235022
Hej!
Har nåt liknande irriterande oljud på min xc90 -07. Ett sjungande lagerljud vid vissa hastigheter. Har lokaliserat ljudet
till diffklumpen bak (troligen) och har beställt denna renoveringssats. Tydligen vanligt fel på Land rover som har samma bakaxel... (pinjonglager)

http://www.shop4autoparts.net/Vehicle-T ... il-fdk004/

Jag ska försöka byta detta snart när tillräcklig motivation infinner sig...
Obs! detta är endast en kvalificerad gissning från min sida.

MVH/IL
av Maskinisten71
#1247424
Hej,
Fyller på den här tråden lite eftersom jag nyligen eliminerat en massa oljud i drivlinan på min XC90, och tyckte det var svårt att hitta hjälp på svenska forum.
Bilen är en XC90, D5, manuell, 2008, men 17.000 mil på mätaren. Köpte den i vintras och hörde en del ljud från hjul/drivlina vid provkörning. Prutade en slant och tänkte att det nog var kassa hjullager eftersom det verkade vara ett vanligt problem.
Körde några dagar med bilen och försökte lista ut vad det var som lät. Symptomen var ett "malande" dovt ljud mellan 30 och 50 km/h, samt ett sjungande/vinande ljud mellan 80-100km/h på 5:an/6:an (som försvann när jag nuddade bromsen). Dessutom förändrades ljudet något vid hård sväng, dvs typiskt för kasst hjullager. (Googla felsökning hjullager för mer info).
Fick en kille på den lokala Volvo-verkstaden att provköra och han tyckte hjullager fram var mest troligt. Bytte båda hjullager fram, tämligen enkelt jobb, och kunde känna att höger lager var slitet.
Denna åtgärd tog bort en del av oljuden, men det var fortfarande något som var fel, med samma symptom som ovan. Malande i låg fart, sjungande i landsvägsfart.
Hängde upp bilen i lyft och "körde" bilen i 50-60km/h med hjulen fritt snurrande. Fick rådet att göra så av en trevlig tekniker på Volvo i Lund. DTSC frånkopplat så driver alla hjulen.
Medans kompisen gassade så lyssnade jag mig genom drivlinan med stetoskop och kunde höra ett tydligt skrapande från bakväxeln/haldex (diffen).
Hem och Googla och kunde konstatera via diverse engelskspråkiga forum att det tydligen är ett mycket vanligt fel på äldre volvo XC90, och att det är lika vanligt på Land Rover freelander 2 som har samma diff (Från Ford). Främre lagret på pinjongen havererar.
Kollade priser på begagnad diff från skroten och på renovering av min befintliga. Bästa pris på renovering av lös diff, div jag demonterar själv från bilen, var 10.000 kr.
Kände att jag skulle gå för mycket back på bilen med den kostnaden, så jag gav mig på jobbet att fixa den själv (hur svårt kan det vara?).
Beställde en renoveringssats här https://www.ebay.com/usr/gbpartsonline?ul_noapp=true .
Diffen är nu renoverad och bilen är tyst, främre pinjonglagret var rejält slitet.
Totalkostnad i reda pengar, knappt 3000 kr, Renoveringssats, filter och olja till haldex, olja till bakaxel, verkstadshjälp med att dra pinjongmuttern.
När pinjonglagren ska demonteras/monteras behöver man en splines-hylsa och en lång 41-hylsa för att dra pinjongmuttern till rätt moment. Dessa finns att köpa på nätet för c:a 1500 kr. Jag köpte en 41-hylsa på Jula, stack av den i svarven och svetsade på ett rör. Denna räckte till demonteringen (med muttermaskin). Dock gick jag bet på att hitta någon form av splineshylsa för åtdragningen. Orkade inte leta längre så jag valde att betala en slant till Växellådsservice i Trelleborg för att få just detta moment gjort.
Så, för att summera det hela. Om man som jag inte värderar sin egen tid så högt :-) (eller tycker det är ganska kul att fixa själv), så är det rätt lugnt att renovera diffen på en xc90 själv. Kan också konstatera att det verkar vara ett väldigt vanligt problem på XC90, som jag tyvärr missade innan jag köpte bilen.

Mvh/ Nils
av inli
#1247549
Kul med nån som skruvar ordentligt!
Lite konstigt att det inte finns mer info om detta problem på svenska sidor ja...
Står inför samma rep. på min xc90 -07, och har införskaffat lagersatsen samt verktyget för pinjongmuttern.

Var det besvärligt att få ner diffen? Tog du ut drivaxlarna genom hjulnaven?

MVH /Ingemar Lindell, Årjäng
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]