Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maskinisten71
#1247660
Hej,
Jag lossade alla bultar till "bärarmarna", 4 på varje sida och hängde ut hela hjulnaven så långt bromsslang/handbromswire räckte. Det gav plats nog att dra ut drivaxlarna helt ur diffen. Sen fick jag släppa de bakre bultarna på bakvagnsbryggan ett par cm för att få plats att lyfta ut diffen bakåt.
Hörde att det är väldigt viktigt att man får packboxen vid pinjongen på rätt "djup" när man monterar den. Där sitter ett spillhåll som är öppet mot utsidan, vet inte om det kan ha med det att göra. Tyvärr var jag inte på plats när killen på växellådsservice drog min pinjong och tryckte i packboxen, men det kan vara värt att kolla. Sen låg det shims-brickor bakom en del av lagerbanorna i huset, man får vara uppmärksam så man inte mosar dom för mycket när man ska dra/driva ut lagren, beroende på vad man har för verktyg såklart.
av inli
#1255714
Nu har jag äntligen bytt lager i diffen.
Bilen blev tyst, bara hoppas det håller i sig.

Främre pinjonglager var skrot, resten var ok. Bytte alla lager och packboxar ändå.
Det var ganska mycket jobb, svårast var nog förspänning av pinjonglager. Skall dras åt tills den kan snurras med 1,1 Nm.
Sitter en sk. "knäckhylsa" som komprimeras, drar man för mycket måste ny hylsa monteras...
Jag skaffade ett specialverktyg "mothåll" för att kunna dra pinjongmuttern. Annars omöjligt...
Packboxen på pinjongaxeln måste också drivas in exakt mycket så den hamnar mitt för skvallerhålet i huset.

Kostnad ca: 3000 kr (lager och mothåll från England) + lite svett och svordomar... + olja

Tänkte jag kunde göra en ny mektips-tråd med lite bilder etc. när jag får tid...
av inli
#1257072
2018-06-16 21.10.23.jpg
Add description
2018-06-16 21.10.23.jpg (396.85 KiB) Visad 1014 gånger
Hej!
Använde en fiskevåg, 1kg på 10cm blir ca: 1Nm. Snurrade sakta runt med vågen vinkelrätt mot axeln... (Står ca: 1 varv/sek.)

Se bild...
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1265958
Har ett bi-ljud som ökat sen vi köpte bilen, en V70 2.5t fwd med 18kkm på mätaren.

Det märkliga i kråksången är att vår V70 2,4t fwd med 34kkm på mätaren har samma ljud och den bilen fick diagnosen växellåda hos den lokala bilreparatören och ett pris på 5000:- exl. växellåda.

Pratade i helgen med en bekant som är bilmekaniker till yrket och han sa att det är mer troligt med hjullager än växellåda...

En hjullager-hub för ca.1000:- eller växellåda för 5-10000:- ...hur felsöker jag?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]