Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne76
#1234234
Ska byta höger drivaxel på min S60 (2001) men hittar ingen bra guide? Något som har en?
av MickeM
#1240072
Danne76 skrev:Måste man ta bort drivaxeln om man bara ska byta knuten?
Nej, men det underlättar betydligt.

Jag brukar släppa skruvarna ovanför navet, och plocka ur drivaxeln.
Själva knuten sitter med en låsring på axeln. Kan knackas loss, eller skruva in en låååång m10 som pressar av knuten.

Nya knuten skall fettas in mycket väl, med böjd knut åt alla håll.
Inte en mm ska vara fettfri på kulorna eller skålen.

Se upp med att dra isär inre knuten för långt.
Då ramlar den isär internt.

Högra (Långa axeln) kan bara dras ur lådan. Ingen låsring.
Den hålls bara av stödlagret på motorn.

Vänstra (korta axeln) sitter med en låsring, och måste böjas ur med en bred mejsel eller liknande.
Dra inte i axeln bara, för då ramlar inre inuten isär.

Skruven i navet skall dras med rätt moment plus vinkel.

Om bilen lutar rinner det sannolikt inte ut växellådsolja.
av MickeM
#1246653
Ja, eller så släpper du spindelleden efter att centrumskruven är lös.
Men det är bökigare tycker jag.
Så jag släpper där uppe, och brukar innan jag släpper ta ett mått tvärsöver vid båda skruvarna med skjutmått.
Sen vid återmontaget sträva efter samma mått. Då är hjulinställningen lika, även om skillnaden inte borde vara så jättestor.
Men glapp i hålen är det..

Styrleden (D) brukar jag låta sitta. Drar du ut styrningen åt det hållet, går det bra ändå.
Även krängningstaget (A) orörd.

Återigen!
Se upp så du inte drar isär inre knuten för långt!
Ingen spärr!
Då får du pussla med kladdiga kulor.
av Danne76
#1246695
Ser ut som det har runnit ut olja från växellådan där drivaxeln går in. Vart fyller man på olja. Hittar inget i Haynes
av MickeM
#1246729
Du har påfyllnng/nivåplugg strax ovanför vänster drivaxel.
Kanske läge att byta olja i lådan?
Men lossa påfyllningen FÖRST.
Får du inte lös den, och lådan tömd, är det rackartyg att få i olja. = mäta upp rätt mängd, luta bil, drivaxel ur, fylla via axelhål och återmontera.
Det här hänt.

En tratt med fäst slang in i påfyllningen så man kan hälla utanför hjulhuset rekomenderas.
av Danne76
#1246739
Fyller man på tills det rinner över?
Jag antar att det har läckt ur olja för att drivknuten är helt paj, det är världens glapp. Otroligt att den inte har slagit sönder något
av MickeM
#1246776
Nej, det rinner inte ut olja ur själva drivknuten.
Innanför gummibälgen är det bara fett.
Är bälgen trasig åker det fettet ut av centrifugalkraften.


Växellådsolja läcker först när axeln med inre knut dras ur lådan.
Annars är packboxen kass så olja läcker förbi runt inre knuten.

Inre knuten kan glappa lite i sjäva lådan, eftersom inre knuten är en splinesaxel instucken i diffen, låst axiellt med en C-ring. (Bara vänstra har C-ring))
Det blir inte 100% stumt. Men inte jätteglapp.

Men fyller man lådan, så ska det rinna över, när bilen är helt plant.
Inte lutande på en domkraft.

Då är det bättre att tappa ur allt, och sen slå i den mängd det ska vara.
Då är det rätt, och dessutom olja bytt.

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Abs lampan lyser...

Vad kan de va för fel annars? Abs boxen? Hur […]

Som jag skrev i första inlägget så[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]