Danne76 skrev:Måste man ta bort drivaxeln om man bara ska byta knuten?
Nej, men det underlättar betydligt.
Jag brukar släppa skruvarna ovanför navet, och plocka ur drivaxeln.
Själva knuten sitter med en låsring på axeln. Kan knackas loss, eller skruva in en låååång m10 som pressar av knuten.
Nya knuten skall fettas in mycket väl, med böjd knut åt alla håll.
Inte en mm ska vara fettfri på kulorna eller skålen.
Se upp med att dra isär inre knuten för långt.
Då ramlar den isär internt.
Högra (Långa axeln) kan bara dras ur lådan. Ingen låsring.
Den hålls bara av stödlagret på motorn.
Vänstra (korta axeln) sitter med en låsring, och måste böjas ur med en bred mejsel eller liknande.
Dra inte i axeln bara, för då ramlar inre inuten isär.
Skruven i navet skall dras med rätt moment plus vinkel.
Om bilen lutar rinner det sannolikt inte ut växellådsolja.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.