Sida 1 av 4

ET-MÅTT

Postat: sön 21 jan 2007, 17:33
av v70 ägare
Vad betyder ET-MÅTT när man pratar fälgar :roll:

Postat: sön 21 jan 2007, 17:38
av #27
ET = inpressningsdjup.

Måttet mellan mitten på fälgen och anliggningsytan mot navet.

Postat: sön 21 jan 2007, 18:55
av CarMan
inte för att det hör hit. men jag hade en gång -35 i ET på ett par fälgar. där kan vi prata om fälg kanter/ färlg djup.

Postat: sön 21 jan 2007, 21:05
av VolvoB20
CarMan skrev:inte för att det hör hit. men jag hade en gång -35 i ET på ett par fälgar. där kan vi prata om fälg kanter/ färlg djup.
Grymt svårt att få plats med stora bromsar om du har -35 i ET. Jag har dessa 3-splittare på min sommarbil som har +50 i ET men tycker fälgkanten räcker till i alla fall. Men det är klart med -35 kunde man ju fått 8,5 centimeter YTTERLIGARE i fälgkant, undrar hur det hade sett ut.

Bild

Postat: sön 21 jan 2007, 21:22
av CarMan
bilen var en Blazer & det var en 15" fälg som var 10" bred

Postat: sön 21 jan 2007, 21:32
av A80TD
Blir det så här kanske? :)

( OK, de var fula. )

Bild

Postat: sön 21 jan 2007, 21:41
av CarMan
Ja, men mer exakt så här:

Bild

framdäcken stack väll bara ut 10cm utan för skärmkanten...

Postat: sön 21 jan 2007, 21:49
av A80TD
Haha. Ja, det var en grym bil.

King of the road. :-E

Postat: mån 22 jan 2007, 15:43
av C.W.
Hej,

Den här trevliga bilden förklarar ovan tekniken för ovan. :D
Bild

/c

Postat: mån 22 jan 2007, 21:27
av A80TD
@ C.W. : Tack för den bilden. Perfekt förklaring :)

@ CarMan : Jag undrar, hur beter sig en bil som är höjd sådär? Blir det inte svajigt :) Blir inte utväxlingen tokig med så stora hjul? Iofs sitter det väl en storkubikare under huven, så den orkar väl ändå :?: :P