Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
#1231456
Jag tycker det tar lång tid innan jag får nån värme i bilen, märks givetvis nu när det är lite kallare ute.
Har ca 20 min bilväg till jobbet och det är ganska lätt trafikerad väg, typ inga stopp alla om man har lite tur med lysena.
Och i regel får jag ingen värme alls i bilen på denna sträckan. Lite fesljumet kan det bli men absolut ingen riktig värme.
Och då ligger det runt nollan ute.
Är det normalt eller borde det gå fortare?

Bilen kommer upp i normal temp och värmen funkar fint när den väl kommer.

Tankar?

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1231457
Motor? Bensin eller diesel är rätt väsentligt i frågan.

Jag brukar ha värme ungefär samtidigt som jag hunnit ut ur garaget om det är kallt ute (2 våningar under jord, stänga grinden till buren med motorn igång). Garaget är aldrig kallare än nollgradigt. Tar väl 1-2 km annars innan det börjar komma värme.
av sensonic
#1231459
20 minuter i nollgradigt? Då ska det bli varmt.

Kolla termostat, annars rengöra kyl- och värmesystemet är det mest troliga. Eller ja, du säger ju att du får värme efter ytterligare tid. Märkligt.
av DaddyTapir
#1231487
Min V70 XC har riktigt snabb värme, idag var det runt -2 och värmen kom efter någon kilometer, inte full värme men lite ljummet i alla fall. Min bil är dock bensinare. Minns dock att även min D5:a hade förvånansvärt snabb värme, även utan dieselvärmaren inkopplad.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1231497
På min bil har det stor betydelse om tillsatsvärmaren är aktiverad eller inte. Utan den blir motorn varm efter c:a 1,5 mil nu när det varit kallt. Med den blir det ordentligt varmt på 4-5 km.
av malajo
#1231565
Det är en bensinare, 2,4l
Hade funderingar på att byta termostaten.
Den sitter like nedsänkt i motorn typ, såg nån video där dom sa att man var tvungen att lossa kompressorn till ac oxå.
Stämmer det eller går det få loss utan att lossa kompressorn?

Hade kört till en gör-det-själv-hall.
När jag insåg att kompressor behövde lossas så gav jag upp, minns inte riktigt varför, kanske att jag saknade nått verktyg eller nått sånt.

Jag har 8 km till jobbet btw.


Skickat från min snabblur via Tapatalk
av MickeM
#1231580
Ackompressorn och generator behöver du inte lossa.

Men multiremmen och framförallt styrservopumpen måste loss och flyttas.
Slangarna kan sitta kvar på servopumpen Det räcker att maka den åt sidan.

En 2003 har nog nya typen, där hela termostarhuset lossas.
Man kan byta det komplett, eller bara termostaten inuti, men man måste då kunna täta ordentligt. Stålpackningen som ligger där går inte att köpa. Bara den mot blocket, och den ingår i regel med termostathuset.
Det finns två typer av nya modellen. Med och utan slangnippel.
av Paddan1000
#1231791
Efter att jag sköljt kylsystemet med kylarrengöring och därefter vatten gick värmen upp mycket snabbare i bilen. Jag bytte inte termostaten eftersom nyare Volvor har den fyrkantiga varianten där man måste byta hela termostathuset för 1000 kr, vilket är onödigt om det inte är något fel på den.
av MickeM
#1231821
Paddan1000 skrev:nyare Volvor har den fyrkantiga varianten där man måste byta hela termostathuset för 1000 kr, vilket är onödigt om det inte är något fel på den.
Visst är det onödigt att byta en fullt fungerande termostat.

Men själva termostaten är fortfarande rund, och sitter innuti "huset" man annars köper komplett. Lossar man de två skruvarna till locket på termostathuset kan man lätt byta själva termostaten innuti, (bara att lyta ur, och finns också att köpa lös) men det finns ingen ny packning till det locket att köpa. Blir det inte tätt igen, måste man alltså tillverka en ur lite tjockare bra packningsmaterial.

Svårt? Njaaeeej!
Jobbigt med att demontera allt en gång till? Ja!

Packningen mellan termostathuset och motorblocket finns överallt, men den är inte ens i närheten av lika.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]