Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1232831
Det finns ark av bra material avsedda för ändamålet att klippa ur Får nog ej vara för tjock.
Även härdande flänstätning på tub fungerar nog i mycket måttlig mängd.
Användarvisningsbild
av ER
#1232846
Räcker med packning på tub, rengör gamla packningen och anläggningsytorna innan påläggning av tunt lager av denna packning. Det blir tätt och inget behov av tillverkning av något. Kan behöva härda lite innan man startar upp och luftar.
Funkade utmärkt när jag bytte termostat i januari och jag har samma modell som på dom äldre, dvs servicevänligt som tar 10min att byta.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232847
Den gamla modellen är ju bara att skruva ihop igen med samma packning :-P

Den nya är meckigare och kräver nog packning på tub. Personligen tycker jag det verkar vara sådär bra timlön på att byta termostaten i huset jämfört med att byta huset även om jag egentligen ogillar att hela ska bytas. Men alla är vi olika.
av malajo
#1245960
Kan man köpa termostaten lös hos Volvo?
Eller säljer dom bara hela huset?

Har alltså plockat bort termostaten idag, och givetvis har jag köpt "fel modell"
I vilket fall så kokade jag min gamla för skojs skulle för att se om den funkar som den ska.
Hur tydligt ser man om den "öppnar/stänger" som den ska?
Dum som jag var så tog jag ingen bild eller mått innan jag kokade.
Och i kall-vatten efteråt såg jag inte nån ändring heller.

av MickeM
#1246035
Volvo och de flesta andra bildelsföretag säljer bara huset.
Det finns (minst) två varianter.
Med och utan det lilla mässingsröret.

Min 140hk var UTAN röret.

Skruvat.se tror jag har bara termostaten.
Men huset måste loss ändå, är jag rätt säker på.
Du kommer nog inte till nedre skruven annars.
av malajo
#1246036
Har beställt på skruvat.
Tog inte bort huset.
Gamla termostaten var typ gummerad eller hur man ska uttrycka sig.
Enligt bild hos skruvat är deras bara metall, hur funkar tätningen?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

av malajo
#1246761
Nån som har nått bra tips på hur jag fyller vatten/glykol ordentligt?
Har bytt termostaten och fullt inte upp värmen ordentligt.
Övre slang till kylaren blir inte varm och värmen går inte riktigt hela vägen till "normal"
Fläkten startar och fläkten i kupén ger värme.
Övre slang till kylare känns tom.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]