Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LAW
Har nyligen införskaffat en V70 -01.
Surfar fortfarande på ruset av att ha en "ny bil" och är sugen på
nya fälgar.
På Bythjul.com säljer man ett fälg/däck packet för 10500 kr.
Fälgen är en Nebulakopia och däcket Eagle F1.
Vad säger expertisen om ett dylikt köp, ser det ok ut med 17 tum
och har någon erfarenhet av leverantören?
Vad är egentligen skillnaden mot Nebula originalfälg?

För övrigt ett fantastiskt trevligt forum detta!
av Noodles
Org. Nebula är en sk. splitfälg (18"), alltså delbar.

Kopiorna är inte det, och saknar också BBS loggan på fälgen.

En del av kopiorna är i en annan färgnyans jämfört med original.
av Marbas
Hur är det med symetrin, dvs är kopior lika "runda" och väl balanserade som orginal? Om inte, påverkar det något på bilens egenskaper, slitage osv.
Användarvisningsbild
av camaro69
Självklart är ju kopiorna inte lika välgjorda som originalet. Man är inte lika noga med "gjutskägg" och annat.

Köpte R-kopior till vinterdäcken eftersom jag måste ha minst 17" på pärlan. Dom är långt ifrån lika välgjorda som originalet. Men i det fallet är jag gärna en "snålvarg", för inte f-n lägger jag nästan 12 surt och hårt beskattade tusenlappar extra, för att få ett par originalfälgar till vinterdäcken.

Frugan har äkta Nebula på sin V70. Det är riktig kvalitet.

"Köper man en billig kostym, så sitter den därefter"
Man får vad man betalar för.

:D

camaro69
av Micklo
Köp ett par Ace dino 18" med däck från någon butik på nätet.
Under 8000:- med frakt kan du få dom för...
Här är min bil som jag hade sånna på i sommras...
Jag tycker dom är mycket snyggar än te.x Nebula också....

http://img15.imgspot.com/?u=/u/06/277/0 ... 036753.JPG
av Frigge
Ha i åtanke att du KAN få problem med vibrationer med såna fälgar.
Det ÄR sämre kvalitet och framför allt är det väldigt varierande kvalitèt på dessa. Vet många som fått skittråkiga problem efter den typen av affärer, det är ju lite småjobbigt att reklamera till en nätbutik jämfört med en fysisk butik.
Visst det skiljer en hel del i pengar men att få vibrationer för 10 000 spänn är inte ett dugg kul.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Kommer alla replica-fälgar som typ Pegasus och Nebula från ett o samma företag i Asien?

Eller är det olika agenter som säljer dem till de däckfirmor i Sverige som finns på nätet?

Jag ska som sagt ha Pegasus på min S60, men inte slantar jag upp närmare 20.000:- om jag kan få kopior för 8.000:-
Jag kör i stort sett bara stadstrafik, kanske en o annan sväng till Sthlm men aldrig på grusvägar och gropiga vägar.

Känns som iallafall JAG skulle klara mig med replicas, MEN om nu alla säger här inne att det är skit med dessa fälgar!
Känns halvsurt o ligga i 160 blås på E18 och fälgarna blir som läskburkar :lol:
Kanske man ska kolla på ett par T5R fälgar original från -96?

Inte såååååå stor skillnad ändå...
av Daddan
Ett exempel på fälgkvalitet:
Chefen fick med skit-vinterfälgar till sin leasade V70 D5.
Efter två månader var det så mycket obalans att det inte gick att köra över 70 km/h. Så ska man cruisa i stan med sina "bling-bling" så duger väl vad som helst, annars köper man nog bäst begagnade fälgar om man tycker nypriserna på original är för höga... Man får vad man betalar för - nästan. Man kan vinna några millar på en trisslott också bara man har tur.
av LAW
Ok, lutar åt beg. fälgar verkar det som...
av jbl
Jag har bra erfarenhet av Abozzos fälgar samt svenska fälgs fälgar. Inga problem med dom inte.
dom kan jag rekommendera. Men dom kanske inte har Volvo specifika fälgar.
Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]