Sida 1 av 1

Cruse ur funktion och konstiga felmeddelanden.. S80-99

Postat: fre 19 jan 2007, 19:04
av Schnyggve
Första meddelandet på det här forumet :)

Har en S80 T6 -99 sedan ett par månader tillbaka som går som en klocka.

Men idag när jag långkörde så plötsligt så hoppade farthållaren ur och jag fick felmeddelandet "STANNA SÄKERT OCH STARTA OM".. börjar undra om det är micro$oft som har skrivit mjukvaran till men gör som jag blir ombedd.. Felmeddelandet försvinner och farthållaren börjar funka.

Några mil senare så hoppar farthållaren ur IGEN... Denna gång med felmeddelandet "ÅTGÄRDA STYRBOX VID NÄSTA SERVICE" (eller nåt liknande). Fartållaren går inte att få i igen..

Nån som har en susning om vad som spökar..

Postat: lör 20 jan 2007, 18:12
av jbl
Tippar på broms givaren eller vad det nu var den hette. Men du måste läsa ur felkoder för att få rätt på felet. Det kan vara många orsaker till att farthållaren lägger av.

Postat: lör 20 jan 2007, 18:52
av Totte_T6
Jag har haft samma larm 3-4 gånger med "Stanna säkert and Reboot"
sista gången läste jag av larm(en) via diagnosuttaget, och där fanns det något om störning på bilens CAN-Nätverk så tydligen är det nåt med
kablage eller kanske styrbox problem.

Kommer det igen så gör jag en allmän översyn av kontakter/kablage
med bra kontaktspray (ej 5-56!) samt gå igenom jordningspunkter
putsa kabelskor/chassi med fin smärgelduk och på med "ampere fett"
som skydd mot oxidbildning.
samt extra noggran med kontakterna för styrboxarna för motor/växellåda samt ETM trottel kontakten.

Gör en larmkod avläsning så vet du mer vad det är som knasar.
Det kostar inte så mycket 150-300:-, det är det värt!

Det är ju en mycket trevlig bil :-)

Postat: lör 20 jan 2007, 19:52
av jbl
Bra kontakt spray är??

ang felkoder och farthållare ur funktion

Postat: sön 21 jan 2007, 00:22
av turbomart
Mn bil sa "MOTORSYSTEM SERV. ERFODRAS" och farthållare gick ej att koppla in. Fick samtidigt gul varningstriangel. Triangeln försvann sedan bilen stått oanvänd 2 dygn.

Beställde en "servicerådgivning" (felkodsavläsning) hos den lokala volvohandlaren i Karlstad där jag bor. Kostade 300 pengar. De konstaterade att det som orsakat triangeln och felmeddelandet var pedallägesgivaren för bromsen. Men tydligen så reparerade den sig själv :?: så de kunde radera den och nu är allt frid å fröjd.

Postat: sön 21 jan 2007, 10:35
av Totte_T6
jbl skrev:Bra kontakt spray är??
Typ PRF 7-76 med olja finns på ELFA, eller Oxydex OX-65 med olja
ContaClean utan olja, bra då man vill göra en grovrengöring utan en
massa kladdig olja överallt.

Det är bra att trycka i och ur kontakten/styrmodulen så att man
motionerar/skrapar bort ev.oxider & smuts från kontaktytorna.
sen bara låta det torka eller blåsa rent med tryckluft.

Och sen använder man den med kontaktolja för att ge en

citat "Microskyddsfilm som är åldersbeständig genom tillsats av INHIBAL"
slut citat

Det viktiga är att sprayen inte löser upp/angriper plaster och gummimaterial!

Så 5-56 den passar bäst för att lösa upp rostiga skruvar o bultar :-)

även fast den givetvis funkar i nödfall med fukt i tändsystemet etc.
då man står i väggrenen i ösregn eller snöstorm...

Postat: mån 22 jan 2007, 13:47
av Schnyggve
lukar nog fukt i kontakten till bromsgivaren..

Har inte kört bilenunder helgen och nu på morgonen när jag körde iväg igen så funkade crusen som vanlig (-10 ute).. kan tänka mig att den får spel igen när det blir varmare i bilen..

Avfuktare och kontaktpray köpes på ELFA så snart jag orkar.