Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmacko666
#1224009
Har en xc90 2003, den tappar kraft och så får jag ett meddelande om motorservice erfordras. Och i bland så lägger den av när den står stilla på tomgång.
Är det någon som känner igen detta,,. Snälla dela gärna med er.. har bytt nästan allt på bilden...tack .

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
#1224015
Myyyycket lite info.

Inte ens om det är bensin eller Dieselmotor är nämnt.
Sker det genast?
Efter nån mil?
Bara ibland?
, osv, osv?
Låter nått konstigt?

Men felkodsutläsning med Volvoanpassad utrustning känns nödvändigt.
Den går nog in i nått nödläge
Varför, kan det finnas massor av anledningar till.
Nu vet viju inte vad det är för motor ens....

Vad är bytt som är motorrelaterat?
av Elmacko666
#1224128
MickeM skrev:Myyyycket lite info.

Inte ens om det är bensin eller Dieselmotor är nämnt.
Sker det genast?
Efter nån mil?
Bara ibland?
, osv, osv?
Låter nått konstigt?

Men felkodsutläsning med Volvoanpassad utrustning känns nödvändigt.
Den går nog in i nått nödläge
Varför, kan det finnas massor av anledningar till.
Nu vet viju inte vad det är för motor ens....

Vad är bytt som är motorrelaterat?
Det är en diesel, D5.
Volvo kunde inte hitta felet, har varit på ett fler tal verkstäder runt om i Stockholm. På Volvo så påstår man att det är intercoler, så jag bytte den, inget hände. Sen var det startmotor, bytt även den, bytt luftmassemätare, turboslangar, många saker men felet består.. felmeddelande " motorservice erfordras" visas så fort jag gasar, då stryps kraften och motorvarvtal ökar, men hastighet rör sig knappt..har kollat runt och det verkar vara ett jämnt problem hos Volvo..tack

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
av rosefors
#1224141
Låter lite märkligt detta. Vad skulle startmotorn ha med att motorn tappar kraft att göra exempelvis?

Det låter som att ditt problem sitter antingen före turboinloppet på insugssidan eller katten. Har du gjort någon förändring av luftfilterboxen? Öppet filter? Isf återställ. Är filtret som det ska? Är slangen till kompressorinloppet som det ska? Kläm på den och se och den kollapsar. Annars demontera katten och testa köra en runda med öppna blås samt skaka runt på burken för att höra om det rasslar runt där i.

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..