Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
har lite problem me en xc70 -06:
ja får i ca 20 L i tanken, följt av att ja därefter får stå ca 5-10min för att ens få i ca 20 L till. får stå å pumpa långsamt och ibland pausa nåra sekunder för att tanken ska ge me sig å ta i lite mer soppa. har även testat att hålla på att snurra på munstycket på bensinpumpen, vilket har funkat (dock kanske bara inbillat mig)

lämnade in på på verksta, där flytta d upp pumpen en bit i höjd sa d, dock har problemt nu kommit tillbaka. har hört att detta ska va ett relativt vanligt problem på nya bilar, nån som har nå förslag??

Vh Silver
av Per E
Har inte hört talas om detta tidigare. Har det varit likadant sen från början?
Flyttade man bränslepumpen för att tanken var svår att fylla :roll: löste detta något problem?
Jag tycker ju det låter som att avluftningen är blockerad på nåt sätt, borde man kollat på verksta´n...
Om slangen monterats med lite vridning kan säkert det medföra att det blir ett veck som stryper avluftningen när du tankar. Det blir inte helt stopp, då skulle du nog inte få i nånting alls och motorn skulle få dåligt m bränsle

Blir mer o mer skeptisk till vad verkstäderna hittar på.....

Lycka till!
Per
av SportHenke
Jag har en kompis som för några månader sen hämtade sin nya Octavia TDI 140. Han tyckte att det var märkligt att tankmätaren började röra på sig redan efter någon mil efter full tankning. När han (och även jag för den delen) haft Passat TDI innan har man kunna bortimot 30 mil innan tankmätaren började röra på sig. När han sedan skulle tanka fick han inte så mycket som han borde tyckte han. Kort därefter fick han soppatorsk precis när tankmätaren visade rött och färddatorn visade ca 100 d.t.e. Han lämna in bilen och det visade sig att luftningen var tät så när pumpen sög så skrynklade tanken ihop sig som om man suger ut luften ur en mjuk PET-flaska. Tanke återgick inte helt till sin ursprungliga form när han öppnade tanklocket utan för varje lite som pumpen sög så minskade tanken med 0.02 liter. Dvs när han kört 2000 mil och gjort av med 1000liter diesel så hae tanken minskat med 20liters volym och rymde endast 35 liter.
Han ska få en ny tank samt luftningsanordning bara den kommer hem till Skoda i Karlstad.
/Henrik

EDIT: Man borde ju kunna se om tanken inte ser ut som den ska om man kryper under?
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
ja alltså, de sa att d hade "vinklat bensinpumpen", därefter funkade faktiskt tanken som det ska ett tag. låter ju nästan som om tanken lurar sig själv att den är full, och inte vill ta in nått mer, eller är jag ute och cyklar?
ja får i cirka 20,30 liter utan problem som sagt, sen får ja stå å "mjölka" för att få i nåra fler liter. bensinmätarn stämmer dock, så den är d inge vaj på.
Användarvisningsbild
av Mr H
Nu är jag inte helt säker utan "spånar" bara.... Men inte f-n har bensinpumpens läge något att göra med påfyllningen av bränsle att göra? Bränslet passerar väl ändå inte pumpen på väg in i tanken utan på väg ut?
När jag läst ditt första inlägg var min första tanke att avluftningen är påverkad/begränsad på något sätt, vilket Per E också är inne på. Något påverkar ju uppenbarligen flödet i/ur tanken, och det först när du reducerat volymen med ca 20 liter. Jag hade kollat så att avluftningen är OK!
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Mr H skrev:Nu är jag inte helt säker utan "spånar" bara.... Men inte f-n har bensinpumpens läge något att göra med påfyllningen av bränsle att göra? Bränslet passerar väl ändå inte pumpen på väg in i tanken utan på väg ut?
När jag läst ditt första inlägg var min första tanke att avluftningen är påverkad/begränsad på något sätt, vilket Per E också är inne på. Något påverkar ju uppenbarligen flödet i/ur tanken, och det först när du reducerat volymen med ca 20 liter. Jag hade kollat så att avluftningen är OK!

som sagt, ja citerar bara va verkstan sa. om inte så tycker ja att luftningshållet borde va bland d första sakerna d kollar..
av SeEmSi
Jag har en ny XC70 -07 som har samma problem. Vid dom tre senaste tankningarna så slår den av vid ca halvtank. Mycket irriterande.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
uppdatera gärna om du får någon lösning! :)
av Kena
På min fd. 740(RIP), gick det inte att sticka ned munstycket längst ned så tätningsmuffen på "pistolen" tätade mot bilen, då slog den ifrån. Alltså ha inte hela inne när du tankar.
av Knasen
Be verkstaden kontrollera tankröret ner till tanken, samt be dom kolla kontrollera samtliga (kanister)slangar till bränsleutluftning. Felet kan likaväl ligga under bilen som i bilens motorrum.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]