Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Längesen man hängde här!

Livet har sin gång och helt plötsligt glömmer man bort sitt bilintresse, tills motorlampan börjar lysa :D

Jag kan börja med att säga att detta KANSKE är något självförvållat. Men men.... Mer info längre ner.

Under körning idag, 110 km/h och farthållare börjar motorlampan lysa. Jag märker inget på bilen och kör vidare. Väl hemma läser jag av med VIDA och får fram felkoden ECM 6900 - Miljölampa för låg signal. Enligt den detaljerade informationen i VIDA så står det att det kan vara jordfel någonstans. Frågan är, var då?! Jag får ingen annan felkod. Släckte felkoden, startade bilen och den dök upp igen.

Till saken hör att jag i just den dieseltanken som är i nu har blandat i en flaska STP Ultra 5-in-1 Diesel System Cleaner. Kan det vara det som spökar tro? Jag vet inte vad miljölampan gör men jag sammankopplar det med någon form av avgas-värde.
Bilagor
VIDA.PNG
VIDA.PNG (18.4 KiB) Visad 756 gånger
Nej felet har nog inget att göra med att du hällt lite STP i tanken. Det felkoden säger är inte att det är något fel på din avgasrening utan att ECM (motorstyrenheten) har upptäckt att det är fel på förbindelsen till den lampa som skall tändas om du skulle få fel på avgasreningen. Närmare bestämt betyder ECM-6900 i kombination med "för låg signal" att den signalledning mellan ECM och DIM (kombinationsinstrumentet) som skall förmedla signalen från ECM så att lampan i DIM vid behov kan tändas är kortsluten till jord. Det innebär i sin tur att miljölampan tänds fast ECM inte givit signal om att den skall tändas.

Trolig anledning till felet är att signalkabeln är avskavd någonstans och att den avskavda delen ligger emot någon metalldel på bilen så att kabeln jordas. Sök lite på forumet på temat avskavda kablar i motorrummet så kanske du kan få ett eller annat tips om var du i första hand skall titta.
andersuw skrev:Nej felet har nog inget att göra med att du hällt lite STP i tanken. Det felkoden säger är inte att det är något fel på din avgasrening utan att ECM (motorstyrenheten) har upptäckt att det är fel på förbindelsen till den lampa som skall tändas om du skulle få fel på avgasreningen. Närmare bestämt betyder ECM-6900 i kombination med "för låg signal" att den signalledning mellan ECM och DIM (kombinationsinstrumentet) som skall förmedla signalen från ECM så att lampan i DIM vid behov kan tändas är kortsluten till jord. Det innebär i sin tur att miljölampan tänds fast ECM inte givit signal om att den skall tändas.

Trolig anledning till felet är att signalkabeln är avskavd någonstans och att den avskavda delen ligger emot någon metalldel på bilen så att kabeln jordas. Sök lite på forumet på temat avskavda kablar i motorrummet så kanske du kan få ett eller annat tips om var du i första hand skall titta.
Du är nog helt rätt på det.

Jag har lyckats ringa in problemet något. Lampan tänds bara när jag har handbromsen dragen. Släpper jag ner handbroms släcks den och det räcker med att jag drar upp den 1 cm så tänds den igen.

Någon idé om vart jag ska börja leta?
Va?
Tänds MILJÖlampan (Gul motorsymbol) av att handbromsen dras?
Och SLOCKNAR när den släpps?
Hur beter sig hambromsvarningslampan då? (Röd P i cirkel)

Och felkoden "låg signal " på miljölämpan.
Luktar knas med DIM, eller jättemärkligt jordfel.

Felet med bagagebelysningen, är det en LEDlampa?
Lite långsökt, men jag hade nog tagit ur den, och sett vad som händer.

Jag hade också testat en "reset".
(dvs strömlös i en halvtimme eller så.)

(Låg sannolikhet för ovan, men lätt och gratis att testa.)
MickeM skrev:Va?

Felet med bagagebelysningen, är det en LEDlampa?
Lite långsökt, men jag hade nog tagit ur den, och sett vad som händer.

Jag hade också testat en "reset".
(dvs strömlös i en halvtimme eller så.)

(Låg sannolikhet för ovan, men lätt och gratis att testa.)
Ja du läste rätt :D Motorlampan tänds när jag drar handbromsen.

Jag ska göra en lite mer noggrann felsökning men har inte haft tiden till att fokusera på det. Återkommer senare idag.

Gällande bagagerumsbelysningen så stämmer din misstanke. Jag har en LED-lampa där bak men där har den varit inkopplad i 1 år utan några konstigheter. Men jag ska prova alla möjliga saker så får vi se om vi blir klokare på problemet.
MickeM skrev:Va?

Tycker inte det låter som något jättemärkligt jordfel. Miljölampan tänds om dess signal jordas. Samma sak med handbromslampan. Båda ledningarna löper in i DIM via samma kontaktstycke och således samma kabelmatta (åtminstone en bit). Mycket talar således för att det är kontakt mellan ledningen för miljölampan och ledningen för handbromslampan. Då kommer förstås även miljölampan att tändas när handbromslampan tänds.
Hmmm.
Hanbromslampan som analog jordning antog jag. Annars tillkrånglat med extra styrdon.
Men att tända motorlampan likväl som ABS och SRS, var jag säker på skedde via info från resp styrdon till DIM som ändå talar ned varandra.
Dvs "ECM ber DIM tända motorlampan".

Men motorlampan är alltså en "gamal hederlig" analog jordsignal ifrån ECM?

Ja, då kan ju dom kablarna ha kontakt, givetvis.
Frågan är vart, och inte minst HUR?
Möss som gnagt, skavda kablar, ärg någonstans pga fukt osv....
Ett shema så man ser vilken kabel som är vilken, och mäta ev kontakt mellan dom kablarna, och då leta sig bakåt därifrån.
Eller om det INTE finns kontakt i kablarna, kan det ligga ihop i DIM någonstans.

Men!
Det som alltså får mig att tycka att det är märkligt, är att motorlampan kan lysa själv.
Alltså:
Är dom nu förbundna med sin resp jordledning, borde båda tända, oavsett vilken lampa som BÖR lysa.

Jag fick intrycket att endast motorlampan tändes under färd.
Och då med felkoden "låg signal".
Ingen handbromslampa då?

Ett test:
Om du arangerar ett fel, tex tar loss kontakten på LMM med motor igång, så ska du få felkod och lysande lampa.
Lyser då BÅDE handbroms och motorlampa?

Om nej, undrar jag om det är DIM som fått knäpp.....
MickeM skrev:Hmmm.
Hanbromslampan som analog jordning antog jag. Annars tillkrånglat med extra styrdon.
Men att tända motorlampan likväl som ABS och SRS, var jag säker på skedde via info från resp styrdon till DIM som ändå talar ned varandra.
Dvs "ECM ber DIM tända motorlampan".

Men motorlampan är alltså en "gamal hederlig" analog jordsignal ifrån ECM?
Ja så funkar det. Man kan tycka att miljölampan borde kunna hanteras via CAN utan att gå på egen lina men av någon anledning har Volvo valt att låta den signalen gå direkt/separat istället. Jag har ingen riktigt bra förklaring till att Volvo utformat det hela på det sättet. Men så är det.

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]