Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218565
S60 T5 från 2003 och 32000 mil. De senaste 7000 milen har den med Q8 Formula Excel 5w-40. Senast service gjordes i maj i år och är väl ca 1000 mil sedan. Sedan dess har jag först fått fylla på en liter olja. Igår tändes varning för lågt oljetryck i samband med högersvängar. Körde hem och lät stå över natten. I morse kollade jag nivån igen och hade då endast olja ett par mm upp på stickan. Hällde då i de två sista litrarna jag hade hemma och körde iväg. Kollade efter ett tag igen och är nu precis över minimum.

Att en gammal bil drar lite olja är väl inget konstigt, men över tre liter på drygt 1000 mil känns väl som lite hög förbrukning, eller?
Vad kan man misstänka? Turbon? Dåliga kolvringar? Bilen är för övrigt helt otrimmad och har väl som alla volvofemmor alltid rykt lite grann, men inte blått och jag känner ingen oljestank. Inte heller ser jag något tydligt läckage och kylvätskan är hur fin som helst.

Några idéer? Bör jag byta fabrikat på oljan?
#1218600
Det finns flera varianter på vad som kan hända om ventilationen inte fungerar som den ska. Med högt vevhustryck så kommer inte kolvringarna fungera som det är tänkt. Sen kan man trycka ut oljan via oljefällan också. Eller så trycks någon packbox ut och det läker därifrån.
#1218612
Det känns som att ett första steg är att rengöra (byta) vevhusventilationen.
Det finns ju som bekant två kit:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... -xc90.html
https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 10662.html

Det ena har det långa röret med. Är det nödvändigt att byta detta? Enligt en guide på youtube kan man köpa det "nödvändiga" plaströret med banjokoppling löst på volvo och på så vis undgå att byta hela det stora röret. Stämmer det?
Kolla vid 08:10 i detta klipp
#1218658
Innan man ger sig på att meka med vevhusventilationen är det väl lämpligt att kolla om den verkar frisk. Det kan man enkelt göra genom att låta motorn gå på tomgång, dra upp oljestickan och lägga dit en liten papperslapp på toppen av det rör oljestickan sitter i, t.ex. ett vanligt, inte alltför långt kassakvitto eller en P-lapp. Det bör vara tillräckligt sug där för att hålla kvar lappen. Om det inte suger tillräckligt eller rentav blåser ut är vevhusventilationen igensatt.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]