Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1218286
Jag hade glappkontakt under det vita locket på min V70-02:a. Bilen tvärdog i en rondell och vägrade att starta. Detta fel verkar inte vara ovanligt. Felsymtom är allt från ryckningar till totalstopp. Jag åkte på att byta lock och även bensinpump då kabelskor på undersidan locket blivit skadade. Köpte allt på skroten så det gick på en tusenlapp.

Upp till modellår 02 går kablarna(5 stycken) in i tanken genom vänstra locket, Från modellår 03 går kablarna in i tanken på höger sida fast med ett kabelkontakt. Förmolgen är detta bättre.

På TS bild syns ett kontaktblock längst ut till höger(c-stolpe på vänster sida).
Anslutning enligt följande:
1. Blå grov kabel är bensinpump (+)
2. tom
3. tom
4. Svart grov kabel är bensinpump (-)
5. Grön tunn kabel är nivågivare vänster
6. Svart tunn kabel gemensam för nivågivare
7. Blå tunn kabel är nivågivare höger

Lossa på kontakten och mät resistans mellan 1 och 4, alternativt anslut strömkälla(glöm inte säkring!) och kolla att det surrar inne i tanken.
Om locket skall lossas så måste man ha mindre än halv tank!
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1218314
Hasse53 skrev:Jag hade glappkontakt under det vita locket på min V70-02:a. Bilen tvärdog i en rondell och vägrade att starta. Detta fel verkar inte vara ovanligt. Felsymtom är allt från ryckningar till totalstopp. Jag åkte på att byta lock och även bensinpump då kabelskor på undersidan locket blivit skadade. Köpte allt på skroten så det gick på en tusenlapp.

Upp till modellår 02 går kablarna(5 stycken) in i tanken genom vänstra locket, Från modellår 03 går kablarna in i tanken på höger sida fast med ett kabelkontakt. Förmolgen är detta bättre.

På TS bild syns ett kontaktblock längst ut till höger(c-stolpe på vänster sida).
Anslutning enligt följande:
1. Blå grov kabel är bensinpump (+)
2. tom
3. tom
4. Svart grov kabel är bensinpump (-)
5. Grön tunn kabel är nivågivare vänster
6. Svart tunn kabel gemensam för nivågivare
7. Blå tunn kabel är nivågivare höger

Lossa på kontakten och mät resistans mellan 1 och 4, alternativt anslut strömkälla(glöm inte säkring!) och kolla att det surrar inne i tanken.
Om locket skall lossas så måste man ha mindre än halv tank!
Vad scanningen gav i tisdags.
Kontakten till farthållaren, den på kopplingspedalen enda fel som syntes vid scanningen. Beställt en bra beg bränslepupmp. Trycket i insprutningssystemet är lågt. Tips jag fick för att kolla det från åk-lagaren som scannade. Till höger på motorn uppe vid kåpan liten ventil lik en däckventil. Fjösigt tryck troligast bränslepumpen som är kass.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1218679
Bränslepumpen bytt. 850 spänn pump 450, 650 med frakt
(Bildelsbasen.se)
+ 200 verktyg 2x100. Beställde ett för klent först.


Verktyget: ämne 15x5mm bockat i båda ändarna 50mm ben OBS 119mm mellan benen, yttermått. Knyt ett långt snöre i slangen så du kan dra den nya genom tanken med det. Max halv tank i tanken gärna mindre.
Flottören på pumpen behöver tryckas åt sidan något, varsamt. Lossade inte kontakten på lockets ovansida på bränslemätarens flottör. Kolla alltid att du köper rätt del (originalnumer)

Bild
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1246046
GLIZ skrev:Bränslepumpen bytt. 850 spänn pump 450, 650 med frakt
(Bildelsbasen.se)
+ 200 verktyg 2x100. Beställde ett för klent först.


Verktyget: ämne 15x5mm bockat i båda ändarna 50mm ben OBS 119mm mellan benen, yttermått. Knyt ett långt snöre i slangen så du kan dra den nya genom tanken med det. Max halv tank i tanken gärna mindre.
Flottören på pumpen behöver tryckas åt sidan något, varsamt. Lossade inte kontakten på lockets ovansida på bränslemätarens flottör. Kolla alltid att du köper rätt del (originalnumer)

Bild
Visade sig att det va ett kabelbrott. Vet inte exakt var men mekanikern gjorde en hemihopikoklagning som jag förstod det på flottörens insladd uppepå. Lite fräs lite lödning och lite Silicon. 2 timmar över 00:00 1/1-2018 la bilen av efter jag kört den siste nyårsfiraren jag lovat skjuts hem. Stannade vid sjön i Tranemo för en cigg. Kom inte hem förrän vid 11-tiden.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]