Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218512
MickeM skrev:Eller har du V6?
Då är det en rent usel GM låda, där allt kan hända....
V6? Menar du inte T6? De bilarna hade GM-automater, åtminstone till en början. Men någon V6:a i en XC90 har jag inte hört talas om.
#1218518
rosefors skrev:Micke jag vet att Haldex aktiveras av ABS. Dock har hans årsmodell av XC90 Haldex gen 2, en sopigare variant av Haldex som inte ska aktiveras förrän efter skiten fram snurrat ett halvt varv eller så.
Jag förstod att du visste "rosefors", jag bara belyste hur jag tänker ang att min teori det ev är relaterat till en ABS sensor.
rosefors skrev: Är du helt säker på att AWD inte fungerar med DSTC avaktiverat? Det verkar väldigt ologiskt. Om man vill köra aktivt med bilen vill man ju ha abtispin urkopplad och AWD inkopplat.
Jag skrev: "Haldex avaktiveras INTE med Antispinn heller".
Lite konstig meningsbyggnad av mig, bara för att jag skrev om meningen några gånger, och läste inte slutresultatet tillräckligt noga....
andersuw skrev: V6? Menar du inte T6? De bilarna hade GM-automater, åtminstone till en början. Men någon V6:a i en XC90 har jag inte hört talas om.
Helt rätt Anders!
T6 ska det vara. Damn you autocorrect!!
Hade det varit en V6, skulle det inte vara problem med längden på maskinpaketet, och en AW-låda rymts med mer marginal än med 5cyl.
GM lådan, liksom går in bakom motorn för alltsammans ska rymmas mellan framhjulen.
Därför annan låda på T6.
#1218525
MickeM jag läste visst i kors igår kväll.

Roddjer, jag hade lyft bilen i bak och snurrat på hjulen för hand bakåt för att försäkra mig om att dom rullar fritt och det inte är något med bromsarna innan jag gått vidare.

Lite osäker på vad jag hade gjort sen om bromsarna är okej men jag hade undersökt möjligheten att koppla ur styrelektroniken till Haldexkopplingen och provat igen. Kanske även försäkrat mig om att den inte drar någonting alls på bakhjulen. Dock osäker på hur bilens elektronik reagerar på detta. Nån annan kanske vet.
#1218547
MickeM skrev:Helt rätt Anders!
T6 ska det vara. Damn you autocorrect!!
Hade det varit en V6, skulle det inte vara problem med längden på maskinpaketet, och en AW-låda rymts med mer marginal än med 5cyl.
GM lådan, liksom går in bakom motorn för alltsammans ska rymmas mellan framhjulen.
Därför annan låda på T6.
Tänkte väl att det var T6 du menade. Inte så lätt att skohorna ner en rak treliterssexa på tvären, särskilt med automatlåda, och få hade därför försökt innan Volvo gjorde det, först i S80 när den kom 1998 och sedan även i XC90. Frågan är väl också om det var så klokt att försöka utan bättre förutsättningar på plats än man då hade. Jag minns att jag tyckte det var lite "B" att toppmodellen S80 T6 bara hade fyrstegad automat när den kom trots att femstegat var vad man då väntade sig på en ny modell och det också var vad man fick om man valde en mer anspråkslös motor. Som lök på laxen kom sedan det faktum att den fyrstegade lådan inte heller visade sig hålla måttet ifråga om tillförlitlighet och slitstyrka.

Som du troligen redan vet löste Volvo så småningom platsbristen i sidled genom att designa om motorn så att den blev lika kort, t.o.m. aningen kortare, än den vanliga femman. Sedan gick det ju bra att klämma dit en Aisin AW istället för GM-lådan.

Frågan är om Volvo SI6 (Short Inline 6) är den kortaste treliterssexa som någonsin byggts. Lite synd på ett sätt att Volvos sista (?) sexa fick ett så kort liv. Kunde varit värd ett bättre öde kan man tycka.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_SI6_engine

Prisbelönt hann den dock bli innan den gick i graven.

http://wardsauto.com/news-analysis/targ ... all-fronts
#1218623
Oj, vilket drag det blev på den här tråden! Roligt, även om orsaken är dyster.

Nåväl. Har läst på lite om Haldex också. Är tydligen en mekanisk enhet inte elektrisk som jag trodde från början. En slags.. "momentöverförare" som däremot kan styras elektriskt, så det kanske kan vara en potentiell vinnare i jakt på orsaken. https://sv.wikipedia.org/wiki/Haldexkoppling

Sen, ja, jag vet hur en diff är tänkt att fungera. Att hantera problemet med olika långa "körsträckor" för yttre och inre hjul på en axel vid kurvtagning, men... nej, tror inte är någon diff. Har sett ett par fordon som tagit kurvor med diffspärren i och de liksom... kommer i gungning på nå vis och det verkar nästan lite "rytmiskt" så att säga. En relativt symmetrisk rörelse. Problemet vi har yttrar sig osymetriskt. Alltså innan bromsrenoveringen, när det var som tydligast, kom hackandet/huggandet liksom stötvis. En tre,fyra kanske fem hugg väldigt tätt inpå varandra följt av 1-2 med längre mellanrum för att sen övergå i 4-5 med kort intervall igen. Detta om och om igen tills backningen var klar. Mönstret är likadant oavsett om man backar i tvär kurva som i "halvtvär" kurva, däremot känns symptomen tydligare ju mera tvärt man svänger. Jag med min elbakgrund tänker genast på ett gammalt relä där spolen håller på att ge upp. Där kan du få ett liknande beteende som beskivet ovan. Ett osymmetriskt hackande när kontaktorn står och slå fram och tillbaka stötvis i olika hastighet. Tror fortfarande att det är något elektriskt inblandat i detta problem.

För att förtydliga detta med bromsen så gäller det handbromsen. Det var därför vi lämnade in den. Trodde det var kärvande bromsbackar, speciellt som det varit lite problem med den förut, då med att den låg på även fast den var urdragen. Läste oroande trådar här om dåliga handbromsbackar som skulle kunna, typ, explodera under färd och då kan det ju bli tvärstopp om lösa delar kilar fast sig på fel ställen.
Om man nu ska lita på snubben på BDS så såg det inte ut att vara något onormalt slitage på backar och mekaniken runt där. Största felet var att det kärvade i vajrar och den mekaniken utanför hjulet så att säga. Detta skall ha smorts upp och när allt ändå var isärtaget byttes bromsbackar även fast de andra inte var helt slut. Det verkar stämma. Handbromsen är inte lika trög och framförallt släpper den mycket lättare.

//R
#1218628
MickeM skrev: Om du bromsar handbromsen lite och backar, hur blir det då?
Ja men, för böfvelen, varför har jag inte tänkt på det! Backa lite med handbromsen i. Ska testas.

Har mycket nu. Ska flytta, dels min lägenhet och sen tjejens villa (utöver fyra ungar, skolavslutningar, lucia och f-n och hans moster) så jag har lite annat för mig nu men återkommer som sagt med testresultat.
MickeM skrev: Tusan vad intressant det vore att testa att backa den bilen.....
Får väl komma in och ta en provtur om du har vägarna förbi. :wink:

//R
#1218632
Roddjer det finns många olika typer av diffar. Alla beter sig olika. Tydligast symptom har du när det är en stel axel (svetsad eller låst diff) ungefär som du beskriver så du kan inte utesluta något genom att resonera så. Haldexen är inte diff per se och ingen momentomvandlare utan en koppling.

Prova du backa med handbromsen i Men notera att dragen handbroms ska deaktivera haldexen.

Rekommenderar dig ändock att lyfta bakhjulen och snurra dom för att utesluta både handbroms och den vanliga färdbromsen.
#1218633
rosefors skrev: Är du helt säker på att AWD inte fungerar med DSTC avaktiverat? Det verkar väldigt ologiskt. Om man vill köra aktivt med bilen vill man ju ha abtispin urkopplad och AWD inkopplat.
Om den här frågan var riktad till mig så, nej, inte säker. Har en brant slänt på tomten som jag körde ner och backade uppför. Det låg nysnö där också. Slog av DSTC och brassade på (rakt) bakåt. Kan inte säga med säkerhet att det var hack/huggandet eller 4WD'n som tuggade runt och försökte få fäste. Jag var själv också. Hade gärna stått utanför och tittat när någon annan körde för att se hur hjulen betedde sig men vet tyvärr inte det. Däremot kan jag konstatera att jag inte kom upp för backen backandes, vare sig med DSTC'n på eller av. När jag vände på bilen och körde framåt klättrade han upp utan större ansträngning, trots att det var betydligt halare där efter mina tidigare backövningar. Och, nej, inget hackande här, framåt alltså.
rosefors skrev: Jag är dock också inne på handbromsen. Därför är frågan, reser sig bakänden de gånger bilen måste varvas till 3000 rpm innan den "skuttar fram" ? Om något håller emot bakhjulen så borde bilen resa sig i bakänden.
Mitt minne kommer inte vinna några priser för sin korrekthet men jag tror inte det. Skulle i det här fallet också vilja se på bilen utifrån när någon annan kör. Får se om vi kan ordna det.

Har två bilar i garaget redan. Måste få ut en av dem innan jag kan ta in schabraket, hissa upp och kolla bromsarna. Bra ide. Ska testas.

//R

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]