Oj, vilket drag det blev på den här tråden! Roligt, även om orsaken är dyster.
Nåväl. Har läst på lite om Haldex också. Är tydligen en mekanisk enhet inte elektrisk som jag trodde från början. En slags.. "momentöverförare" som däremot kan styras elektriskt, så det kanske kan vara en potentiell vinnare i jakt på orsaken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Haldexkoppling
Sen, ja, jag vet hur en diff är tänkt att fungera. Att hantera problemet med olika långa "körsträckor" för yttre och inre hjul på en axel vid kurvtagning, men... nej, tror inte är någon diff. Har sett ett par fordon som tagit kurvor med diffspärren i och de liksom... kommer i gungning på nå vis och det verkar nästan lite "rytmiskt" så att säga. En relativt symmetrisk rörelse. Problemet vi har yttrar sig osymetriskt. Alltså innan bromsrenoveringen, när det var som tydligast, kom hackandet/huggandet liksom stötvis. En tre,fyra kanske fem hugg väldigt tätt inpå varandra följt av 1-2 med längre mellanrum för att sen övergå i 4-5 med kort intervall igen. Detta om och om igen tills backningen var klar. Mönstret är likadant oavsett om man backar i tvär kurva som i "halvtvär" kurva, däremot känns symptomen tydligare ju mera tvärt man svänger. Jag med min elbakgrund tänker genast på ett gammalt relä där spolen håller på att ge upp. Där kan du få ett liknande beteende som beskivet ovan. Ett osymmetriskt hackande när kontaktorn står och slå fram och tillbaka stötvis i olika hastighet. Tror fortfarande att det är något elektriskt inblandat i detta problem.
För att förtydliga detta med bromsen så gäller det
handbromsen. Det var därför vi lämnade in den. Trodde det var kärvande bromsbackar, speciellt som det varit lite problem med den förut, då med att den låg på även fast den var urdragen. Läste oroande trådar här om dåliga handbromsbackar som skulle kunna, typ, explodera under färd och då kan det ju bli tvärstopp om lösa delar kilar fast sig på fel ställen.
Om man nu ska lita på snubben på BDS så såg det inte ut att vara något
onormalt slitage på backar och mekaniken runt där. Största felet var att det kärvade i vajrar och den mekaniken utanför hjulet så att säga. Detta skall ha smorts upp och när allt ändå var isärtaget byttes bromsbackar även fast de andra inte var
helt slut. Det verkar stämma. Handbromsen är inte lika trög och framförallt släpper den mycket lättare.
//R