Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikfry
Hej på er! Hittade kanske inte riktigt rätt kategori bland allihopa, får flyttas om det är så.

Det är hög tid för mig att köpa en bil och jag riktar in mig på Volvo. Är okunnig inom bilar överlag och behöver råd angående just modell av Volvon jag vill ha. Har försökt läsa en del men jag har inte lyckats hitta alltför bra information eller jämförelser bland de bilar jag söker, vänder mig därför till er i hopp om att få klarhet.

Nå. Jag har en budget på 30000-35000kr och jag har tittat mycket på S40, S60, S70 och S80, samtliga med årgång 2001-2004 då dessa verkar ligga inom den prisklassen. Jag har nu mycket svårt att bestämma mig och vill framför allt veta vilken av de bilar som anses vara bäst, ur alla synpunkter. Vilken av dessa får jag mest bil för pengarna av? Vilken är billigast i drift? Försäkring? Bilens användningsområde kommer att vara simpelt. Pendling till och från jobb och vardagligt bruk. Söker som ni förstår inget vrålåk, och jag är inte så petig vad gäller motor och hästkrafter så länge bilen gör vad den ska och klarar av att köras med förnuft utan vidare problem.

Tack på förhand.
av andersuw
Valet mellan S40, S60 och S80 är väl mest en fråga om hur stor bil du vill ha/behöver vilket är något som du själv vet bättre än någon annan. Någon S70 av årsmodell 2001-2004 finns inte, däremot en mycket populär kombi vid namn V70. Det finns också en kombi i samma storleksklass som S40 vid namn V40 eller V50 beroende på vilken årsmodell vi talar om.

Om jag var du skulle jag vad S60 och V70 beträffar nog i första hand titta på årsmodeller från 2005 och framåt eftersom bilarna "ansiktslyftes" vid just den årsmodellen och blev lite bättre i diverse avseenden. På S80 påbörjades "ansiktslyftningen" med årsmodell 2004 men kan inte sägas ha fullbordats i alla avseenden förrän med årsmodell 2005. När det gäller S40/V50 är det en helt ny bilmodell fr.o.m. årsmodell 2004. Före dess fanns S40/V40 som tillverkades t.o.m. årsmodell 2004. Gamla S40/V40 och nya S40/V50 finns alltså båda i årsmodell 2004. Även här skulle jag satsa på en bil av den nyare varianten.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Fundera över behovet också.

S80 och S60 betingar generellt lägre priser än V70 eftersom många vill ha en kombi. Då kan du antingen köpa en nyare fräschare bil eller sätta av mer pengar till reparationsfonden för att du får en likvärdig bil för mindre pengar. Både S60 och S80 är bekväma bilar att köra och hyfsat snåla på landsväg, törstigare i stan särskilt med automat.
Användarvisningsbild
av wissel
Föreslår att du tittar på V70 med 140 eller 170 hk, motorn. då får du en bil som
inte rostar som S40, V50 osv. S60 är kanske "ofta" tuffare körd och turbomotorn.
Så enligt mitt helt egna tänk så slår V70 in precis alla andra Volvomodeller med hästlängder.
Så mitt tips är att du letar efter en V70, utan dragkrok så det inte är en hästdragarbil och som sagt med 140 alt. 170 Hk motorn.
Miltalet är inte heller speciellt känsligt då motorerna lätt rullar 40 000 mil.
Hellre en bil som rullat 24 000 mil än en som rullat 17 000 mil, då många slitage reparationer kommer just vid ca 18-21 000 mil,
lite generaliserat då men i alla fall. Som alternativ 2 är S80 enligt samma princip.
S40 V50 osv är "fakevolvos" enligt mitt sätt att se det.
Lycka till :D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nja, alltså behöver man ingen kombi finns ingen anledning att köpa en. Högre inköpspris och bullrigare kupé.

S80:n tycker jag själv har en bättre interiör än V70. Framförallt är sätena mer som fåtöljer. Går att hitta gubbkörda exemplar också då de knappast lockar den sportiga publiken även om skillnaden mot en S60 inte är stor eftersom det är samma chassi.
av LaRy
Hej!
Jag delar i princip Wissel's uppfattningar. Har du inte behov av en kombi, får du mycket mer bil för samma pengar genom att köpa en sedan. S60 och S80 är bra bilar med låga priser. Speciellt 170 och 140 hk. Dessa bilar saknar turbo, d.v.s. de har förmodligen körts snällare. Dessutom, det är bara att läsa detta forum, turbo är en finess, men inte problemfri. Det är ganska mycket kringutrustning som kan spöka i jämförelse med sugmotorn.
De bilar som släppte med ansiktslyftning 2004 -2005 har blivit av med många problemkällor och är mycket illförlitliga. Ser du till S80 har du gott om plats under huven och ett helt enormt bagageutrymme.

Ser man på V40 och V50 har rostproblem. Det är helt uppenbart att de har sämre rostskydd.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Efter att ha haft både S60 och V70 så hamnar min röst på en V70. Det är egentligen inte många dagar om året jag behöver en kombi, men dem dagarna så är den guld värd. Lastmöjligheterna i S60 är ingen höjdare. Och till vardags så är en lite lagom insliten V70 som man kan lasta stora saker i utan att behöva oroa sig allt för mycket vara en svårslagen utmanare för alla andra alternativ.
av Rådlös
Jag håller med Marlboroman. Jag har under en mängd av år haft både sedanmodeller och combimodeller av olika bilar och fabrikat. En combi "brädar" det mesta. Oavsett om man bor i tätort eller på landet. Det blir alltid någon situation där man skall köra något som har lite volym, då är man tacksam för att man har en så praktisk bil.
Det har ju varit så att Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under många år har hetat Volvo V70. Det är nog ingen tillfällighet. Nu tillverkas inte V70 som modell längre, men nästa mest sålda modell i Sverige blir högst troligt en combi.
Man kan se det lite så här: Det är så kostsamt att ha bil i dagens läge (även om man inte vill erkänna det för sig själv alla gånger) då vill man ha en bil som är så flexibel och praktisk som möjligt. Det blir en combi hur man än vrider och vänder på sig.
av mikfry
Tack för svar allihopa!

Jag har ingen användning av kombi. Skulle det vara så att jag behöver köra större bagage har jag bilar jag kan låna. Jag själv vill sedermera ha en sedan, då jag tycker det är skönt att köra lite mindre otympliga bilar. S60 vad jag förstår är lite mindre än S80, och det spelar ingen roll för mig. Har inga barn och jag ska inte åka på skidsemester, därför tycker jag den låter som en helt okej vardagsbil trots motsägningar av många. Just nu verkar det inte finnas så många 05:or och uppåt på marknaden, därför siktar jag in mig på 01-04or då jag hört att de ska vara bättre på många punkter än tidigare årsmodeller - vilket ni också bekräftar. Jag har nu nästan bestämt mig för en S60. Har väl nån aning om vad man ska kika på vid eventuellt köp, dvs kamrem, miltal, senaste service och så att allmän välskötsel har setts till. 140 - 170hk var det någon som skrev, men vad gäller 2.4, 2.5, T5, vet jag inte riktigt. Det kanske inte spelar allt så stor roll i förhållande till min angelägenhet?
av volvov70n
Köpte själv en S60 2.5t till min son i fredags som nyligen har tagit körkort i din prisklass och vi har även tittat på s40 2.0t Classic som har Volvos motor och växellåda. S40 2.0T är lika driftsäkra som en s60 men man bör köpa en fas2 då tidigare årsmodeller rostade i skärmkanter. Farsan hade en s60 140hk och det enda han bytte under 15000mil förutom vanligt slitage, var ett hjullager. 140hk känns lite klent men bilen och komforten är mycket bra. "Nya" s40 kom väl -04 och dem är ju lite modernare och samma motor som S60, kan ju också vara ett alternativ? Tyvärr är det många gubbfärger både in och utvändigt på bilar i den prisklassen/årsmodeller. Största problemen med dessa bilar är väl om dem har långt mellan oljebytena/dåliga mil samt Bilias dåliga OK&Q8 olja, så finns risk för olje sluge och koks som sätter igen oljefälla/kanaler och silen med motorhaveri som följd.

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]