Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214476
Ja - 25 är inget behov jag har så 5w40 täcker som för dig in alla situationer. Sådan olja är alltid A3 klassad vad jag kunnat se.

Byte av oljemärke är förstås en möjlig orsak till uppkomst av ljud. Men även om den här skulle vara lite tunnare i praktiken än den förra finns det ju marginal att ta av.
av andersuw
#1214478
Ja jag tycker som Micke att det verkar mycket långsökt att tro att ljudet skulle ha något med oljan att göra, särskilt som du kör på samma viskositet som tidigare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214481
Googlade lite på läcksökning av grenrör och lagom med tryckluft plus sprayflaska med såpvatten verkar vara det som gäller för såväl avgasrör som trycks idag av systemet. Det kan jag nog ordna men kommer inte att prioritera det förrän till våren tror jag..

Ska som sagt dubbelkolla remmarna, tråkigt om något där lossnar. Är det inte det kör jag vidare och höjer volymen på stereon lite.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214788
Jag lyssnade lite under huven idag när jag precis startat bilen. Jättesvårt att lokalisera ljud sådär på en plats där mycket låter men jag fick känslan av att det kom från bakom motorn och det luktade mer kallstartad motor i motorrummet än bakom bilen..

Om det nu är en läcka i grenröret. Är det ofarligt att köra vidare med eller riskerar jag något dyrt? Kortsiktigt tills jag får tillfälle att felsöka och ta hem rätt saker för att fixa det då.
av andersuw
#1214873
Vågar inte lämna några garantier men har väldigt svårt att se att du skulle riskera några allvarliga skador på någonting för en spricka på grenröret (eller annan del av avgassystemet) som är så obetydlig att ingen sensor känner av den och slår larm. Det sitter ju en massa givare på avgassystemet inklusive turbon och så länge ingen av dem slår larm om att något är fel borde det vara lugnt att köra bilen. Däremot kan det kanske finnas skäl till försiktighet om det tickande ljudet kommer från annan källa.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1214875
Jag ska förstås fortsätta försöka lokalisera det bättre så att jag känner mig säker på att det inte är något annat. Jag ska knäppa av locket till kamremmen när jag kommer hem och se så att allt ser rätt ut där.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216613
Ljudet blev värre över helgen när jag körde 60 mil. Var precis ute och felsökte och har hittat felet. Grenrörspackningen är trasig på cylindern längst ut på förarsidan. Hade av värmesköldarna för att titta och det var sotigt där. Sedan när jag startade bilen kunde jag lätt känna att det blåste varmt där men ingen annan stans.

Bild kommer.

Två frågor:
Är det rimligt att bara packningen gått eller bör jag anta att den gått för att något annat gått sönder?
Vad kan ett byte tänkas kosta? Jag skulle nog fixa det själv men då blir det inte gjort förrän till våren när det är bättre väder.

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]