Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickius
#1213863
Men får göra ett tappert försök innan Volvo får fixa skiten. Köpa ett komplett kit med parkeringssensorer, kablar och styrbox som är det andra numret som skrevs innan. O se om det fungerar då eller inte. Då kan jag koppla in allt utan att riva nått för att se om den visar samma fel som innan eller om systemet hoppar igång då. Hoppar det inte igång då ger jag upp. Då måste de antagligen va rätt box eller så är nått annat trasigt men har då bytt ut allt förutom strömkabel till boxen ifrån enheten.

Ska dock mäta upp kablarna så det kommer ström fram till boxen
av andersuw
#1213875
Märkligt att du får rapport om att alla sensorer utom nr 5 är OK trots att du har felkod som säger att styrenheten är trasig och trots att du inte ens har sensorerna 5 t.o.m. 8 på bilen. Att kolla att PAM får ström när den borde är förstås en god idé. Det kan också vara en god idé att kontinuitetsmäta (resistansmäta) den grönvita signalkabeln. Om det är avbrott eller kortslutning på den funkar det hela förstås inte.

När jag tittar närmare på vilka felkoder man kan ha på PAM-systemet ser jag att den du har (REM-4F4A) är den enda som finns förutom dem som anger fel på enskilda sensorer. I VIDA anges att koden betyder att det är ett internt fel på styrenheten. Men informationen är lite motsägelsefull eftersom kodrubriken är "Styrenhet parkeringshjälp (PAM). Felaktig signal" och "felaktig signal" förstås kan bero på något annat än ett internt fel på styrenheten, t.ex. kablagefel av ett eller annat slag. Ibland finns det olika felkoder för "felaktig signal" och "signal saknas". Men inte här. Jag skulle tippa på att det innebär att utebliven signal ingår bland de felsymptom som kan medföra att koden sätts. Och utebliven signal kan självfallet bero på kabelfel av ett eller annat slag.

När det gäller vidare test skulle jag börja med att kolla upp kablaget mellan REM och PAM och om det är juste försöka hitta en PAM-box som borde vara mer rätt än den du redan provat med. Att köpa ett komplett kit inklusive sensorer tycker jag verkar lite overkill i det här läget. Men det är förstås upp till dig att avgöra.
av Mickius
#1213881
Jo ska se om brodern som är elektriker kan mäta upp lite ström åt mig o se att styrboxen får allt fen ska få så man kan utesluta kablarna innan nått annat köps hem. Har den allt som den ska ha måste ju felet vara styrboxen eller efter styrboxen. Eftersom styrenheten får all ström där bak och signalen där bak måste ju felet finnas där någonstans. Kan ju dock se att någon pillat med styrboxen innan så antar att någon försökt laga detta innan.

Men borde det inte räcka med att lägga i backen och mäta den kabeln för att se om det kommer signal på kabeln?

Jo blev väldigt förvånad när jag såg sensor 5 i datorn och då slog ju såklart tankarna om felet var en sensor, vet ju dock om att då borde felkoden vara på sensorn och inte styrenheten.

Nej det kostar ju att köpa ett komplett kitt tyvärr speciellt om felet är en liten kabel som bråkar. Men är det styrenheten som är själva felet så kostar dem på bildelabasen nästan lika mycket som ett komplett kitt med alla kablar och alla sensorerna + styrboxen
av andersuw
#1213894
Ja kostar det inte mer att köpa hela kitet än att bara köpa PAM-boxen är det förstås minst lika bra att köpa det förstnämnda. Hittade för övrigt en billig PAM på bildelsbasen som uppges komma från just en 05:a. Bara 300 spänn. Forumeditorn trilskas så du får göra copy-paste på länken.

http://www.laga.sewww.bildelsbasen.se/s ... -30667315/

Finns tyvärr ingen bild på den så jag skulle ringa först och kolla att det verkligen är vad man kan tro är rätt pryttel. Skrotarna gör enligt min erfarenhet en hel del felmärkningar. Den skrot som säljer i det här fallet (Jönköpings Bildemontering) är annars väldigt bra att ha att göra med enligt min erfarenhet. Någon gång har det blivit fel men det har alltid rättats till snabbt och smidigt och utan att jag drabbats av några merkostnader.

Eftersom det handlar om en bil som aldrig haft fungerande parkeringsassistans under den tid den varit i din ägo kan man förstås inte vara helt säker på om grejerna är korrekt installerade, inklusive den mjukvara för REM som krävs. I VIDA finns en lista där man kan se vilken utrustning bilen själv uppfattar att den har. Vet inte om Autocom har något liknande. I "Min Volvo" (på nätet) kan man se vilken utrustning bilen hade från fabrik. Nu är ju parkeringsassistans möjligt att eftermontera så den kan förstås ha stoppats in i efterhand i din bil.

Enligt VIDA tillhör REM-4F4A de felkoder som skall ge felmeddelande i kombinationsinstrumentet. Ser du till något sådant? Vad säger meddelandet i så fall?
av Mickius
#1213907
Den säger att det är fel på parkeringssensorerna och min har haft det ifrån fabrik. Är en summum med all möjlig utrustning. Men SL mäta strömmen ikväll och dubbelkolla så det fungerar i bilen
av andersuw
#1213916
OK. Har den parkeringsassistans från fabrik kan vi i alla fall utesluta att det handlar om ett misslyckat försök till eftermontering.
av Mickius
#1213928
Har mätt nu.

Har ström på den blå som man ska ha
Den grön vita hade jag konstant 8,7 volt på även om bilen låg i P eller R. Mätte själv så kunde inte se om den ändra sig när man flytta till R och vågade inte ha bilen igång och försök mäta när man var själv.

Frågan är om den kabeln ska ha 8,7 volt hel tiden. Dum som jag var testa jag inte i D om den ändra sig
av andersuw
#1213937
På den grönvita kabeln skickas en digital signal. VIDA säger att spänningen varierar mellan 0 och 12 V. Troligen skickas en 0:a som 0 V och en 1:a som 12 V. Växlingen mellan dessa värden är så snabb att du inte kan fånga den med en vanlig multimeter. Det krävs ett oscilloskop för att se hur signalen egentligen ser ut. Det värde på 8,7 V som du fick ut är med all sannolikhet ett genomsnitt av de 1:or och 0:or som skickas. Men att du fick ett värde annat än 0 V eller 12V innebär troligen att även den kabeln är OK.
av Mickius
#1213943
Med bara ord kan jag utesluta att felet skulle var kablarna där imellan utan att felet måste var styrboxen eller nått där efter. Men högst troligt är det själva boxen felet ligger i.

Får väl åka och kolla på det kompletta kittet där då den boxen har det andra numret som stod med på Vida och kan då testa om det funkar i bilen eller inte eftersom det ska vara ett komplett system med alla givare och kablar, så kan jag ju koppla in det och nolla felkoderna och se om det hoppar igång. Gör det inte det så köper jag det inte. Skulle det inte hoppa igång så är det väl antagligen hitta en box med exakt samma nummer eller köpa en helt ny o låta Rejmes lösa det.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]