Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickius
#1213754
Bytte idag styrboxen men blev ingen skillnad. Den box har dock inte samma nummer som den som satt innan men får exakt samma felkod med denna box som den förra.

Tycker de är konstigt att det inte skulle fungera med en annan box

Har självklart kollat säkring på nummer 26 att den är hel osv. Om det säg skulle vara kabelbrott eller liknande borde den väl ge andra felkoder eller ingen alls? Öppnade även upp min styrenhet o kan inte se något som brunnit, fukt eller nått sådant i boxen.
av Mickius
#1213770
Någon som har någon aning om vart man ska fortsätta eller är de bättre lämna in skiten o bli 3-5000 kr fattigare på att låta verkstaden felsöka o byta ut saker?

Någon som mätt strömmen till boxen och vet vilka kablar av dem 3 som ska få ström och när dem ska få ström?
av Mickius
#1213815
Den som sitter original i bilen heter

ECU
31296362
604.200

ECU ASSEMBLY
31296361
604.201


Vet i tusan hur man lägger upp bilder här men när man kollar i Autocom så står det
Parkeringsgivare 1-8 har ju bara 4st bak men nummer 5 står som Ej ok? Får dock ingen felkod så på detta?
av andersuw
#1213829
Mickius skrev:Bytte idag styrboxen men blev ingen skillnad. Den box har dock inte samma nummer som den som satt innan men får exakt samma felkod med denna box som den förra.

Tycker de är konstigt att det inte skulle fungera med en annan box

Har självklart kollat säkring på nummer 26 att den är hel osv. Om det säg skulle vara kabelbrott eller liknande borde den väl ge andra felkoder eller ingen alls? Öppnade även upp min styrenhet o kan inte se något som brunnit, fukt eller nått sådant i boxen.
Vilken felkodsläsare använder du? Är det rätt uppfattat från ditt första inlägg att det är Autocom?

Kan man med den läsare du använder se om den felkod du har på PAM är aktiv eller inte? Att koden är aktiv betyder att den ansvariga styrenheten på CAN-nätet, i det här fallet REM, känner att det är fel på PAM i nuläget. Att koden inte är aktiv betyder att REM känt att det varit fel på PAM i något tidigare läge men inte i nuläget.

En felkod som en gång satts försvinner inte av sig själv utan måste raderas. Har du provat att radera koden? Återkommer den i så fall med en gång?

När du provade med annan styrenhet, raderade du då felkoden efter att du kopplat in den nya PAM-boxen? Återkom felkoden då efter att du raderat den?

Har du några felsymptom på parkeringsassistansen utöver själva felkoden? Verkar systemet fungera som det borde när du backar eller beter det sig uppenbart galet i något avseende? I så fall vilket?
av Mickius
#1213831
andersuw skrev:
Mickius skrev:Bytte idag styrboxen men blev ingen skillnad. Den box har dock inte samma nummer som den som satt innan men får exakt samma felkod med denna box som den förra.

Tycker de är konstigt att det inte skulle fungera med en annan box

Har självklart kollat säkring på nummer 26 att den är hel osv. Om det säg skulle vara kabelbrott eller liknande borde den väl ge andra felkoder eller ingen alls? Öppnade även upp min styrenhet o kan inte se något som brunnit, fukt eller nått sådant i boxen.
Vilken felkodsläsare använder du? Är det rätt uppfattat från ditt första inlägg att det är Autocom?

Kan man med den läsare du använder se om den felkod du har på PAM är aktiv eller inte? Att koden är aktiv betyder att den ansvariga styrenheten på CAN-nätet, i det här fallet REM, känner att det är fel på PAM i nuläget. Att koden inte är aktiv betyder att REM känt att det varit fel på PAM i något tidigare läge men inte i nuläget.

En felkod som en gång satts försvinner inte av sig själv utan måste raderas. Har du provat att radera koden? Återkommer den i så fall med en gång?

När du provade med annan styrenhet, raderade du då felkoden efter att du kopplat in den nya PAM-boxen? Återkom felkoden då efter att du raderat den?

Har du några felsymptom på parkeringsassistansen utöver själva felkoden? Verkar systemet fungera som det borde när du backar eller beter det sig uppenbart galet i något avseende? I så fall vilket?
Jag har en Autocom felkodsläsre. Provat radera den åtskilliga gånger men den dyker upp direkt igen efter man har raderat den. Har självklart provat radera felkoden igen när nya styrenheten sattes på plats. Sitter med datorn inkopplad i bilen nu oxå och den återkommer direkt efter den raderats.

Systemet fungerar inte överhuvudtaget så det är typ dött förutom felkoden då.

Har gått in och läst av givarn har ju 4st bak men i Autocom står 8 st med och nummer 5 står som ej ok. Varför den gör det vet jag inte eftersom jag endast har 4st prkerinssensorer. Men 5-8 kanske är de bakre och den visar att en sensorn bak är trasig?

Har du Facebook så man kanske kan skicka bilder där över?
av andersuw
#1213849
Hittar inte det nummer du angav för den "nya" styrenhet du provat i VIDA. Det kan vara ett nummer som ersatts. När jag googlar på numret ser det dock ut som om den "nya" box du testat är avsedd för XC90, inte V70. Och i så fall är det nog bara att vänta att den inte funkar i din bil.

Enligt kopplingsschemat är sensor 1-4 de bakre och 5-8 de främre om man även har parkeringshjälp fram. I vilket läge i Autocom kan du se att du har fel på sensor 5? Det finns en särskild felkod för varje sensor och om du verkligen hade fel på en sensor borde du få felkod på den.

I kontaktstycket till kabelmattan från REM till PAM skall det finnas tre kablar: svart, blå och grönvit. Den svarta är jord, den blå är spänningsmatning och den grönvita digital signal. Med tändning på skall du ha 12V spänning mellan den svarta och den blå kabeln.

Hur uppstod felet? Märkte du bara en vacker dag att parkeringsassistansen inte längre fungerade? Eller kom det i samband med någon speciell händelse, t.ex. i samband med att du vidtog någon åtgärd på bilen?
av Mickius
#1213853
andersuw skrev:Hittar inte det nummer du angav för den "nya" styrenhet du provat i VIDA. Det kan vara ett nummer som ersatts. När jag googlar på numret ser det dock ut som om den "nya" box du testat är avsedd för XC90, inte V70. Och i så fall är det nog bara att vänta att den inte funkar i din bil.

Enligt kopplingsschemat är sensor 1-4 de bakre och 5-8 de främre om man även har parkeringshjälp fram. I vilket läge i Autocom kan du se att du har fel på sensor 5? Det finns en särskild felkod för varje sensor och om du verkligen hade fel på en sensor borde du få felkod på den.

I kontaktstycket till kabelmattan från REM till PAM skall det finnas tre kablar: svart, blå och grönvit. Den svarta är jord, den blå är spänningsmatning och den grönvita digital signal. Med tändning på skall du ha 12V spänning mellan den svarta och den blå kabeln.

Hur uppstod felet? Märkte du bara en vacker dag att parkeringsassistansen inte längre fungerade? Eller kom det i samband med någon speciell händelse, t.ex. i samband med att du vidtog någon åtgärd på bilen?
Det har inte fungerat sen jag köpte bilen för ett par månader sen, och jag har haft fullt upp med annat så har inte tagit tag i det förens nu
Såg det oxå när jag sökte på boxen nyss men blev lovad att den var tagen ifrån en V70 men verkar ju inte stämma alls.

Sen ser felet på sensor 5 när jag går in och kollar live på alla sensorerna, fotade en bild på det men inte lyckats ladda upp någon bild här ännu men jobbar på det. Okej ska se om jag kan få tag på mätinstrument och mäta strömmen till styrboxen så man kan se att det är ström dit iaf.

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]