Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MacTheZipper
#1212907
Tjenare!

Jag skaffade mig en S80 -01 med 140hk motorn och jag har märkt att står bilen på tomgång när kompressorn startar så sjunker den väldigt mycket i varvtal, den har tom stannat någon gång i korsning när jag precis frikopplat och den startar samtidigt.
Kör jag och ligger mellan 1500-2000 varv så känner jag tydligt hur den rycker till när den startar, dessa grejer händer inte när jag stänger av ac i bilen.

Från början när jag köpte bilen så gick kompressorn en halv till en minut men kom ingen kyla och dom hade aldrig fyllt på gas i den så jag köpte ett sånt kit och fyllde på en burk själv och nu blir det kyla men pumpen går bara 5-10 sekunder och sen stannar igen, tar ca 25-30 sekunder sen startar den och går lika kort igen.

Jag har läst lite om det här med schimsa kompressorn men eftersom den går så ofta tycker jag inte att den borde bli för varm och inte på så kort tid.
#1213167
marimbalanguage skrev:Du har säkert överfyllt systemet, och kompressorn stängs av när trycket blir för högt.
För lågt tryck=obra, för högt tryck=inte heller bra:(
Jag har funderat på det också, man kan ju bara mäta trycket på den låga sidan med detta kittet och där visar den ca 38 psi när den inte går och 20 när den går.
#1246265
En uppdatering nu när det blivit varmt ute så jag har kunnat testa acn lite bättre.
Anledningen till att acn la av efter en stund var att mellanrummet på kopplingen på kompressorn var för stort så när den blev varm så orkade inte magneten starta den längre, en shimsning löste detta samt att aspieringsfläkten var trasig och behövde bytas.
Vad det gäller att den dog för mig så var det givarna i sidobackspeglarna som hade lagt av och efter byte av bägge så slutade både motorvarv falla och acn fungera bättre.
Givaren för ECM har antagligen varit trasig sedan jag köpte bilen men det har inte visat felkoder utan bara fått den att tro att det var 20 grader kallare än vad det faktiskt var, det var först när givaren till instrumentbrädan la av som jag märkte att även den till ECM var trasig och ingen av dom gav felkod.

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]