Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Otis
#1207094
Hej

Jag har en XC90 från 2003 utan GPS. Hur svårt är det att eftermontera en GPS köpt på skroten? Vilka delar behövs? Är sladdar framdragna? Är det omöjligt?

Nån som gjort eller försökt sig på det?

Mattias
#1207108
Gpsen från 2003 är ju inte direkt state of the art längre. Möjligtvis kan jag köpa att man vill ha hållaren och motorn för att kunna montera en modern GPS i på ett snyggt sätt om man vill slippa ha den vid ventilationsgallren eller i rutan.
av andersuw
#1207201
Visst, den är inte "state of the art" med avseende på "bells & whistles". Men grundfunktionaliteten är ypperlig och integrationen i bilen perfekt. Därför föredrar jag fortfarande att använda den gamla RTI som sitter i min V70 -02 framför exempelvis en "state of the art" smartphone med navigationsprogramvara (vilket är den lösning jag använder när jag hyr bil i sammanhang där jag behöver navi). I somliga avseenden är den rentav bättre än den som sitter integrerad i min V70 -15. Om jag sedan skulle lägga ned tid och pengar på att eftermontera den är en annan femma. Ett aber i sammanhanget är också att kartuppsättningen för 2016 kan vara den sista Volvo tillhandahåller för just det här systemet.
av andersuw
#1207202
@TS

Du behöver faktiskt lite mer prylar än dem som finns på den bild från skroten du länkade till. Kolla monteringsanvisningen här:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 3-)%202003
Användarvisningsbild
av johnnype
#1207228
Jag har eftermonterat GPS på XC90 av denna generation.

Inga problem egentligen, lite kablar som kanske är svåra/dyra att köpa idag. Du måste skarva optisk kabel, köpa lite kontaktstycken etc. Jag har ingen lust att rota fram kvitton/artikelnummer på allt jag köpte för detta, det skulle ta för lång tid känner jag eftersom det börjar bli lite år sedan jag gjorde det.

Det dyraste hindret tror jag blir mjukvaran du måste köpa för detta, jag kan som några vet programmera om CEM och säkerhetsfunktionerna och slipper därför betala Volvo för detta. Kommer du hit med ett färdigt och korrekt eftermonterat system så kanske jag kan hjälpa till med programmering av detta så det fungerar.

Det är synd om 2016 blev sista kartan för jag gillar skarpt den inbyggda navigatorn precis som Anders också skriver.
Användarvisningsbild
av Derank
#1207232
andersuw skrev:Visst, den är inte "state of the art" med avseende på "bells & whistles". Men grundfunktionaliteten är ypperlig och integrationen i bilen perfekt. Därför föredrar jag fortfarande att använda den gamla RTI som sitter i min V70 -02 framför exempelvis en "state of the art" smartphone med navigationsprogramvara (vilket är den lösning jag använder när jag hyr bil i sammanhang där jag behöver navi). I somliga avseenden är den rentav bättre än den som sitter integrerad i min V70 -15. Om jag sedan skulle lägga ned tid och pengar på att eftermontera den är en annan femma. Ett aber i sammanhanget är också att kartuppsättningen för 2016 kan vara den sista Volvo tillhandahåller för just det här systemet.
Att ens få för sig att en GPS från 2003 är bättre än det som alla idag har i en telefon, google maps är ju bara löjligt att ens påstå, sedan får du tycka om din gamla bil hur mycket du vill men att få någon annan att tro att den undermåliga gpsen gör någon nytta är bara så....

Inte ens dagen integrerade i en 2018 kan mäta sig med maps el waze, ljusår ifrån. Men vist, vill man sitta och traggla med det integrerade så absolut går det att eftermontera på hans 2003a, om man nu gillar att plocka ner halva bilen och lägga några kvällar.
av andersuw
#1207237
Vad som är verkligt löjligt är att som du tro sig ha ensamrätt på att avgöra vad som är löjligt ifråga om värderingar. :D

Vad är det för övrigt som du närmare bestämt anser vara så undermåligt i RTI-systemet på min 02:a? Vilka avgörande nackdelar anser du att den har i jämförelse med Google Maps? Och har du funderat över vilka fördelar ett integrerat system har i jämförelse med en smartphone i en hållare?
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1207242
TrådSkaparen inböjd inte till en diskussion hurvida det är löjligt eller om en viss GPS är bättre eller sämre än en annan.

Frågan handlade om installationen och om det var möjligt.
Derank skrev:om man nu gillar att plocka ner halva bilen och lägga några kvällar.
För mig tog det inte mer än en eftermiddag att montera, jag åt mat och såg på TV med familjen efteråt. Så jag vet inte hur mycket erfarenhet du tillför i detta påstående?
av Otis
#1207493
johnnype skrev:TrådSkaparen inböjd inte till en diskussion hurvida det är löjligt eller om en viss GPS är bättre eller sämre än en annan.

Frågan handlade om installationen och om det var möjligt.
Derank skrev:om man nu gillar att plocka ner halva bilen och lägga några kvällar.
För mig tog det inte mer än en eftermiddag att montera, jag åt mat och såg på TV med familjen efteråt. Så jag vet inte hur mycket erfarenhet du tillför i detta påstående?
Gutt! Nu börjar det likna nåt! Vill du berätta hur du gjorde, vilka delar som behövs och ifall du tycker att det var värt det? Jag har bytt ut originalstereon till en eftermarknads, påverkar det?
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]