Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1202543
Jag har bytt stereo i min V70 -02 men har inte lyckats få igång rattknapparna. Jag testade först Autoleads adapter som ska passa 00-04 (två stycken t.o.m. ifall den första skulle vara trasig). Sedan blev beskedet att de helt enkelt inte fungerar med vissa Volvo som "borde fungera", orsak oklar. Därefter testade jag en motsvarande från Connects2 med samma (brist på) resultat. Enligt supporten ska det fungera för alla 00-04 förutom de med navigationssystem (som jag inte har). I annat fall så tyder det på att något i bilens datasystem skiljer sig åt från de bilar de testat.

Så, finns det någon här som har koll på vad som kan tänkas skilja vissa bilar från majoriteten? Det bör ju vara trafiken på can-bussen som skiljer sig åt på något sätt som gör att eftermarknadsadaptrarna misslyckas. Autoleadsinterfacet ska indikera med en röd led att det är ok när tändningen slås på, vilket det inte gör. Det tyder ju på att det inte bara misslyckas med att läsa ut just signalerna från rattknapparna utan att det tycker att det är något allmänt knas.

(Alla kopplingar och instruktioner är trippelkollade och rattknapparna fungerar fortfarande bra med originalstereon, HU-803.)
av andersuw
#1203073
Det är tre olika CAN-generationer för MY 00-04. En 00-01, en annan 02 och en tredje 03-04. Om inte den stereo du sätter dit har koll på alla tre generationerna och vet vilken av dem som skall användas i en specifik bil kommer det inte att funka med rattknapparna. Sedan vet jag förstås inte om det är orsaken i det här fallet eller om det är något annat fel. Men det är en möjlighet.
av Storfot
#1203313
andersuw skrev:Det är tre olika CAN-generationer för MY 00-04. En 00-01, en annan 02 och en tredje 03-04. Om inte den stereo du sätter dit har koll på alla tre generationerna och vet vilken av dem som skall användas i en specifik bil kommer det inte att funka med rattknapparna. Sedan vet jag förstås inte om det är orsaken i det här fallet eller om det är något annat fel. Men det är en möjlighet.
Stereon har ingen koll alls utan jag har testat med adapters som sagt. Både Autoleads och Connects2 uppger att deras adaptrar ska fungera med 00-04. (Autoleads ska fungera med diverse andra modeller också, men då är det en annan inställning på dipswitcharna.)

Verkar som vi är åtminstone två här som har problem med en 02:a så då kan man ju misstänka att adaptertillverkarna gjort någon miss när det gäller mellangenerationen.
av Osram
#1203323
När jag tittar på konfigurationen för dip-switcharna i "manualen" för Autoleads, ser jag bara två varianter. Om det är tre varianter mellan 00-04, verkar något saknas.

1.
S60 2004-2007
S80 1998-2006
V70 2004-2007
XC70 2004-2007
XC90 2007

2.
S60 2001-2004
V70 2001-2004
XC70 2000-2004
av Storfot
#1203330
Osram skrev:När jag tittar på konfigurationen för dip-switcharna i "manualen" för Autoleads, ser jag bara två varianter. Om det är tre varianter mellan 00-04, verkar något saknas.
Det kan ju vara så att det är så pass små skillnader att Autoleads (och Connects2) valde att se det som samma bil men har programmerat adaptern att autodetektera vilken variant det är. Fast inte testat med en 02:a då...
Men det lär vi ju aldrig få veta. Lite taskigt läge när man har tre olika företag inblandade (bil/adapter/stereo) och alla protokollen är hemliga.
av andersuw
#1203363
Osram skrev:När jag tittar på konfigurationen för dip-switcharna i "manualen" för Autoleads, ser jag bara två varianter. Om det är tre varianter mellan 00-04, verkar något saknas.

1.
S60 2004-2007
S80 1998-2006
V70 2004-2007
XC70 2004-2007
XC90 2007

2.
S60 2001-2004
V70 2001-2004
XC70 2000-2004
Det där ser ju inte särskilt vettigt ut om det är något slags CAN-läge man ställer med switcharna. Om man har en V70 -04, skall man då välja 2001-2004 eller 2004-2007? Det blev för övrigt ny CAN-generation igen 2005. Så för V70 är det 00-01, 02, 03-04 och 05-. Vet inte på rak arm om man gjorde någon ytterligare ändring efter 05.
Användarvisningsbild
av vibbe
#1203509
Intressant tråd med ett intressant ämne..
Jag har själv tankar på att byta ut min HU-603 eftersom de har stängt av FM-nätet här i Norge och gått över till DAB..
Så en ny DAB apparat med navigator må inhandlas snart med större förstärkare och lite andra högtalare och sjävklart vill jag att rattknapparna skall fungera..
Men min bil, S60 2,5T -04 är lite av en bastard då den är tillverkad i Juni i 2003 så kabelsatsen till och från ratten blir extra intressant då..
av andersuw
#1203546
Även om den är tillverkad i juni 2003 är din bil en MY -04. Man började tillverka årsmodell -04 redan vecka 10 2003.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1203574
Ja modellår 2003 och 2004 skickar exakt samma information på CAN-bussen när man trycker på en rattknapp så det är inga konstigheter.

Bara för att förtydliga, på 99-04 skickar SWM knapptryck från ratten direkt över CAN, ett grönt/vitt kabelpar som sammansluter alla styrenheter. Det finns LS-CAN (benämns även MS-CAN) som används för den här typen av information och HS-CAN som hanterar mer kritiska operationer som motorstyrning med mera.

På 2005 och nyare går samma signaler från knappar/SWM via LIN till CEM som sedan förvaltar informationen och återsänder över CAN så att stereon kan "höra".

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]