Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1209396
Nu har jag byggt en egen fungerande prototyp. Det var inga större problem att detektera knapptryckningarna på CAN-bussen, så man kan ju tycka att det är lite märkvärdigt att det inte verkar gå att hitta en färdig fungerande adapter.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1209598
Oj, jag har mappat det mesta som skickas på CAN-nätet i de här generationerna.

2002 SWM, rattknappar, går på id 0x0400066 om du frågat :)

Volym + = D7, b3. 0 vid intryckt
av Storfot
#1209865
johnnype skrev:Oj, jag har mappat det mesta som skickas på CAN-nätet i de här generationerna.

2002 SWM, rattknappar, går på id 0x0400066 om du frågat :)

Volym + = D7, b3. 0 vid intryckt
Jag borde frågat här då så hade jag sparat lite tid på att analysera loggar. Fast jag trodde inte någon hade koll på sådana detaljer, men här kan man ju få svar på det mesta. Men informationen är ändå intressant, för den tyder på att Arduino-libbet jag använde kan ha en bugg när det gäller att läsa extended canid, jag fick nämligen ut id 0x66. Det kan ju förklara varför jag inte lyckats konfigurera ett filter i hw i så fall.

Du råkar inte ha koll på hur man ska tolka själva datat? (Jag kan ju se hur man läser ut vilken knapp som är intryckt och det är ju allt jag behöver, men det kan ju vara intressant att veta vad resten betyder också.)

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..