Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silas
#80615
Har den enklaste automatlådan till en v70 06:a 2,4 motor 140 hkr och tycker att den växlar väldigt hårt, speciellt mellan 2:an till 3:an. Kommer från en 98:a a6 tiptronic och det är verkligen skillnad. Tycker volvon påminner om morsans gamla 240 automat från 85 i växlingen. Vet ju att geartronic lådan tydligen skall växla mjukare men är det någon annan som upplever det samma som mig? Har haft inne den på kontroll men de uppgraderade bara datan och de hittade inga fel.

Skall jag lära mig leva med det eller byta bort den till annan låda. Har en vecka på mig att häva köpet. Just nu stör jag mig iaf på växlingen.

Går det att kolla oljan via någon sticka?
Användarvisningsbild
av CarMan
#80662
silas skrev:Har den enklaste automatlådan till en v70 06:a 2,4 motor 140 hkr och tycker att den växlar väldigt hårt, speciellt mellan 2:an till 3:an. Kommer från en 98:a a6 tiptronic och det är verkligen skillnad. Tycker volvon påminner om morsans gamla 240 automat från 85 i växlingen. Vet ju att geartronic lådan tydligen skall växla mjukare men är det någon annan som upplever det samma som mig? Har haft inne den på kontroll men de uppgraderade bara datan och de hittade inga fel.

Skall jag lära mig leva med det eller byta bort den till annan låda. Har en vecka på mig att häva köpet. Just nu stör jag mig iaf på växlingen.

Går det att kolla oljan via någon sticka?
växlar lådan hårt är nåt fel.
gertronick lådan & din låda är samma låda. endast spaken inne i bilen som är anorlunda
av Totte_T6
#80737
Kan det kanske vara adaptionen av lådan som inte är ok?

-------------------- Saxat ur Vadis... ----------------------

Adaptionsdata

I mjukvaran till transmissionsstyrenheten (TCM) finns två tjänster för adaption som kan aktiveras:

-Nollställning av adaption - bör göras efter byte av intern komponent eller hela växellådan.
-Adaptionsfunktion - Denna funktion hjälper mekaniker att adaptera växellådan.
Detta underlättar återställandet av växellådans funktion efter reparation/byte av t.ex.:
*växellådans kontrollsystem
*växellådsolja
*komplett växellåda
*transmissionsstyrenheten (TCM).

När man aktiverat adaptionsfunktion skall instruktionerna för provkörningen följas.
Följande växlar kan adapteras:

-1-2
-2–3
-3–4
-4–5
-N-D
-5–4
-4–3
-3–2
-2–1
-N-R
-Neutral kontroll inkoppling och urkoppling (om funktionen finns).

När funktionen är aktiverad kommer den generella orange/gul varningslampan
i kombinationsinstrumentet att tändas när adaptionens målvärde är uppnått för varje växel.
När man ser att den generella orange/gul varningslampan (triangel) blinkar efter varje växling
vet man att adaptionen för vald växling är klar.

Obs! Funktionen finns endast i vissa versioner av mjukvaran.

Adaption av växellådan aktiveras via VADIS bilkommunikationsingång

---------------------- Slutsaxat! --------------------------

Kan tänka mig att denna procedur är "jobbig" eller åtminstone
tidskrävande så meken kanske skiter i det?

Är alla volvos automater numera adaptiva eller ingår det i något lull-lull paket som man får betala extra för, jag bara undrar sa flundran?!
Geartronic lådor är väl alltid adaptiva (via mjukvara) eller?
av Hellrider
#80741
Totte_T6 skrev:Kan det kanske vara adaptionen av lådan som inte är ok?

-------------------- Saxat ur Vadis... ----------------------

Adaptionsdata

I mjukvaran till transmissionsstyrenheten (TCM) finns två tjänster för adaption som kan aktiveras:

-Nollställning av adaption - bör göras efter byte av intern komponent eller hela växellådan.
-Adaptionsfunktion - Denna funktion hjälper mekaniker att adaptera växellådan.
Detta underlättar återställandet av växellådans funktion efter reparation/byte av t.ex.:
*växellådans kontrollsystem
*växellådsolja
*komplett växellåda
*transmissionsstyrenheten (TCM).

När man aktiverat adaptionsfunktion skall instruktionerna för provkörningen följas.
Följande växlar kan adapteras:

-1-2
-2–3
-3–4
-4–5
-N-D
-5–4
-4–3
-3–2
-2–1
-N-R
-Neutral kontroll inkoppling och urkoppling (om funktionen finns).

När funktionen är aktiverad kommer den generella orange/gul varningslampan
i kombinationsinstrumentet att tändas när adaptionens målvärde är uppnått för varje växel.
När man ser att den generella orange/gul varningslampan (triangel) blinkar efter varje växling
vet man att adaptionen för vald växling är klar.

Obs! Funktionen finns endast i vissa versioner av mjukvaran.

Adaption av växellådan aktiveras via VADIS bilkommunikationsingång

---------------------- Slutsaxat! --------------------------

Kan tänka mig att denna procedur är "jobbig" eller åtminstone
tidskrävande så meken kanske skiter i det?

Är alla volvos automater numera adaptiva eller ingår det i något lull-lull paket som man får betala extra för, jag bara undrar sa flundran?!
Geartronic lådor är väl alltid adaptiva (via mjukvara) eller?
Alla nuvarande lådor är adaptiva,behövs inte köras någon adaptivkörning normalt sett,utan skall göras när ingrepp är gjort i lådan.detta för att den fortare skall lära sig hur lådan är sliten m.m.om man nu gör ingrepp i lådan och missar adaptionen så tar det inte särskilt lång tid för den att lära sig detta ändå 4-5 mil så skall den ha lärt in sig på.
Detta är endast till för att kunderna skall slippa ha ruttna växlingar när bilen hämtas efter rep på lådan!
av silas
#81246
Lådan är AW55-50. Efter många testade mil nu så är det växlingen mellan 2:ans växel till 3:ans som den växlar för hårt. När den är varm är övriga växlingar ok. Tror ni det kan vara värt att be dem byta oljan? bilen har gått 3000mil. Den är som sagt uppgraderad datan och verkstaden hittar inget fel men den är inte lik de andra v70 automat jag provat. Skall jag behöva lämna tillbaka bilen för detta fel ? Kan det vara något mekaniskt som är skadad i lådan?
Användarvisningsbild
av CarMan
#81249
du ska igentligen inte be dom byta nått överhuvud taget, du ska be dom felsöka o dom ska själva komma fram till vad som behöver bytas.

på äldre bilar strulade B-4 locket & bav liknande symtom, men du har ju så ny bil så du bör ha nya locket.
av JK24T
#81812
B4- locket ja... det vet man en del om nu... rapport kommer :)

- Johan
av silas
#81815
Har nu kört ytterligare ca 15 mil efter uppgraderingen av data i låda och tycker faktiskt nu att den växlar mjukare, kanske börjar jag vänja mig vid lådan. Den är ju hårdare mellen 2:an och 3:an men inte alls lika hård som vid köpet och innan uppgraderingen. Eftersom jag i stort sett bara kör 7km i sträck så kanske det milda vädret gjort sitt? dvs. den går helt enkelt mycke hårdare vid kallkörning(läste det i instruktionsboken tror jag).
Användarvisningsbild
av CarMan
#81941
lådan kommer att adaptera sig o justera in växlarna. adaptionen adapterar inte fören oljan når 80 grader, så vid kort körningar får du ingen adaptering

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]