Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jagälskarpv
#1200261
Jag har tagit över min brors bil som gått +37tmil.
Den läcker lite diesel runt spridaren som är närmast kamremmen, se bild.
Övriga spridare är torra.
Det ser ut som den är fuktig ända upp på toppen där vad jag förstår returen går.
Han pratade om att det skulle gå att byta någon o-ring men att den inte gick att köpa separat utan en större dyrare del på volvo.
Är det någon som förstår vad han for efter och som kan beskriva var och hur jag byter den och vilken storlek de ska ha?
Det låg några små o-ringar i bilen så det kanske kan vara dom rätta...tyvärr kan jag inte fråga honom om det eller något annat längre eftersom han gått bort helt plötsligt så jag får söka nya vägar att få svar på alla frågor här i livet, även denna...

När jag googlade hittade jag även att Volvo gjorde recall på dessa dieslar pga brandrisk efter några år. Är det någon som vet om det har med det här att göra, hur man kollar om man omfattas och om det fortfarande skulle kunna gälla att dom tar på sig att fixa?

Bild
Användarvisningsbild
av Magnet182
#1200472
Det sitter en oring som kan börja läcka.
Antingen åker du till skroten och fixar för nån femtiolapp, eller så säljer Volvo nya för ca 900:- fast då ingår nya clips och slang samt själva kopplingen såklart...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av eddar
#1200885
Kanskje fråga i en Bosch injector-verkstad ?
#1201187
Har nu plockat isär och förstått hur det sitter ihop. Volvos kit för typ 900kr, är det hela returpaketet komplett för alla 5 cyl?
O-ringarna jag hittade i bilen passade inte riktigt så han har nog försökt hitta rätt men inte lyckats, befintlig på den läckande är ca yd/id 6/3.75mm ca 1.5mm tjock.

Bilen är dessutom lite trögstartad, vad är erfarenheterna, bör man köra spridarrengöring, hur ofta, vilket fabrikat?6

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]