Sida 1 av 1

XC vs awd!!?

Postat: ons 10 jan 2007, 20:23
av Slöo
Går det att få samma markfrigång på en "vanlig" V70 awd som på en XC70?

Postat: ons 10 jan 2007, 20:26
av Mr H
Karossen är ju i grunden den samma så det är väl bara att byta däck och fjäderben.....

Postat: ons 10 jan 2007, 20:35
av CarMan
går o går, allt går ju men du får ju byta nästan allt!

Postat: ons 10 jan 2007, 22:14
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:går o går, allt går ju men du får ju byta nästan allt!
Ännu ett kanonsvar.



Det går men kolla gärna hur mycket delar det är, din volvoskrot kan hjälpa dig.

Postat: tor 11 jan 2007, 16:55
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:går o går, allt går ju men du får ju byta nästan allt!
Ännu ett kanonsvar.



Det går men kolla gärna hur mycket delar det är, din volvoskrot kan hjälpa dig.
ungefär liga givande som frågan!

jag vill... förat ...

då kan man komma med en bättre total lösning i ett svar.

klart det går att få samma höjd på en vanlig AWD som en XC, då karosserna har samma infärtningspunkter av hjulupphängningarna

Postat: tor 11 jan 2007, 17:28
av Daddan
På några av jobbets passater har de valt höjningssatser för extra markfrigång, finns säkert till Volvo med. Ser lite skumt ut men ger inte några väldigt anmärkningsvärda vägegenskaper mot innan på Passaterna iaf. Man höjer tyngdpunkten dock...

Postat: tor 11 jan 2007, 18:12
av halla
hur mycket skiljer markfrigången på dessa?
det bästa hade väl varit en variant som är höj och sänkbar som både Subaru och citroen har.

Postat: tor 11 jan 2007, 18:25
av Daddan
Är nog inte mycket mer än 20-30 mm extra, men der gör mer än man tror.
Ja höj och sänkbar är en idé, du får väl ringa Volvo och be dem utveckla... ;)
Fast de vill säkert hellre sälja XC70/90...

Postat: tor 11 jan 2007, 19:12
av Mr H
Daddan skrev:Är nog inte mycket mer än 20-30 mm extra, men der gör mer än man tror.
Ja höj och sänkbar är en idé, du får väl ringa Volvo och be dem utveckla... ;)
Fast de vill säkert hellre sälja XC70/90...
Alternativt montera luftfjädring.... Dyrt men möjligt.

Som jag skrev tidigare, fjäderben och hjul är väl det minsta du måste byta för att få upp en "vanlig" AWD till XC-nivå. Förmodligen kardanaxel, drivaxlar och ytterligare komponenter också på grund av den större slaglängden.
Men, du behöver t.ex. inte byta ratt, säten och rails så "allt" behöver inte bytas....

Re: XC vs awd!!?

Postat: fre 12 jan 2007, 08:09
av Pebben
Slöo skrev:Går det att få samma markfrigång på en "vanlig" V70 awd som på en XC70?
Inga problem, det finns "kit" för detta. Inte Volvo original men tror det är Sachs som har stötdämpare/fjädrar för detta ändamål.