Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har lite problem med min Volvo S60 2.5T 2005.
Tänkte att det va bättre att slänga in en tråd här och se om ni andra kanske har några idéer.

Jag har problem med skakningar i ratten, rätt hårda, vid inbromsning över 100km/h.
Jag vet om och känner att skakningarna uppstår vänster fram.
Det som har bytts ut är bromsskiva, klossar och krängningshämmarstag; problemet är fortfarande kvar.
Bromsoket är i princip nytt, har även dubbelkollat skicket på oket och det är fortfarande som nytt.

Mig veterligen så uppstod problemet efter byte av hjullager (hade kärran iväg för det här bytet för jag orkade inte med att göra det själv).
Någon som har någon idé om vad problemet kan bero på? En framvagnsinställning har inte gjorts sen hjullagret byttes, men har svårt att det skulle bero på det. Ratten har visserligen blivit lite sned, men enligt mekanikers utsago så släppte han enbart på den nedre länkarmen och då borde inte ens ratten ha blivit sned. I princip ingenting känns under 100km/h och jag har aldrig varit med om något liknande innan.

Kan det verkligen vara så enkelt att det är en framvagnsinställning som behöves? Riktigt irriterande om samtliga kommer anse det :-O)

Kasta gärna in er tankar, uppskattas!
Dum fråga men du bytte väl skivor och klotsar på båda sidor?

Blir ratten lite sned måste det väl påverkat geometrin lite, men det borde ju inte ge vibrationer...
Det är alltså helt hastighetsberoende och inte beroende av hur hårt du bromsar?

Blir ju ofta mer tryck på pedalen vid inbromsning från högre fart. För egen del hugger det en del vid hårda inbromsningar nu och jag tror att skivorna bak är boven eftersom de knappt används vid lätta inbromsningar.
SBergdahl skrev:Det är alltså helt hastighetsberoende och inte beroende av hur hårt du bromsar?

Blir ju ofta mer tryck på pedalen vid inbromsning från högre fart. För egen del hugger det en del vid hårda inbromsningar nu och jag tror att skivorna bak är boven eftersom de knappt används vid lätta inbromsningar.
Tjena,

Som snabbt svar på frågan, så är alla oken runt om nya, även skivor och klossar.
Jag vet om och känner att slagen/skakningarna uppstår vänster fram. Skiva vänster fram har bytts ut för att utesluta ytterligare problem.
Jag upplever i princip ingenting under 100km/h och ju snabbare jag kör, desto mer känns det.
Men, jag känner väldigt tydligt att slagen uppstår vänster fram vid inbromsningar, ingen annanstans :)
valln skrev:Alltså att mekanikern lämnar rätten lite sned, känns ju inte bra.
Det är ju inte Volvo 140 med 165, 14 tum...
Inget ovanligt att det är så om man byter hjullagret "felaktigt" dock.
Det beror helt och hållet på vilken länkarm man lossar för att kunna byta ut lagret.
Det man bör göra och som är rekommenderat dock, är att man lossar nedre länkarm för då slipper man bry sig om en framvagnsinställning.

En liten uppdatering för er andra som kanske upplever samma problem.
Hjulinställning har utförts, problemet kvarstår.

Sista alternativet att utföra just nu är byte av bussningarna till länkarmen, det här ska bytas i nästa vecka på Torsdag.
Jag återkommer med mer info när länkarmen bytts.
Hej! Jag hade samma skakande känsla som du på min S80 my 2005. Vid inbromsning ganska hårt från över 100 km/tim och dessutom kunde jag känna vibrationer i ratten, speciellt om jag små-svängde medan det bromsades. Eftersom jag kunde känna det i ratten bytte jag skivor och klossar fram, men det hjälpte ej. Åkte till Bilbesiktningen, och bad dem göra en bromskontroll. Inga problem, men som de säger, de testar med en låg hastighet. (Bra att veta är att oftast är det inga problem att åka till Bilbesiktningen för enbart bromstest, ofta gratis, men officiellt skall det kosta ett par hundralappar.)
Förtvivlat byter jag skivor och bromsbelägg även på bakhjulen, PROBLEMET LÖST! Fråga mig inte hur detta kunde kännas i ratten, men bilen har nu 4 fina bromsar och inga vibrationer vid inbromsning och ägaren har tunnare plånbok.
Även jag har upplevt samma sak på min V50 2006. Nya skivor bak och med bakbromskolvar som fungerar utmärkt så försvinner skakningarna i ratten. Jag har en svag känsla av att slitna bussningar i länkarmarna fram och bak lyckas överföra ett fel på bakbomsen till skakningar i ratten men hur?
Även jag har upplevt samma sak på min V50 2006. Nya skivor bak och med bakbromskolvar som fungerar utmärkt så försvinner skakningarna i ratten. Jag har en svag känsla av att slitna bussningar i länkarmarna fram och bak lyckas överföra ett fel på bakbomsen till skakningar i ratten men hur?
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]