Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1193913
Så här hög kan en V70 bli där bak bara genom att montera "fel" fjädrar på den. :wink:
PC018625.JPG
PC018625.JPG (358.06 KiB) Visad 709 gånger
Användarvisningsbild
av emastar
#1193915
andersuw skrev:Så här hög kan en V70 bli där bak bara genom att montera "fel" fjädrar på den. :wink:
PC018625.JPG
Vad för fjädrar är det? Bara bytt spiralfjädrar eller fjäderben/gasfjädrar?
av andersuw
#1193954
Jag tog mig friheten att posta bilden lite på skämt. Den visar hur min bil (en V70 D4 -15) såg ut efter att jag bytt till automatisk nivåreglering där bak men av misstag fått andra och väsentligt styvare fjädrar än dem jag beställt, troligen på grund av en felmärkning hos den bilskrot jag beställde ifrån. Jag provkörde aldrig ens bilen i det skick den var när bilden togs utan såg bara till att bums få fram de fjädrar som egentligen borde sitta där.

Vad exemplet trots allt visar är att styvare fjädrar definitivt kan höja bilen ganska ordentligt, även när den som på bilden är helt olastad. Om det sedan är så lämpligt/bra att byta till sådana fjädrar vet jag inte. Du kan kanske få problem med stötigare gång och ett mindre balanserat uppträdande på vägen än tidigare. Och kör man på dålig väg vill man ha en rätt följsam fjädring. Om hjulen tillbringar halva tiden i luften blir det ju inte så mycket vägkontakt.

Hur man enklast/bäst hittar fjädrar som är en aning styvare än dem du har kan jag tyvärr inte heller på rak arm svara på. Det finns en uppsjö av fjädrar att välja på som alla kan tänkas passa men det är svårt att få klara besked om hur styva de i själva verket är. Enligt min erfarenhet vet inte heller Volvoverkstäderna särskilt mycket om den saken. Bilen har en chassikod som berättar vilka fjädrar den hade från fabrik. Och om en fjäder gått sönder beställer verkstaden helt enkelt en ny som stämmer med chassikoden.
av Jonas_latt
#1193976
Jag skulle åkt tex biltema. Letat fram original fjädern till din bil. Sen letat upp någon som är lite längre än original och köpt den.
av Betan56
#1337663
Kanske inte aktuellt längre? Men det finns satser med gummikuddar att stoppa in i fjädrarna bak. 3 i varje fjäder höjer bakänden rätt bra.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]