Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190438
Tack för svar =). Ska kika på det med hjälp av medhjälpare i morgon. En annan fråga, eftersom jag dragit isär drivknuten där den sitter, kan man också laga så som den sitter? Alltså utan att ta bort något annat än damasken (som fortfarande är hel)? Jag tänkte ifall om att det gick utan att man tar loss drivaxeln överhuvudtaget? Behöver det hamras och lossas på brickor eller dylikt i själva drivknuten eller är det bara en fråga om att med handkraft trycka in kulorna på rätt plats? Såg att det fanns delbara damasker nämligen.
#1190706
Jonas har rätt!
Jag har inte gjort detta själv, men jag tvivlar starkt på att du kan göra det på plats.
Du behöver nog ha hela drivaxeln på arbetsbänken.

Försök att luta bilen mera, för då kanske det inte rinner ut växellådsolja när axeln rycks ur lådan.
Det handlar om passagerarsidans långa drivaxel ser jag på bilden. Den sitter bara i stödlagret på motorn, sen är den bara att dra ut.
Och den sitter i navet givetvis, men det är ju uppenbart..... Håll tummarna att det inte är limmade splines....

Köp hem en ABS ring, om den ramlar sönder. Händer ibland, och då var det dags för byte ändå.
Ca 80 spänn på Biltema.
#1190727
På plats går inte, dessutom kan du sätta ihop den på 2 sätt, och det ena er fel, men då känner du när du snurrar runt knuten att det blir lite motstånd och då är det bara börja om igen Jag har gjort det några gånger på V70n. Ut med den och upp på arbetsbänken, köp ny damask och fett när du ändå håller på. Det första kulorna går bra, det är när du ska dit med de sista ditt tålamod sätts på prövning. Men det går bara man tar det lungt. Nu hade jag en 2002 men jag tror konstruktionen är exakt densamma på din
#1190782
Det är helt ofarlogt att dra ut drivaxeln ur lådan, och det är bara att sticka in igen.
Plocka i kulorna är 80% irriterande pga onödigheten, 10% i svår-het och 10% tålamod.

Numera finns det youtubefilmer som bisar hur man plockar ihop dom. Därför 10% svårighetsgrad.

Det hade du fixat, och därmed sparat 5000kr - ev damask och fett.

Men 2000kr i arbete på nått som tar max 45min (axelbyte) var för @#$$@% dyrt!

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]