Sida 1 av 1

Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: lör 29 jul 2017, 23:58
av MiklagarD292
Skulle byta stötdämpare idag. Det brukar ju vara en baggis. Men på en AWD är det milt sagt knepigt att få ihop det. Fjädern ligger nämligen runt stötdämparen och vilar på en platta som är svetsad i dämparen. När man skall styra upp hela enheten på plats så toppbulten hittar hålet i chassit uppstår problem. Fjädern måste komprimeras samtidigt som man styr bulten mot ett hål i övre fästet som man inte ser. Det måste finnas en teknik som fungerar och förmodligen en mycket slimmad skruvkompressor som komprimerar fjädern

För enkelhetens skull frågar jag er där kunskapen oftast finns. Hur faan gör jag för att få ihop skiten ? Nu står bilen uppallad och går inte att använda p.g.a. en onödigt komplicerad detaljlösning i fjäderbensstil.

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: sön 30 jul 2017, 09:43
av kebabpizza
Enligt VIDA så lossar man övre fjädersätet från karossen så att man får ut fjäder och dämpare som en enhet, typ som ett fjäderben.

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: sön 30 jul 2017, 10:24
av MiklagarD292
Det har jag redan gjort. Skall man nu montera fjädern på stötdämparen och komprimera fjädern med två väldigt slimmade fjäderkompressorer och sedan styra upp enheten på plats ? Det är väldigt dåligt om plats. Var får man tag i dessa fjäderkompressorer ?

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: sön 30 jul 2017, 10:32
av kebabpizza
Jag har iofs aldrig gjort detta bak på en Volvo AWD, men när du väl har fjäderbenet på arbetsbänken borde det väl inte vara något problem?
Eller menar du att fjädern är så tät att man inte får in en normal fjäderkompressor?

Edit:
https://dropfile.to/zfGs0fT

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: sön 30 jul 2017, 13:22
av MickeM
Fjäderspännarna bör ju endast behövas på arbetsbänken.
När fjäderbenet är monterat inkl övre fjädersätet monteras det på bilen.

Det låter som om trådskaparen har övre fjädersätet ännu monterat i bilen.
Bilder på bildelsbasen visar demonterade kompletta bakre fjäderben på AWD modeller inkl ett övre säte.

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: sön 30 jul 2017, 17:32
av MiklagarD292
Du har rätt, övre fjäderfästet sitter kvar. Det är fastskruvar med tre bultar som delvis är täckt av en fastsvetsad plåt. Jag såg därför inte borttagning som ett alternativ.

Har jag fattat detta rätt skall även övre fästet monteras bort...hur nu det skall gå till som jag minns det. OK, på arbetsbordet monterar jag ihop stötdämpare, fjäder och övre fjädersätet. Sedan lyftet jag upp hela enheten underifrån, lyckas hitta de tre hålen för bultarna, sätter på muttrarna löst, trycker på nedre stötdämparfästet på rörhylsan, sätter i låsbulten och stopp drar de tre muttrarna. Är det rätt uppfattat ?

Ärligt talat har jag svårt att förstå varför man har gjort en så komplicerad konstrukrion. Men man vill väl har in bilen på volvoverkstäder. Alltmer på moderna bilar indikerar detta. Det är t.ex. skandal då man måste in på verkstad för att byta en glödlampa.

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: sön 30 jul 2017, 18:14
av MickeM
Måste vara lika som fram.
Ihopmontering :
Komprimera fjädern, och sätt den på stötdämparen.
Kolla så alla ev gummin för fjädern ligger rätt.
Sätt dit övre fjädersätet, och dra ihop med stötdämparens mutter. Se noga till, så övre sätet är rätt vridet så det passar i bilen utan att behöva vridas ytterligare. Släpp fjäderkompressorerna och montera fjäderbenet i bilen.

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: sön 30 jul 2017, 19:21
av MiklagarD292
Tack för hjälpen ! ;=)

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: ons 02 aug 2017, 01:35
av MiklagarD292
Det här var så knepigt att jag nu vill hjälpa andra som annars garanterat möter samma problem som jag. Jag har nu gjort jobbet och kan berätta hur det skall göras. Viktigt att förstå är att hela jobbet görs från hjulhuset. Glöm att jobba från ovansidan som är vanligt . Det ligger till så här. Övre stötdämparfästet sitter inte fäst i överkant på hjulhuset inne i bilen utan i en stor gjuten balja som bultas fast nedifrån.

Vid demonteringen släpper man på två bultar som underifrån är gängade i rambalken och lossar nedre fästen för stötdämparen. Sedan släpps hela fjäderbenet neråt.

Sedan är det dags för arbetsbänken.Fjädern sätts på dämparen och övre fjäderfästet träs på.Två skruvkompressorer pressar ihop fjädern tills toppbulten kommer igenom hålet. Dra dit muttern och stoppdra.

Monteringen ser omöjlig ut Hela enheten är väldigt stor och skall trocklas in i hjulupphängningen. Men då fick jag förklaringen till en vinkelplåt som har skruvats fast i sidan på hjulhuset. Det är ett fäste för en domkraft som skall pressa ner och öppna upp hjulupphängningen. Jag gjorde det och si enheten slank in på plats utan alltför mycket kämpande. Sedan satte jag fast nedre stötdämparfästet och då ramlade också över fästet få plats. Sedan drogs de två bultarna fast.

Låter enkelt nu när jag skriver ner det, men de krävdes mycket huvudbry innan jag kom på knepet.
Knepet är alltså att hela jobbet görs från hjulhuset !!!

Re: Byte av stötdämpare bak V70 AWD

Postat: mån 06 jun 2022, 20:57
av mansaxel
Jag gjorde detta idag på min V70 AWD Classic -07. Satte också förstärkta fjädrar. Tack så mycket för "hela jobbet görs från hjulhuset.". Det är väldigt viktigt att begripa. Men! På min så sitter det två M8-skruvar uppifrån också. Höll på att gå illa innan jag anade ugglor i mossen och lyfte på träluckan.. Några noteringar:
  • M8-skruven uppifrån drog jag med 25Nm, eftersom det är en M8 i 8.8-kvalitet. Kändes lagom.
  • M10 som håller aluminiumfjäderfästet fick 35Nm, också en 8.8-skruv men M10 som sagt.
  • M12'an som håller nedre stötdämparfästet fick 90nm, den är en M12 och den är lång, och jag tyckte mig se 10.9 på den. Den var också den enda som fick gänglåsning; de andra saknade det från början.
  • Mina förstärkta fjädrar köpte jag av L-M-R. De är 22,5° längre på sista varvet, så Volvos trick med att rita på fjäderfäste och gummitallrik för att linjera upp dem håller inte. Om man sätter etiketten på stötdämparen rakt nedanför etiketten på fjäderfästet linjerar det upp sig vid monteringen.
För övrigt är fjäderkompressorer riktigt otäcka saker.