Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
#1186561
Den lilla fläkten som sitter ovanför passagerarens tempkontroll, vad har den för funktion?
Fick lära mig att man inte fick blåsa den ren eftersom man kan skada fläkten så jag pillade den ren från dam med en liten nål.
Lyckades nog få av den lilla koppartråden som säkert har någon funktion, men vilken?

Vad har jag sabbat?

V70 -01

Hälsningar
Magnus
av magnusd
#1186569
2ägaren skrev:Menar du temperatur sensorn för kupé temperatur?
Japp! och har läst på lite. INTE bra om koppartråden går av! Men verkar ha tur. Tittade med ficklampa och den lilla koppartråden har två fästben och går som i en båge bakom gallret. Verkar vara hel trotts mitt "micklande". och klimaten verkar fungera som den ska.
av MickeM
#1186570
Du kan ha svintur, men den beter sig helt knas efter nån mil, om den är paj.
Då hör du heller inte fläkten, när du bara öppnar dörren, och sätter dig i.
Den startar inte om det är brott i givaren.

GIVAREN är den känsliga delen. Inte fläkten.
Jag har själv gjort denna tabbe.

Fläkten kan bytas enkelt!
Men inte givaren, utan den sitter direkt på kretskortet i CCM enheten.
Säljs ej löst, utan det blir komplett CCM-enhet för ca +6,000kr + programering av densamma.

Är den ändå paj, har du fyra alternativ:
1. Åka till volvo och bli drygt 7000kr fattigare.

2. Åka til bilskrot, köpa en CCM så nära i tillverkningstid som bara är möjligt och hålla tummar och tår. Dom är datummärkta med vecka/år.
Funkar det ej, kan Volvo ev uppdatera CAN i bilen, och så få det att funka. Kanske.

3. Köpa en ny tempsensor för under 100kr. Men den måste lödas av en relativt kunnig lödare.
Du får demontera CCM enheten, och skruva isär den. Inte så svårt.
Läs denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... fa#p304799

4. Du kan också köpa en CCM billigt (repig och ful), och sen kapa kablarna till "tornet" på CCM-kretskortet som givaren sitter på, och ta andra "tornet" och bara skarva i hop kablarna. (Du fattar när du ser det framför dig)

Själv åkte jag till en släkting som jobbat som elektroniklödare, bla och fick nya sensorn inlödd.
Jöpte givaren som det länkas till, i länkade tråden.
Kört över ett år med den. Funkar fint.
av magnusd
#1186573
Fläkten låter som tidigare. Möjligen lite tystare efter dam avlägsnats. Kört 6-7 mil idag och ACC.n funkade. Koppartråden ser lite skum ut som ett trebent fiskben med 2 lödningar som går ihop och ger en liten "tapp" på koppartråden. men den verkar hel och ser inte "av" ut.
av magnusd
#1186575
Var tvungen att kolla igen, MickeM, efter ditt eminenta inlägg. Jodå, fläkten går. Sätter tummen över fläkten och hör då tydligt hur den "varvar" upp. Dags för en trisslott idag, kanske... :-)
Man ska f... inte vara å pilla i fel hål utan att veta vad man håller på med! :)
av jsvensson
#1256444
berrabus skrev:
jsvensson skrev: tor 21 jun 2018, 15:07 Jag har gjort samma sak, pillat ut lite ludd, och vipps så var termistorn av.. :bored:
Den som är länkad till på Elfa har utgått, vad tror ni som är lite kunniga om ersättaren, borde denna fungera?
https://www.elfa.se/sv/termistor-epcos- ... p/16029067

Mvh
Kika på inlägg #1000474 på sid 3och framåt i denna viewtopic.php?f=19&t=136166
Kommer bara tillbaka till denna tråden, tror att du kanske har länkat fel :-/
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]