Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JaguarV12
#1177257
Min spiralfjäder höger bak har gått av och fjädern hänger just nu på bakaxeln.

Vilken bakfjäder passar till min bil? Söker jag på reg.nummer på tex skruvat så finns det en uppsjö med litet olika mått och med och utan nivåreglering.

Hur vet jag vilken som passar till just min bil? Mått?
Nivåreglering? Jag har dragkrok men inte känner jag till att jag har nivåreglering på bilen... Hur vet man det?
Byter man alltid båda fjädrarna samtidigt?
Kan man köra bilen till verkstaden (ca 2 mil) eller är det bärgare som gäller?

Tack för all hjälp ni kan bidra med :)

XC70 -07 Dragkrok Summum-paket
av andersuw
#1177481
Du bör leta upp bilens chassikod (en tolv tecken lång sträng av siffror/bokstäver). Mer om hur du hittar chassikoden och hur den skall tolkas finns här:

https://www.ipdusa.com/techtips/10015/w ... it-tell-me

När du väl har koden för fjädrarna (två tecken) kan din Volvo ÅF eller någon här som har tillgång till VIDA se vilket artikelnummer det handlar om. Då vet du vad du skall leta efter och får avgöra om du vill köpa nytt, köpa på skroten eller försöka hitta någon tredjepartsfjäder som motsvarar det rätta artikelnumret.

Med hjälp av koden för dämparna (ytterligare två tecken) går det också att se om bilen har nivåreglering eller inte. Det kan du också enkelt se genom att kika på dämparen. Nivomaterna har en veckad gummibälg på nedre delen av dämparen. Vanliga stötdämpare har det inte. Har bilen nivåreglering skall det vara en mjukare fjäder än till vanlig fjädring eftersom Nivomaterna i motsats till vanliga dämpare bär en del av bilens vikt.

Jag skulle byta fjädern på båda sidorna för att vara säker på att det blev rätt symmetri. Om du vågar köra bilen till verkstad eller inte vågar jag inte uttala mig om.
av hakano
#1500102
andersuw skrev:Du bör leta upp bilens chassikod (en tolv tecken lång sträng av siffror/bokstäver). Mer om hur du hittar chassikoden och hur den skall tolkas finns här:

https://www.ipdusa.com/techtips/10015/w ... it-tell-me

När du väl har koden för fjädrarna (två tecken) kan din Volvo ÅF eller någon här som har tillgång till VIDA se vilket artikelnummer det handlar om. Då vet du vad du skall leta efter och får avgöra om du vill köpa nytt, köpa på skroten eller försöka hitta någon tredjepartsfjäder som motsvarar det rätta artikelnumret.

Med hjälp av koden för dämparna (ytterligare två tecken) går det också att se om bilen har nivåreglering eller inte. Det kan du också enkelt se genom att kika på dämparen. Nivomaterna har en veckad gummibälg på nedre delen av dämparen. Vanliga stötdämpare har det inte. Har bilen nivåreglering skall det vara en mjukare fjäder än till vanlig fjädring eftersom Nivomaterna i motsats till vanliga dämpare bär en del av bilens vikt.

Jag skulle byta fjädern på båda sidorna för att vara säker på att det blev rätt symmetri. Om du vågar köra bilen till verkstad eller inte vågar jag inte uttala mig om.


Det ser ju ok ut så långt...enkelt och bra. Och när jag tittar på min XC70 2015 så har jag skylten på B-stolpen vid höger bakdörr...men jag har ingen sådan kod. Är bara WIN-nummer och några vikter o.dyl. på den skylten.
Går sen och tittar på kollegans V60 2013 och på hans skylt på samma ställe så har han en en 12-siffrig kod.

Finns den här koden dold på något annat ställe?

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]