Sida 1 av 2

tips vid motortvätt s 60

Postat: tis 02 jan 2007, 20:39
av meckar Lasse
tjenare! jag har köpt en s 60 t 5 som behöver en motor
tvätt.hur utför man en sådan, utan att skada komponenter.
ska man täcka över något med plast tex.det vore trevligt om
bilen startade efter tvätten med.alla tips uppskattas.

Postat: tis 02 jan 2007, 20:43
av CarMan
se till att avgas sidan inte är för varm. sen spolar man som man vill.
du behöver ju inte spola så myck på just databoxen & ventilkåpan

Postat: tis 02 jan 2007, 22:14
av OrsonGbg
Avfettning och högtryck eller? Jag har aldrig tvättat mitt motorrum för att jag är rädd att något ska gå sönder :oops:

Postat: tis 02 jan 2007, 22:50
av VolvoB20
OrsonGbg skrev:Avfettning och högtryck eller? Jag har aldrig tvättat mitt motorrum för att jag är rädd att något ska gå sönder :oops:
-Avfettning får drivremmar, slangar och gummipackningar att tokåldras på nolltid.

-Högtryck gör att du får in vatten i givare, kontakter och boxar.

-Högtryck brukar också kunnat trycka in vatten i lager så att AC-pump, generator och lagringar till tex spännrullarnas pajjar i förtid.

-Även tändsytem kan ta skada så motorn går ojämt och dumpar ned bensin i katten som dör.

Men fint blir det det...

Postat: tis 02 jan 2007, 22:51
av OrsonGbg
Men då får jag ju leva med ett smutsigt motorrum :cry:

Postat: tis 02 jan 2007, 23:18
av Teemu
kanske skulle testa med Globex 80 eller något annat liknande. Används mycket på tex husvagnar och husbilar just pga att det är skonsamt och effektivt. Tex löser det inte upp vagnarnas tätningslister vilket vanlig avfettning kan skada.

Postat: ons 03 jan 2007, 10:37
av VolvoBM
VolvoB20 skrev:
OrsonGbg skrev:Avfettning och högtryck eller? Jag har aldrig tvättat mitt motorrum för att jag är rädd att något ska gå sönder :oops:
-Avfettning får drivremmar, slangar och gummipackningar att tokåldras på nolltid.

-Högtryck gör att du får in vatten i givare, kontakter och boxar.

-Högtryck brukar också kunnat trycka in vatten i lager så att AC-pump, generator och lagringar till tex spännrullarnas pajjar i förtid.

-Även tändsytem kan ta skada så motorn går ojämt och dumpar ned bensin i katten som dör.

Men fint blir det det...
och om man öppnar huven så kanske spolarvätskan exploderar och du blir blind..... :wink:
Jag tror nog att din kvalitetsprodukt från Volvo skall klara lite avfettning och ljummet vatten från en trädgårdsslang utan att upplösas i molekyler. Sedan kanske du skall avhålla dig från att spruta på medel och gå på lunch....
Även smutsiga slangar kan gå sönder....

Postat: ons 03 jan 2007, 13:30
av VolvoB20
VolvoBM skrev:
VolvoB20 skrev:
OrsonGbg skrev:Avfettning och högtryck eller? Jag har aldrig tvättat mitt motorrum för att jag är rädd att något ska gå sönder :oops:
-Avfettning får drivremmar, slangar och gummipackningar att tokåldras på nolltid.

-Högtryck gör att du får in vatten i givare, kontakter och boxar.

-Högtryck brukar också kunnat trycka in vatten i lager så att AC-pump, generator och lagringar till tex spännrullarnas pajjar i förtid.

-Även tändsytem kan ta skada så motorn går ojämt och dumpar ned bensin i katten som dör.

Men fint blir det det...
och om man öppnar huven så kanske spolarvätskan exploderar och du blir blind..... :wink:
Jag tror nog att din kvalitetsprodukt från Volvo skall klara lite avfettning och ljummet vatten från en trädgårdsslang utan att upplösas i molekyler. Sedan kanske du skall avhålla dig från att spruta på medel och gå på lunch....
Även smutsiga slangar kan gå sönder....
Visst fan. Men jag har fått lära mig den hårda vägen vad som kan pajja (även utan avfettning coh högtryck)

Det luriga är att de flesta problemen kan ta dagar, veckor eller månader innan de uppträder. Trycker du in fukt i lager på generator, AC-kompressor etc så kan det ta månader innan et får lagret att skära.

Normalt brukar man ju utföra service- och bilvårds-åtgärder för att undvika problem och öka livslängd, motortvätt fungerar tvärs om.

Postat: ons 03 jan 2007, 18:30
av VolvoBM
VolvoB20 skrev: Visst fan. Men jag har fått lära mig den hårda vägen vad som kan pajja (även utan avfettning coh högtryck)

Det luriga är att de flesta problemen kan ta dagar, veckor eller månader innan de uppträder. Trycker du in fukt i lager på generator, AC-kompressor etc så kan det ta månader innan et får lagret att skära.

Normalt brukar man ju utföra service- och bilvårds-åtgärder för att undvika problem och öka livslängd, motortvätt fungerar tvärs om.
Och jag köper att man inte bör köra med högtrycken i motorrummet om du inte är väldigt bra på att sikta..... :wink: men att en slang eller en packning skall tåla avfettning (under 30 sekunder eller vad det nu kan tänkas ta innan man spolar av skiten), det förutsätter jag, annars köper Volvo sina slangar från godisbutiken.

tips vid motortvätt s 60

Postat: ons 03 jan 2007, 20:53
av meckar Lasse
tjenare!tack ska ni ha för alla goda råd.det bästa verka va, o inte göra rent alls,men det ser tråkigt ut.är man oförsiktig kan säkert problem komma senare som någon sa,men jag ska ta det försiktigt med avfettning o varmvatten i trädgårdsslang,täcka känsliga komponenter med plast. startar inte bilen efter motortvätten återkommer jag?