Sida 1 av 3
Kalluft in i kupén
Postat: sön 07 maj 2017, 14:21
av Amatörmek
Hej. Jag har en V70, D5 2004.
Jag har mekat lite men anser mig vara en amatör i ämnet. Tänkte dock ge mig på att byta det övre, högre, främre fjäderbensfästet.
Är det något jag bör tänka på, eventuellt något annat än fästet jag bör byta på en gång? Tänkte köpa fästet på Biltema, är det någon som vet om de är okey.
När man vintertid sitter på passagerarsidan, drar det väldigt kallt nere vid fötterna. När jag ändå håller på att skruva i under höger hjulhus tänkte jag försöka åtgärda detta. Jag misstänker att det saknas någon tätning mellan hjulhuset och kupén. Jag skulle vilja ha råd av någon, vart jag skall leta efter läckan och vilken tätning som kan saknas.
Tacksam för hjälp
Re: Kalluft in i kupén
Postat: sön 07 maj 2017, 15:09
av MickeM
Biltemas fäste är ok. Har sådana själv.
Du behöver 2 fjäderspännare, för att dra ihop fjädern, imnan du kan ta loss fjädersätet och lagret, men det visste du kanske?
Muttern man släpper efter man dragit ihop fjädern är en korsmutter. Dvs inte den du ser ifrån motorrummet.
Men den går att lossa/dra åt med en tång. Annars finns speciell hylsa.
Håll inte trynet över en ihopdragen fjäder!
Du har ingen tätning mellan hjulhus och karross, annat än själva karossen. Plåt utan större hål. Nån kabelgenomföring.
Jag tvivlar starkt på rosthål.
Det är nog snarare något med nån otät kabelgenomföring, nått friskluftrör eller spjäll som inte hänger med.
Du får ta loss panelen över fotutrymmet och kolla runt.
Blåste det varmt alls?
Eller kom det kalluft OCKSÅ, någonstans ifrån?
Re: Kalluft in i kupén
Postat: sön 07 maj 2017, 15:47
av Amatörmek
Värmen kommer nog som den skall nere vid fötterna, men det kommer även in kall luft någonstans. Skall jag ta loss panelen inifrån kupén, eller skall jag plocka bort innerskärmen för att leta efter hål. Skall det inte vara någon tätning mellan innerskärmen och kupén? Jag hade bort innerskärmen på en SAAB 9-3, där fanns det tätningar in till kupén.
När jag byter fjäderbensfästet tänkte jag först skruva bort fjäderbenet, upptill och nertill. Sedan trycker jag ihop fjädern med fjäderspännare, och sedan skruvar jag loss fästet som jag skall byta. Har jag tänkt rätt då?
Hylsa till korsmuttern och en fjäderspännare kanske jag kan köpa på Biltema, samtidigt med fästena.
Re: Kalluft in i kupén
Postat: sön 07 maj 2017, 16:18
av MickeM
Leta inifrån tycker jag.
Du ska ha två fjäderspännare. En på var sida om fjädern.
Annars blir den ett c och funkar inte.
Annars helt rätt.
Förresten: Dra inte isär inre drivknuten för långt.
Då ramlar den isär, och du får öppna Damasken och pussla med kladdiga kulor. Sätt ett Snöre eller nått som hindrar navet från att tippa framåt när fjäderbenet är borta.
Ta loss bromsoket först. Annars får du inte fram fjäderbenet för bromsslangen. 7mm insex krävs.
Psst! Detta är fel forumkategori för en 2004. Det är en V70N. Detta är för V70I dvs tom 2000. Helt annan bilmodell, men det jag beskrivit stämmer på V70n också.
Gjort detta på båda.
Re: Kalluft in i kupén
Postat: sön 07 maj 2017, 16:29
av Amatörmek
Kom på att jag även skall byta spindelleden. Då jag besiktigade bilen förra veckan påpekade de att den var på gång att bli dålig, så det är väl lika bra att ta den på en gång.
Måste jag dra isär den inre drivknuten över huvud taget? För att dra isär den måste jag väl ta i en hel del, eller...?
Jag ser att de även har spindelleder på Biltema. Vet du något om dem, om är de okey?
Jag ser att det finns fjäderbenslagring och fjäderbenssäte. Anledningen till att jag vill byta är att det gnisslar och dunkar då vägen är lite guppig eller ojämn. Skall jag byta både lagring och säte?
Vad är skillnaden på V70i & N
Re: Kalluft in i kupén
Postat: sön 07 maj 2017, 21:48
av MickeM
Amatörmek skrev:Kom på att jag även skall byta spindelleden. Då jag besiktigade bilen förra veckan påpekade de att den var på gång att bli dålig, så det är väl lika bra att ta den på en gång.
Måste jag dra isär den inre drivknuten över huvud taget? För att dra isär den måste jag väl ta i en hel del, eller...?
Jag ser att de även har spindelleder på Biltema. Vet du något om dem, om är de okey?
Jag ser att det finns fjäderbenslagring och fjäderbenssäte. Anledningen till att jag vill byta är att det gnisslar och dunkar då vägen är lite guppig eller ojämn. Skall jag byta både lagring och säte?
Vad är skillnaden på V70i & N
Inre knuten ramlar isär om du drar isär den för långt. Ingen spärr = inget våld.
Damasken brukar hålla ihop den, men krövs mycket lite för att dra för långt. Tex attnavet välter frampt med demonterat fjäderben, eller att drivaxeln ramlar lite när man demonterat den ur navet....
Biltemas spindelleder är säkert tillräckligt bra.
Den sitter inpressad en bit upp i hjulnavet. Får knackas ur med huggmesel och dyl med känsla.
Monteringen kräver att man knackar i den rakt, och, så man får i skruvarna. Kräver lite finess.
Specialverktyg finns, men går utan.
Jag bytte både lagring och säten, men hade egentligen bara behövt byta sätet, då det var sprucket.
Lagret var ok på båda sidor. Men det var min bil det.
Kolla länkarmslagringarna, innan du tar isär nått.
Kan vara dom också. Och naturligtvis krängningshämmarstagen.
Googla bild på V70 årsmodell 1999, (V70 I) och sen en V70 årsmodell 2002, (V70N) så ser du skillnaden.
Elektroniken är en jätteskillnad också. Inte bara karossen. Drivlinan är väldigt lika.
Re: Kalluft in i kupén
Postat: sön 07 maj 2017, 22:01
av Amatörmek
Stort tack för hjälpen så här långt. Det är väl bara att sätta igång. Jag får väl återkomma om det kör ihop sig.
Re: Kalluft in i kupén
Postat: tor 25 maj 2017, 19:59
av Amatörmek
Hej igen.
Har nu bytt fjäderbenslagringen och spindelleden. Det som jag blev varnad för, att den inre drivknuten skulle dras isär för mycket, inträffade tyvärr. Imorgon skall jag ge mig på att försöka få ihop knuten igen. Jag har försökt hitta någon instruktionsfilm som visar hur jag skall gå till väga, men inte hittat någon. Alla goda råd och förslag på filmer är välkomna så att jag får ihop knuten igen.
Skulle vara mycket tacksam för hjälp.
Re: Kalluft in i kupén
Postat: fre 26 maj 2017, 20:12
av Amatörmek
Jag skruvade bort klämman och tog isär drivknuten vid damasken så att jag fick med kulorna och den saken som kulorna sitter i. Torkade rent och satte tillbaka kulor och "hållaren" samt tryckte i en tub fett.
Jag har sedan hållit på i stort sett hela dagen med att försöka få tillbaka den på plats igen. Hur skall jag göra för att få knuten på plats utan att dra isär den när jag skall sätta tillbaka fjäderben och spindelled.
Sätter jag fast drivaxeln vid hjulet samtidigt som jag sätter fjäderbenet på plats, går det sedan inte att få dit spindelleden.
Sätter jag spindelleden på plats och skruvar fast drivaxeln så måste jag dra isär drivknuten lite för att få dit fjäderbenet, och då går knuten isär igen.
Skall knuten sättas tillbaka på något speciellt sätt. Det ser ut som att kulorna inte sitter med jämna mellanrum, och att det är tre längre plana ytor på sidorna där jag skall sätta in kulorna och hållaren.
Hur skall det vara och hur jag göra?
Re: Kalluft in i kupén
Postat: lör 27 maj 2017, 19:24
av MickeM
Du har fått svar ang drivaxelmonteringen i den andra tråden du skrivit i, men kom ihåg att smörja in kulorna ordentligt.
Att bara trycka i fett bakom intryckt knut när det är helt rentorkat, kommer ge torr knut och en klump med fett i damasken.
Det håller inte länge.
Men du kanske inte torkade bort allt fett?