Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quadro
#1168182
Hej, jag äger en Volvo XC90 D5 -09 uttagen -08 och har fått en del problem så jag undrar om ngn vänlig själ kan hjälpa. Det hela började med att varningstriangeln blinkade under körning med ngt felmeddelande om förardörren, när jag stannade bilen upptäckte jag att dörren var låst. Jag försöker då att låsa och låsa upp med centrallåset men det funkar inte, det funkar inte heller att manövrera rutorna utan jag får klättra ut genom passagerardörren. Efter att låset har betett sig så här konstigt under ett dygn så är frun ute och åker och ska slå på vänsterblinkersen under körning, då tänds hela belysningen i bilen och dimmar sakta ner. Hon prövar att blinka höger men det funkar som det ska. Vid manuell upplåsning av nyckeln så hör man hur det tickar och jobbar i dörren.
Ngt som bör nämnas kanske är att det länge (sen jag köpte bilen) har vart lite segt att låsa upp bilen, ibland får man trycka en hel del gånger på upplåsningsknappen för att låsa upp bilen (ja jag har bytt batteri i nyckeln), jag tycker även att regnssensorn inte fungerat som den ska. Motorn till tanklocket har gett upp för 6 veckor sedan. Jag har ägt bilen sen februari 2016.

Hoppas ngn kan hjälpa mig. Vänligen Johan
av MickeM
#1168236
Sådana fel är oerhört svårfunna.
Felkoder med riktig utrustning krävs, och så får man ta det därifrån.
Även radera alla koder, och se vilka som återkommer , och främst efter symptom uppstått igen.

Tankluckans lås är trasig på många och hör nog inte till andra felet.
av MatsHa
#1397529
Hej, du har säkert löst detta redan. Men jag har upplevt ett linkande fel på min XC90 V8 för något år sedan. Det var vatten som stod i låskistan på förarsidan. Bytte den sedan har allt funkat som det ska.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]