Sida 1 av 2
Frågor om Sportluftsfilter!
Postat: tis 08 mar 2005, 21:40
av VolvoBengan
Hej hopp!
Jag har en S60 2,4T -02.
* Vill nu sätta i ett s.k "open air" filter från BSR.
Vad jag förstått ska jag alltså plocka bort det gamla filtret, med tillhörande box.
Sedan sätta in O.A filtret och den avskärmande plåten runt om.
Men vad gör jag med de två slangarna som sitter med en kontakt idag ner i "röret" som går in i filtret?, ska de va med om jag monterat in O.A filtret?
Jag vet att det följer med monteringsanvisningar, men vill inte få några överaskningar när jag väl satt dit det. :o
* Måste bilen in till Volvo för några inställningar efter filtret är monterat, med tanke på bränsleblandningar eller nåt?
* Andra nackdelar med ett O.A filter??? :roll:
Tacksam för svar av Er som verkar veta ett och annat! :D
Filter...
Postat: ons 09 mar 2005, 14:02
av Emty
Det e otroligt enkelt om du köper BSR:s sats. Allt e förberett och genomtänkt. Det visar sig direkt när du börjar hur allt ska sitta...
Och du behöver inte besöka Volvo för justering av någonting.
E bilen chippad? Annars kommer O:A filtret ge dig lite av ett lustigt ljud när du dumpar, låter ungefär som en buss som stannar och öppnar dörrarna. Filtret dumpar lite slappt, men chippar du får du mer ett riktigt dumpljud...
Jag monterade på min V70 2,4T (inte bsr dock) men tog bort det pga. ljudet. Du får även mer motorljud när du gasar. Låter helt ok, men inte dumpen.
mvh
Postat: ons 09 mar 2005, 20:10
av VolvoBengan
Jo, jag betvivlar inte en sekund på att det är lätt att montera in O.A filtret.
Men vad kommer hända med de två slangarna som sitter i en kontakt ned i röret till insuget?
Slangar...?
Postat: ons 09 mar 2005, 23:25
av Emty
Förstår inte riktigt vad du menar, men skulle gissa på att du menar kontakten till luftmassomätaren. Stämmer?
Dom blir kvar eftersom O:A filtret monteras för massomätaren.
ok?
Postat: ons 09 mar 2005, 23:28
av VolvoBengan
Ja precis, jag menar den sk. luftmängdmätaren :roll:
Så den ska fortfarande sitta kvar alltså, så man plockar inte bort den utan den sitter kvar i samma kontakt hela tiden?
Är helt urkass på bilar... förstår många skrattar just nu

Postat: ons 16 mar 2005, 00:09
av greeeken
Hade samma problem på min S60 170 hästar.
Samma slangar där.
1 Gick till Micro o köpte ett alluminiumrör o 2 silikonringar
2 Köpte sensorn som slangarna sitter på (Köpta Hos Bilia)
3 Tog bort orginal filtret
4 Kopplade dit röret
5 kopplade O.A filtret på röret.
Innan jag gjort det så hade jag borrat 2 hål på Aluminiumröret o satt dit sensorn.
Sen var det bara plugga in slangarna.
Så enkelt var det.
När jag frågade mekanikerna på bilia så var rekomendationen. Plugga igen slangarna.
Kan ju säga att bilen drar mer bensin när man har O.A Filter
Hoppas du är nöjd me svaret mannen.
Ps ja suger oxå på bilar men detta var enkelt.
Postat: ons 16 mar 2005, 11:16
av Aight
Är det ingen som är orolig för att lmm ska paja kostar ju ca 3000:-...
Postat: ons 16 mar 2005, 13:59
av greeeken
Pajjar inte om du gör på det sättet
Postat: sön 20 mar 2005, 21:11
av Aight
greeeken skrev:Pajjar inte om du gör på det sättet
Kanske en dum fråga men får inte filtret joba mer om det är en TURBO???????
Därav större risk att lmm pajar??
Mvh Aight.......
Postat: sön 20 mar 2005, 22:19
av Whisky
Efter vad jag förstått är det konditioneringsoljan som man applicerar på s.k. sportfilter och öppna dito som kan få lmm att paja... Applicera måttligt, endast på sugsidan (ut/ovansidan) och låt filtret ligga och torka över natten på en tidning efter rengörning/smörjning.
Om man riskerar några andra skador med dessa filter ska jag låta vara osagt. Men ett gott råd tillkan ju också vara att satsa på kända och beprövade fabrikat