Sida 1 av 2

Rycker vid fullgas

Postat: lör 23 dec 2006, 00:08
av Kaxe
Har en V70N T5 och vid fullgas acceleration så känns det som att den smårycker med c:a 0,5 sek intervall , what is this? detta förtar lite av den härliga känslan man får när man drar på. ??:-/

Re: Rycker vid fullgas

Postat: lör 23 dec 2006, 07:39
av Cimmen
Kaxe skrev:Har en V70N T5 och vid fullgas acceleration så känns det som att den smårycker med c:a 0,5 sek intervall , what is this? detta förtar lite av den härliga känslan man får när man drar på. ??:-/
Min 855 T5 var likadan, jag bytte alla vacumslangarna då försvann det, skulle också kunna va magnetventilen men satsa på slangarna först är mitt tips...

Re: Rycker vid fullgas

Postat: lör 23 dec 2006, 08:29
av CarMan
Kaxe skrev:Har en V70N T5 och vid fullgas acceleration så känns det som att den smårycker med c:a 0,5 sek intervall , what is this? detta förtar lite av den härliga känslan man får när man drar på. ??:-/
brukar vara turboregler ventilen (om den inte är trimmad förståss)

dyr, men det blir en helt annan bil när man bytt den, o köp ingen begagnad.

Postat: lör 23 dec 2006, 12:33
av TerSve
Jag tror åxå att det är som CarMan säger, men dyr? Den kostar väl under tusenlappen om jag inte minns fel.

Postat: lör 23 dec 2006, 13:40
av Cimmen
Är inte turboreglerventil och magnetvetil samma sak?!?

Postat: lör 23 dec 2006, 14:31
av Kaxe
om turboreglerventilen är samma som magnetventilen så bytte jag den till en ny i somras , då pga att det inte fanns kraft alls i bilen. ( bilen är inte trimmad )

Postat: lör 23 dec 2006, 20:24
av CarMan
turboreglerventilen är den magnetvantil som reglerar turbotrycket. det finns även många andra magnetventiler i en bil.

Postat: lör 23 dec 2006, 20:25
av CarMan
jag har inget bra tips. händer det oavsett soppa mängd? hur är det med bränsle tryck (under körning)

Postat: sön 24 dec 2006, 00:48
av Kaxe
vet ej hur bränsletrycket är, det pulserande draget är inte hela tiden utan ibland så är det fullt ös och 70% är det pulserande. den här turboreglerventilen vad har den för funktion egentligen? har haft en saab turbo i början av 90-talet och den var det inte sånt här strul med utan fullt ös hela tiden, den fanns det ingen sån här ventil på utan bara en wastegate som jag fick byta membran på en gång.

Postat: sön 24 dec 2006, 11:08
av CarMan
föritiden hade man mekanisk reglering av turbotrycket. man lätt lad dtycket trycka direkt på wastegaten.
nuförtiden så har man en magnetventil som styr detta. på detta sätt kan motorstyrenheten minska/öka laddtrycket vid behov.
man kan då köra med ett lägre laddtryck på 1:ans växel'man kan sänka lad trycket i olika steg som första åtgärd vid spinnreglering
man kan höja lad trycket under en kortare period för att motorn tån högre tryck en kort stund.
man kan ha lägre ladd tryck när motorn inte är upe i temp.
olika lad tryck beroende på hur styrenheten adaptarats angående spikning m.m.