Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1154801
SBergdahl skrev:Termostaten bytt. Har inte mätt med VIDA än men jag körde precis Göteborg Mora och landade precis över 0,7 på färddatorn vilket är vad jag förväntar mig och drygt en deciliter mindre milen än tidigare längre resor i vinter.

Tycker att bilen blir varm snabbare också vilket väl är rimligt om vattnet i kylaren inte också cirkulerar fritt.

Ska verifiera mina observationer med en mätning i Vida men det ser lovande ut.

Usel konstruktion med termostathuset bara :P
Kom du åt nedre skruven till temrostathuset utan att ta bort servopumpen?
Jag står också inför termostatbyte på 2005'an (komplett hus), och sneglat lite, och det verkar förbaskat trångt....
Användarvisningsbild
av Sally
#1155172
Hej alla där !!!

Har någon av er kontrollerad någån gång termostaten i luftboxen där luftfiltret sitter till motorn. Det finns en sånt thermostat som öppnar locket till varmluft som kommer från motor in till luftfiltret. Hoppas jag kan förklarat. Om thermostatet är trasigt så der kan också orsaka höga förbrukningar vid kallt väder, vissa fal blir det i både varmt och kalta väder. Så jag är på väg att byta det, ska lämna till volvo och be de att kontrolera om det är möjligt eller byta bara hela 8) termostaten jag tror inte det kostar mycket heller. :wink:

Här fanns en video på youtube som förklarar bättre än mig :)

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1235199
Väcker liv i den här tråden igen.

Tycker bilen efter att ha varit normal hela sommarn är törstig igen. Idag stod färddatorn på ett snitt över litern efter 10 mil på E6:an i 115-125. Sommartid hade motsvarande varit en bit under 0,8. Över litern stod färddatorn inte ens på i somras när jag pendlade mellan 130-170 på autobahn.. Sambon har landsvägspendlat 7 mil enkel en dag i veckan och landat närmare 0,9 istället för väntade strax över 0,7 eller åtminstone under 0,8 (jag kör nog lite snålare, men inte så enormt mycket).

Tänker att det enda vettiga att göra är att ge mig ut och köra lite med VIDA uppkopplat. Några tips på vad jag ska kolla? Lambda känns givet. Kamlägena tänkte jag läsa också för att kontrollera så att allt sitter rätt efter höstens kamremsbyte (bilen går dock bra i övrig). Tänker att det borde kunna finnas något som kan ge ledtrådar till förbrukningen.

Innan jag ger mig ut ska jag byta luftfiltret. Det har gjort 3000 mil på 1,5 år. Det borde inte vara förbrukat men jag har ett liggande så kan lika gärna prova. Jag har inget minne av att turbon har en sån där termostat i luftfilterboxen men tänkte dubbelkolla det också och om den finns prova att spärra den öppen och se vad som händer. Tändstiften är original och har gått 1500 mil. Oljan 500 mil. Bränslefiltret 3000 mil (det förra förmodligen 28000..).
av MickeM
#1235290
Kolla noga så du inte har vakuumläckage någonstans.
Extra ouppmätt luft lurar reglersonden att feta på....
Även på avgassidan givetvis.

En LMM som inte hänger med kan också förklara saken.

ECM's utetemperaturgivare vore spännande att se värdena ifrån.
Kan skilja 10-15 grader kanske, så ECM ändå tycker att det är rimlig värden.....
Inte samma givare som DIM använder. Motsatt backspegel

Det är vad jag kommer på som kan ge förhöjd förbrukning, med normal gång, och utan att nödvändigtvis sätta felkod.
Bränsletryck, lamdasond och sådana saker brukar få bilen att gå märkbart dåligt.

Föressten:
Du har inte missat en så simpel sak som däcktrycket?
Eller anliggande broms, som inte blir lika het i kyla som på sommaren.....
Lätt att förbise...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1235295
Bytte ett anliggande bromsok så sent som i lördags. Övriga hjul är iskalla som sig bör så de borde vara ok. Däckstrycket kollar jag någon gång i månaden och det var inte länge sen sist, brukar inte vara någon märkbar skillnad mellan kontrollerna heller så det är tätt över tid. Men ska givetvis kolla det också bara för att utesluta om inte annat.

Ska se vad jag kan hitta kring dina andra förslag också. Vacuum har jag funderat på men det är väl lite otacksamt på det sättet att det är svårt att kolla på annat sätt än att gå igenom allt noga.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1235730
Lite värden utlästa. Kom mig inte för att byta luftfiltret först men jag tror inte att det nödvändigtvis är orsaken heller.

Bifogar lite bilder. Reflektioner i nästa inlägg.
Bilagor
Screenshot (138).png
Screenshot (138).png (73.46 KiB) Visad 381 gånger
Screenshot (137).png
Screenshot (137).png (78.24 KiB) Visad 377 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1235732
Något verkar helt klart vara knasigt med temperaturgivaren i passagerardörren. DIM visar dock rätt temperatur, samma som ECM Yttertemperatur. Inloppstemperaturen visade konsekvent ett par grader varmare än yttertemperaturen - borde den göra det? Det är ju rätt bra flås i insuget så värmestrålning från motorrummet borde inte hinna värma luften eller givaren.

Lambdan kollade jag lite på grafen när jag körde och den reglerade väldigt exakt mot 1 väldigt snabbt vid olika belastning. Inga konstigheter där.

Kamregleringen på avgaskammen är inom angivet godkänt intervall i VIDA på +-10 grader. Men hur många grader är en kugg egentligen?

I övrigt har jag inte de symptom som beskrivs i symptomrutan med problem med innertemperaturreglering eller felvisande yttertemperatur i DIM. Båda fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1235799
Sambon rapporterade 1,2 liter milen enl färddatorn I 100 på farthållaren imorse, - 12 ute.

Ska börja med att kolla så att kablar och kontakter till dörrarna ser ok ut med tanke på hopen felkoder på PDM. Alla funktioner i dörren fungerar dock inklusive spegelmotorn trots den ilska felkoden på den.

Hur jagar man eventuella vacuumläckor lättast? Dränker motorrummet i startgas?

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]