Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1147399
Sen glömde jag så klart att kolla vad det stod på min termostat när jag ändå var ute i garaget. Får väl göra det imorrn eller nåt. Men jag tycker allt pekar på att jag ska ha den nya sorten där hela termostathuset byts ut.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1147403
I VIDA står följande om felsökning av termostat:
Starta motorn och varmkör tills motortemperaturen uppnår ca 100 °C.

Sen ska man slå på fläkten manuellt, köra den i 90 s och se om motortempen går under 85 grader.

Men min når ju bara precis över 85 som det är så ..
av andersuw
#1147408
SBergdahl skrev:Sen glömde jag så klart att kolla vad det stod på min termostat när jag ändå var ute i garaget. Får väl göra det imorrn eller nåt. Men jag tycker allt pekar på att jag ska ha den nya sorten där hela termostathuset byts ut.
Du har den nya sorten ja. Kom 2002, åtminstone på turbomotorerna. Enligt uppgift här kan man dock fortfarande montera det gamla huset med tillhörande termostat om man vill:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... =termostat
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1147413
Fel länk va? :)

Vore ju praktiskt men fasen vet om det lönar sig, lite beroende på vad man får pröjsa för ett begagnat hus förstås. Chansen att jag sliter ut en termostat till under bilens kvarvarande livslängd är väl inte jättestor.

Vparts har termostathuset för 600 kr. Men där anges 2005 som första året för V70. Är det alltså ett termostathus 02-04 och sedan ett annat 05-?

Får försöka komma åt att kolla mitt nr imorgon.
av andersuw
#1147418
SBergdahl skrev:Fel länk va? :)
Definitivt. :) Fixat nu.
SBergdahl skrev:Vore ju praktiskt men fasen vet om det lönar sig, lite beroende på vad man får pröjsa för ett begagnat hus förstås. Chansen att jag sliter ut en termostat till under bilens kvarvarande livslängd är väl inte jättestor.
Jag skulle nog inte heller försöka med något annat än det som redan sitter där så länge det inte handlar om större slantar än det verkar göra här.
SBergdahl skrev:Vparts har termostathuset för 600 kr. Men där anges 2005 som första året för V70. Är det alltså ett termostathus 02-04 och sedan ett annat 05-?
Det är inte helt glasklart uttryckt i reservdelsförteckningen i VIDA. Men det finns en särskild termostatsats för 2002-2004 med artikelnummer 31293700 och det är säkert den du skall ha.
av Ceska
#1147539
SBergdahl skrev:Så. Nu har jag varit ute och kört och mätt.

I ECM i VIDA hittade jag bara en temperaturparameter att läsa av som heter Motortemperatur. Låter det rätt och riktigt?

I alla fall. Tidigare diskussion om att nålen i instrumentet inte är så känslig kan jag bekräfta. Redan vid 80 graders motortemperatur står den rakt upp.

Först varmkörde jag bilen med lite kökörning, trafikljus, lite växlande gaspådrag genom ett industriområde. Nådde då upp till 90-91 grader. Därefter ner på motorvägen, där sjönk temperaturen direkt till som mest 87 grader även vid lite hårdare pådrag. På en sträcka där jag hade lite medlut och därför kunde ligga lätt på gasen var jag nere i 84. På platten i 70-80 med mjuk fot så låg jag på 86+-1 grad typ.

Jag tänker spontant att värdena är lite låga för en bil där termostaten är på 90 grader så det känns som att ett termostatbyte är värt ett försök. Att temperaturen sjönk så fort jag ökade farten och därmed den kylande vinden bidrar till misstanken om att termostaten kanske läcker lite.
I princip alla digitala visare har en hysteres, som betyder att den "reagerar inte på förändringar" i en viss spann, som i dit fall är det nog mellan 75 och 100 grader som den visar samma i instrumentet. Vätske termostat i sig är trög reglerat, så verklig temperatur som du ser i Vida, kommer att pendla, speciellt på vinter halvåret.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1147548
Jo att den pendlar i takt med att termostaten öppnar och stänger är jag helt med på. Men den borde rimligtvis pendla kring öppningstemperaturen och borde väl inte sjunka riktigt så långt under. Eller?
av Ceska
#1147562
Det är det jag menade, att termostaten reagerar i temperatur förändringar långsamt, och givare känner av detta mycket snabbare, skulle man kunna hålla konstant temperatur så skulle man ha flera termostater med mer avancerat styr och regler teknik då belastningen på motorn varierar mycket.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1147628
Jaha. Det enda jag hittar att läsa på termostathuset är "863625". Det stämmer inte med några artikelnummer reservdelssidorna visar och noll relevanta träffar på google med det numret i diverse kombinationer.

Men i VIDA står artnr för termostathuset som 31294698 och det stämmer med vparts artikelnummer så jag köper ett sånt. Ska ändå ha nya tändstift och vparts är billiga där också.

Det bör ju minst hålla samma nivå som Biltema där jag hade handlat annars om de haft delen :) (eller är jag bara dålig på att leta?)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1154296
Termostaten bytt. Har inte mätt med VIDA än men jag körde precis Göteborg Mora och landade precis över 0,7 på färddatorn vilket är vad jag förväntar mig och drygt en deciliter mindre milen än tidigare längre resor i vinter.

Tycker att bilen blir varm snabbare också vilket väl är rimligt om vattnet i kylaren inte också cirkulerar fritt.

Ska verifiera mina observationer med en mätning i Vida men det ser lovande ut.

Usel konstruktion med termostathuset bara :P
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]