Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanneV70
#1146487
Har fått min 2.5T -05 under 0,7 ett par gånger, 104 mil på trippen på en tank.
Och detta är delat på två etapper, bort & hem.
Och då har det inte gått över 85 km/h många gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1146498
SRT skrev:0.7 liter milen med en 2.5T från -04 !?.Då måste det gå långsamt. :D
Jämn fart på farthållaren från strax över 80 och inte över 100 så är det inga större problem. Gäller att få i lockup på automaten men inte köra mycket fortare än så.

Mina 850s gick också att köra på 0,7 på landsväg med samma förutsättningar, fast då funkade 70 också då de var manuella.

Så det är ungefär vad jag förväntar mig att Volvos femma ska prestera förbrukningsmässigt vid lugn körning.
av MickeM
#1146542
SBergdahl skrev:
SRT skrev:0.7 liter milen med en 2.5T från -04 !?.Då måste det gå långsamt. :D
Jämn fart på farthållaren från strax över 80 och inte över 100 så är det inga större problem. Gäller att få i lockup på automaten men inte köra mycket fortare än så.

Mina 850s gick också att köra på 0,7 på landsväg med samma förutsättningar, fast då funkade 70 också då de var manuella.

Så det är ungefär vad jag förväntar mig att Volvos femma ska prestera förbrukningsmässigt vid lugn körning.
Dom är snåla vid landsvägskörning.
Jag snittar 0,72-0,75 arbetspendling 4mil enkel väg, efter mindre backig 80km/h länsväg, med dagislämning på mitten. (Färddatorn hävdar 0.68)
Ingen direkt eco-driving, utan laglig fart + lite moms.....hrrrm....
Men småkör man det minsta, sticker förbrukningen iväg direkt.

Snömodd och dåligt plogad väg med iskanter, som vi dras med på landsbygden, höjer förbrukningen markant.
Kylans påverkan är minimal, men jag har iofs el-motorvärmare både hemma och på jobbet ca 2 tim innan färd.
av S80D5-02
#1146576
Även jag märker tydlig skillnad när utetemperaturen kryper ner mot nollan. Har märkt det flera säsonger. Ca 0,95 milen på sommaren och ca 1,0 på vintern i min Xc70 2,5t från -03. Och det är inga kortkörningar och i 100-120 sådär mestadels. Jag tror det bara är så.
av svda
#1146884
Jag har samma erfarenhet av 2.5T-05 man. Vid 130 gissar jag på 0.9. Inte ens vid 90 klarade den sig med 0.7. vid extrem snålkörning 50 - 80, fick jag ned den strax under 0,6.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1146954
Under 0,6 är ju bara att glömma med automaten. Lockupen låser högsta växeln i 80 så där och över är den snålare än den manuella tack vare högre utväxling, under katatrofalt mycket sämre :)

Jag ska ut en sväng imorrn/senare idag med DICE:en när jag ändå ska åka och handla. Får se vad utlästa temperaturer är.

Hittar jag inga uppenbara fel så får det nog vara. Jag menar någon krona milen under vintermånaderna gör ju varken från eller till för den totala körkostnaden i längden.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1146960
Jag har ganska bra med data eftersom jag körde min V70 2.5T automat -05 5000 mil och 84 tankningar. Om jag tittar på vintern (period november tom. mars) låg snittet på 0,956 l/mil och på övriga året på 0,941 l/mil. Ganska obetydlig skillnad alltså.

Ska tilläggas att jag bor i Sthlm så det är mycket kötid genom staden i dessa mil.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1147390
Så. Nu har jag varit ute och kört och mätt.

I ECM i VIDA hittade jag bara en temperaturparameter att läsa av som heter Motortemperatur. Låter det rätt och riktigt?

I alla fall. Tidigare diskussion om att nålen i instrumentet inte är så känslig kan jag bekräfta. Redan vid 80 graders motortemperatur står den rakt upp.

Först varmkörde jag bilen med lite kökörning, trafikljus, lite växlande gaspådrag genom ett industriområde. Nådde då upp till 90-91 grader. Därefter ner på motorvägen, där sjönk temperaturen direkt till som mest 87 grader även vid lite hårdare pådrag. På en sträcka där jag hade lite medlut och därför kunde ligga lätt på gasen var jag nere i 84. På platten i 70-80 med mjuk fot så låg jag på 86+-1 grad typ.

Jag tänker spontant att värdena är lite låga för en bil där termostaten är på 90 grader så det känns som att ett termostatbyte är värt ett försök. Att temperaturen sjönk så fort jag ökade farten och därmed den kylande vinden bidrar till misstanken om att termostaten kanske läcker lite.

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]