- tor 02 feb 2017, 18:44
#1146235
Jag inbillar mig att bilen drar mer soppa när det är "kall" ute jämfört med vad den gjorde i somras på samma sträckor med samma körsätt. Jag noterade det redan med sommardäcken så det är inte vinterdäckens fel utan det är snarare väldigt konsekvent även efter det bytet.
Anledningen till att jag skriver "kallt" är att jag tyckte att det började redan när det blev med +10, att jämföra med +20-25-30 grader ute. Snittet på landsväg och motorväg är upp en knapp deciliter om jag nollar och kör en stund. Detta trots att jag jämför med sträckor då AC:n fick arbeta rätt hårt.
I somras låg jag ganska stadigt runt 0,7 på längre körningar, strax över i motorvägsfart. 0,73 visade färddatorn efter resan ToR Italien i 130. Nu är jag glad om jag är nere i 0,8. Körde till Sundsvall häromveckan, visserligen snö delar av vägen, men då var jag uppe i nästan 0,9 (67 liter tankade efter 76 mil). Detta trots att jag pga väglaget körde extremt lugnt.
På S80:n var det ingen märkbar skillnad på förbrukningen mellan värme och kyla, oavsett temperatur och sommar/vinterdäck. Den hade också automat.
Vad kan vara tokigt? Bilen har gått 500 mil sedan oljebyte i höstas och ena skillnaden är att det i somras var 10W40 i och nu är 5W40, men det borde om något ha motsatt effekt tycker jag. Luftfilter och bränslefilter nya i höstas. Oklar ålder på de gamla.
Termostat bytte jag på S80:n för att nålen inte orkade vara kvar i mitten när det var minusgrader. Men det gjorde väldigt liten skillnad på förbrukningen.
Bilen går i övrigt bra och känns pigg.
Anledningen till att jag skriver "kallt" är att jag tyckte att det började redan när det blev med +10, att jämföra med +20-25-30 grader ute. Snittet på landsväg och motorväg är upp en knapp deciliter om jag nollar och kör en stund. Detta trots att jag jämför med sträckor då AC:n fick arbeta rätt hårt.
I somras låg jag ganska stadigt runt 0,7 på längre körningar, strax över i motorvägsfart. 0,73 visade färddatorn efter resan ToR Italien i 130. Nu är jag glad om jag är nere i 0,8. Körde till Sundsvall häromveckan, visserligen snö delar av vägen, men då var jag uppe i nästan 0,9 (67 liter tankade efter 76 mil). Detta trots att jag pga väglaget körde extremt lugnt.
På S80:n var det ingen märkbar skillnad på förbrukningen mellan värme och kyla, oavsett temperatur och sommar/vinterdäck. Den hade också automat.
Vad kan vara tokigt? Bilen har gått 500 mil sedan oljebyte i höstas och ena skillnaden är att det i somras var 10W40 i och nu är 5W40, men det borde om något ha motsatt effekt tycker jag. Luftfilter och bränslefilter nya i höstas. Oklar ålder på de gamla.
Termostat bytte jag på S80:n för att nålen inte orkade vara kvar i mitten när det var minusgrader. Men det gjorde väldigt liten skillnad på förbrukningen.
Bilen går i övrigt bra och känns pigg.
Nu: V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88