Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1146235
Jag inbillar mig att bilen drar mer soppa när det är "kall" ute jämfört med vad den gjorde i somras på samma sträckor med samma körsätt. Jag noterade det redan med sommardäcken så det är inte vinterdäckens fel utan det är snarare väldigt konsekvent även efter det bytet.

Anledningen till att jag skriver "kallt" är att jag tyckte att det började redan när det blev med +10, att jämföra med +20-25-30 grader ute. Snittet på landsväg och motorväg är upp en knapp deciliter om jag nollar och kör en stund. Detta trots att jag jämför med sträckor då AC:n fick arbeta rätt hårt.

I somras låg jag ganska stadigt runt 0,7 på längre körningar, strax över i motorvägsfart. 0,73 visade färddatorn efter resan ToR Italien i 130. Nu är jag glad om jag är nere i 0,8. Körde till Sundsvall häromveckan, visserligen snö delar av vägen, men då var jag uppe i nästan 0,9 (67 liter tankade efter 76 mil). Detta trots att jag pga väglaget körde extremt lugnt.

På S80:n var det ingen märkbar skillnad på förbrukningen mellan värme och kyla, oavsett temperatur och sommar/vinterdäck. Den hade också automat.

Vad kan vara tokigt? Bilen har gått 500 mil sedan oljebyte i höstas och ena skillnaden är att det i somras var 10W40 i och nu är 5W40, men det borde om något ha motsatt effekt tycker jag. Luftfilter och bränslefilter nya i höstas. Oklar ålder på de gamla.

Termostat bytte jag på S80:n för att nålen inte orkade vara kvar i mitten när det var minusgrader. Men det gjorde väldigt liten skillnad på förbrukningen.

Bilen går i övrigt bra och känns pigg.
av andersuw
#1146259
Jag antar att du menar med bilen varmkörd. Varmkörning kostar ju alltid avsevärt med extra soppa.

Fram och tillbaka till Italien i 130 knyck på 0,73 l milen låter lite för bra för att vara sant, alldeles bortsett från det faktum att det bara går att köra 130 eller fortare på vissa delar av sträckan. Jag kör ganska regelbundet just den trippen och har aldrig kommit i närheten av ett så lågt genomsnittsvärde som 0,73 med min V70 T5 -02 Geartronic, som kanske drar aningen mer än en 2,5T men i så fall bara aningen. Och jag nöjer mig numera normalt med max 130 som marschfart. Kör jag fortare än så blir det vanligen bara en kortare sträcka. En förbrukning på 0,8 på vanlig svensk landsväg låter däremot helt normalt och 0,9 om det är trögt före (snö på vägen) låter inte heller konstigt.

Kan det vara något strul med färddatorn månne? Har du kollat både nu och tidigare hur färddatorns angivelser stämmer med den verkliga förbrukningen. Och så rutinfrågan: Har du läst felkoder och gjort det med rätt sorts läsare?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1146263
130 där det gick, men annars långsammare beroende på trafikrytm och skyltad hastighet. Men då jag körde hela vägen till München på natten gick det att hålla rätt bra och jämn snittfart. Skapligt lugnt men inte extrem ecodriving helt enkelt. Säg att verklig låg runt 0,75 vid pump eller nåt sånt. Absolut inga 0,85-0,9 som jag hamnar på nu.

De korta körsträckorna är borträknade, eftersom de mest är i stan sörplar det på så bra med automaten att det inte är någon idé att fundera över saken. På långa sträckor i ett svep har jag inte upplevt att den enda kallstarten gjort varken från eller till på snittet på tidigare bilar.

Färddatorn stämmer rätt bra med pumpen, lika bra som tidigare åtminstone. Inga felkoder (mer än på nåt dörrlås). Utläst med DICE såklart.

S80:n gick lätt att köra på 0,7 blankt (under enl. färddatorn) på svensk landsväg. Iofs sugmotor på den men också automat. Ingen större skillnad vintertid på långkörning så länge vägen var plogad. När jag bytte i somras märkte jag ingen större skillnad mot den här bilen på landsväg, på motorväg var denna snålare.

Jag hade nog inte reagerat så mycket om det inte var för att förbrukningen är så märkbart högre nu än i somras. Det tyder ju på att bilen gör något annorlunda, inte bara att det är skillnad mellan bilarna. Förbrukningen jag har nu är rätt jämförbar med sommarförbrukningen med tre cyklar bakpå och massa packning.

Min spontana tanke är att bilen inte tror att motorn blir riktigt varm när det är kallare ute och därför ökar på bränslet lite hela tiden. Vilken givare ska jag i så fall läsa ut live medan jag kör för att kolla? Oljetemp, kylvattentemp, någon annan/mer?
av andersuw
#1146269
OK. Du verkar ha full koll på läget. :-) Min spontana tanke är densamma som din: Något vaj med temperaturmätningen. Å andra sidan borde lambdasonden bråka om motorstyrningen fettar upp blandningen mer än vad är motiverat av den faktiska temperaturen. Så jag tror inte riktigt på den hypotesen heller. Däremot skulle ju förbrukningen kunna öka om termostaten öppnar för mycket så att motorn går kallare än den borde. Men det borde du ju se i instrumentet i så fall.

Hur är det med bromsarna? Finns det någon tendens till att de ligger an? Skulle ju också kunna gälla handbromsen.

Just nu kommer jag inte på någon annan och bättre hypotes heller men jag återkommer om jag har några nya idéer. Ibland måste sådana här saker vila i bakhuvudet en stund först.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1146274
Frågan är väl lite vad bilen tror att den faktiska temperaturen är.. Det är ju inget den per automatik vet utan måste mäta sig till. Både utetemp och motortemp. Så länge bilen tror att bilen fortfarande håller på att bli varm accepterar den ju lite fetare blandning.

Hade bilen haft den gamla vanliga termostaten som kostar 99 kr på Biltema hade jag bytt bara för att utesluta. Men att läsa ut temperaturerna live under körning kan ju vara ett enkelt sätt att kolla om kylvätskan blir varm eller inte.

Bromsarna runt om är översiktligt genomgångna i samband med bytet till vinterdäck. Motionerade oken försiktigt och pumpade ut någon deciliter bromsvätska genom varje ok för att få lite omsättning på den. Inte märkt att någon fälg blir varm eller så heller och inte hört några ljud. Jag kör mellan två betongväggar på väg upp/ner ur garaget så eventuella skrapanden hörs väldigt bra in i bilen då vet jag av tidigare erfarenhet.
av andersuw
#1146283
Skulle i så fall vara att bilen accepterar ett lågt lambdavärde (fet blandning) så länge den tror att bilen är kall. Men om bilen fortsätter att tro att motorn (kylvätskan) är kall trots att den inte är det borde du ju se detta i instrumentet även om det påstås vara så att det finns ett rätt stort spann där mätaren visar samma temperatur trots att temperaturen de facto varierar. Anledningen sägs vara att folk inte skall oroa sig över hur mätaren rör sig "i onödan". Vill man kika på vad tempgivaren faktiskt säger kan man förstås läsa ut den med VIDA.
av Schmoyoho
#1146328
Jag har liknande erfarenheter, dock har jag den 6-växlade TF80-lådan. Du borde ha den 5-växlade AW55:an i din -04:a...? Principen är dock samma och enligt volvo är det helt normalt från när jag beklagade mig över att jag tyckte det var konstigt jag tappade lockupen helt i kallt väder.

Vet inte varför din S80 drog mindre i kallt väder men i överlag tror jag inte temperaturmätningen i lådorna är någon exakt vetenskap. Förra vintern stod min bil utomhus och trots idog motorvärmarkörning så tog det 2-5 km beroende på yttertemp och körning tills lådan ens började låsa och efter det en ytterligare stund innan förbrukningen sjönk till "normala" värden. Har för mig jag i 90-100 knyck låg på 1,5 l/mil i jämn fart. När sexan sen låste kom jag bara ner på cirka litern. Normal förbrukning i den hastigheten är kanske 0,9 om allt är varmkört.

Denna vintern har jag haft bilen i varmgarage och det känns som att det hinner bli bra mycket kallare på hemvägen innan jag tappar lockupen. Minns att +12°C kunde räcka för att det skulle sliras förra hösten, nu kan det vara ganska många minusgrader innan lockupen hoppar ur. För att ytterligare komplicera känns det som att den kan finnas där i början men försvinner med att uppväxlingen till trean känns mysko. Lite halvtaskiga observationer från min sida men min poäng är som sagt att det varierar
av andersuw
#1146342
Visst kan lådan slira lite när den är kall. Men när bilen väl blivit varm, vilket den blir rätt fort, har jag då aldrig märkt någon skillnad i lockup-beteende mellan varmt och kallt väder med den femväxlade automat som sitter i min 02:a och som är densamma som den TS har.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]