- tor 01 mar 2018, 11:15
#1235850
Dra inga jätteslutsatser på den momenta visningen i färddatorn.
Snittförbrukningen är betydligt bättre.
Jag hade börjat med den uppebart felaktiga temperaturvisningen.
Leta vakuumläckage:
Startgas fungerar mycket sällan enl min erfarenhet.
På en moped, äldre ATV, motorcykel eller snöskoter med spricka gummit mellan förgasare och cylinder, eller läckande vevaxelpackbox på 2t kan det funka, men bland de små vakuumslangarna en bilmotor har. .. nope!.
Tyvärr är mindre tjuvuft ett helsike att hitta.
Brukar bli så att man byter en massa slangar, och annat, sen blev det bra utan att boven hittades egentligen.
Okulärbesiktning av slangar är bäst.
Vik och dra i dom. Demontera dom om det är rimligt enkelt.
Kolla böjar och i ändarna extra noga.
Lite långsökta spekulationer:
Du har också bensintanken satt på undertryck via kolkanistern när du kör.
Hur mår tanklocket, och tankventilationsslangarna?
Den går ända fram till kolkanistern i framskärmen, och en elventil styr det hela.
Den ventilen har egen felkod, men om den fastnar öppen, tex, känner inte ECM av.
Har du sett över vevhusventilationen nyligen?
Sprucken slang tänker jag då.
En turbo har tyvärr massor av extra ställen för läck.
Turborör, intercooler, osv, MEN, på dom ställerna borde det läcka UT också när turbon laddar, och ge märkbart svagare motor
Proffsen kör med rökmaskin och tryck, men det är inte gratis.
Snittförbrukningen är betydligt bättre.
Jag hade börjat med den uppebart felaktiga temperaturvisningen.
Leta vakuumläckage:
Startgas fungerar mycket sällan enl min erfarenhet.
På en moped, äldre ATV, motorcykel eller snöskoter med spricka gummit mellan förgasare och cylinder, eller läckande vevaxelpackbox på 2t kan det funka, men bland de små vakuumslangarna en bilmotor har. .. nope!.
Tyvärr är mindre tjuvuft ett helsike att hitta.
Brukar bli så att man byter en massa slangar, och annat, sen blev det bra utan att boven hittades egentligen.
Okulärbesiktning av slangar är bäst.
Vik och dra i dom. Demontera dom om det är rimligt enkelt.
Kolla böjar och i ändarna extra noga.
Lite långsökta spekulationer:
Du har också bensintanken satt på undertryck via kolkanistern när du kör.
Hur mår tanklocket, och tankventilationsslangarna?
Den går ända fram till kolkanistern i framskärmen, och en elventil styr det hela.
Den ventilen har egen felkod, men om den fastnar öppen, tex, känner inte ECM av.
Har du sett över vevhusventilationen nyligen?
Sprucken slang tänker jag då.
En turbo har tyvärr massor av extra ställen för läck.
Turborör, intercooler, osv, MEN, på dom ställerna borde det läcka UT också när turbon laddar, och ge märkbart svagare motor
Proffsen kör med rökmaskin och tryck, men det är inte gratis.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.