Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1235850
Dra inga jätteslutsatser på den momenta visningen i färddatorn.
Snittförbrukningen är betydligt bättre.

Jag hade börjat med den uppebart felaktiga temperaturvisningen.

Leta vakuumläckage:
Startgas fungerar mycket sällan enl min erfarenhet.
På en moped, äldre ATV, motorcykel eller snöskoter med spricka gummit mellan förgasare och cylinder, eller läckande vevaxelpackbox på 2t kan det funka, men bland de små vakuumslangarna en bilmotor har. .. nope!.
Tyvärr är mindre tjuvuft ett helsike att hitta.
Brukar bli så att man byter en massa slangar, och annat, sen blev det bra utan att boven hittades egentligen.

Okulärbesiktning av slangar är bäst.
Vik och dra i dom. Demontera dom om det är rimligt enkelt.
Kolla böjar och i ändarna extra noga.

Lite långsökta spekulationer:
Du har också bensintanken satt på undertryck via kolkanistern när du kör.
Hur mår tanklocket, och tankventilationsslangarna?
Den går ända fram till kolkanistern i framskärmen, och en elventil styr det hela.
Den ventilen har egen felkod, men om den fastnar öppen, tex, känner inte ECM av.


Har du sett över vevhusventilationen nyligen?
Sprucken slang tänker jag då.

En turbo har tyvärr massor av extra ställen för läck.
Turborör, intercooler, osv, MEN, på dom ställerna borde det läcka UT också när turbon laddar, och ge märkbart svagare motor

Proffsen kör med rökmaskin och tryck, men det är inte gratis.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1235856
Okänd status på vevhusventilationen. Det står på att göra listan att byta den och alla slangarna som hör till. Bra tillfälle att inspektera slangar i allmänhet när saker ändå ska rivas tänker jag.

Men, tänker jag ändå, det här är något som bara uppträder i kyla. Läckage och liknande borde väl rimligtvis märkas även i värme. Visst slangar blir stela och spröda men de läker ju inte magiskt om de väl spruckit..

Någon sökande givare känns därför nära till hands. Jag ska riva och slita lite i det jag når när jag ändå håller på. Tar emot lite när det är så bitigt ute bara, visserligen bara nollgradigt i p-huset men taskigt ljus där.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1236340
Felkoden för givare för hög signal betyder enligt VIDA kortslutning. Mätte kablarna till givaren men fick värden som kändes rimliga jämfört med referensvärdena i VIDA och inte antydde kortslutning. Givaren verkar alltså OK. Körde alla kontakter i dörren med oxidrengöring om det skulle vara något där. Inne i dörrn ser allt frid och fröjd ut. Nästa steg är väl kabelstammen till dörren men den blir lite knöligare så den har jag ingen lust att göra så länge det är kallt ute..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1236469
DaddyTapir skrev:Min erfarenhet är att bilar alltid drar lite mindre nere i Europa, de har inte lika mycket etanol i sin bensin.
Jag tankar bara E10 i Tyskland, borde kvitta den skillnaden..

Sen ökar ju förbrukningen avsevärt även med svensk bensin när det blir kallare, det är det jag försöker komma åt. Sommarförbrukningen på den svenska bensinen är inget att klaga på.
Användarvisningsbild
av snepo
#1236540
DaddyTapir skrev:Min erfarenhet är att bilar alltid drar lite mindre nere i Europa, de har inte lika mycket etanol i sin bensin.
Verkar gälla Diesel också. I somras åkte vi via Tyskland,Holland till England. Samma väg hem. Har inte kommit ner i den förbrukningen här hemma
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244278
Efter att inte riktigt ha orkat göra något mer än köra kontaktspray på allt i dörrarna så bytte jag förra helgen till sommardäck och har kört upp en tank. Vips dök förbrukningen till normalt igen t ex om jag nollade och körde 10 mil på motorvägen på samma sätt som vanligt. Nästan nollgradigt vid start så inte direkt varmt.

Är det rimligt att vinterdäck (continental viking contact) gör 1,5 dl milen på snittet i 120 på farthållaren? :-P
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]