Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollehoff
Hej alla,

Den senaste tiden har jag fått ett fel meddelande på min bil, En gul triangeln med fel meddelandet om ABS bromsarna. Det konstiga är att meddelandet försvinner när man startar och stänger bilen men efter en lång tid körning kanske 10-20min så kommer det igen. Om det verkligen är fel borde inte fel meddelandet stanna kvar?

Det är en volvo s80 2004 2.4

Bilder
http://imgur.com/a/v8YUl

Den första bilden innehåller fel meddelandet och den andra den gula triangeln med ABS loggan åt vänster.

Tack och ha en god fortsättning
av andersuw
Ofta är det någon av ABS-kransarna eller ABS-sensorerna vid hjulen som behöver bytas. Inte ovanligt att felet är intermittent, det vill säga dyker upp bara ibland eller efter viss tid. Felkodsläsning kan ge närmare besked.
av Ollehoff
andersuw skrev:Ofta är det någon av ABS-kransarna eller ABS-sensorerna vid hjulen som behöver bytas. Inte ovanligt att felet är intermittent, det vill säga dyker upp bara ibland eller efter viss tid. Felkodsläsning kan ge närmare besked.
Hur mycket kommer det att kosta?

För ärligt talat så känner jag ingen skillnad när jag kör bilen.
av andersuw
Hur mycket det kommer att kosta beror förstås helt på vad felet är vilket ingen av oss med säkerhet vet ännu. Men är det en krans eller en sensor borde det inte bli några större pengar. Har dock inga närmare besked eftersom jag aldrig behövt byta sådana saker för egen del.

Skillnad kanske du inte känner förrän den dag du verkligen behöver dina ABS-bromsar och/eller ditt antisladd-/antispinnsystem. Du lär ju i vart fall fixa detta före nästa besiktning. Annars går bilen inte igenom.
Användarvisningsbild
av Vojje
min erfarenhet är att meddelandet inte försvinner förrän man kommit upp i den hastighet ( ca 20km/h ) då ABS genomför självtest då det är fel på kransen. Jag skulle misstänka något annat, men att kolla kransarna rent fysiskt är inte svårt...
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]